کد خبر: ۳۳۸۶۹۲
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸

ادعا درباره سازماندهی انفجار هواپیمای مسافربری روسیه توسط خود کرملین!

یک نشریه انگلیسی به نقل از فردی که او را "یکی از ماموران اطلاعاتی سابق روسیه که به انگلیس فرار کرده" خوانده، مدعی شده که حادثه انفجار تروریستی در هواپیمای مسافربری حامل گردشگران روس بر فراز شرم الشیخ مصر از سوی مقام‌های اطلاعاتی روسیه به منظور توجیه مداخله نظامی در سوریه سازماندهی شده بود.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه دیلی میل انگلیس این ادعا را به نقل از فردی به نام "سرگرد بوریس کارپیچکوف" که جاسوس سابق سازمان اطلاعات شوروی سابق (KGB) و معادل فعلی‌اش در روسیه (FSB) بوده و یک دهه پیش از کشورش به انگلیس فرار کرده مطرح کرده است. دیلی میل به نقل از این فرد که می‌گوید در حال حاضر به همراه همسر و خانواده‌اش در محلی مخفی در انگلیس زندگی می‌کند مدعی است که کرملین پشت حادثه انفجار در هواپیمای مسافربری پرواز 9268 Metrojet بر فراز شرم‌الشیخ مصر بوده و این حادثه کار گروه تروریستی داعش نبوده است.

بر اساس این گزارش ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور روسیه عمدا دستور به اجرای این تراژدی را داده تا هم با ایجاد همدلی بین‌المللی در قبال روسیه کشورش را از انزوایی که بعد از مداخله در اوکراین گرفتارش شده بود نجات دهد و هم پشتیبانی دیگر کشورها را از مداخله در سوریه به دست آورد و گروه‌های شورشی در سوریه را هدف حمله قرار دهد.

در این گزارش توضیح داده شده که کارپیچکوف به دلیل عدم دریافت پولی که مقامهای اطلاعاتی روسیه قرار بوده به وی بدهند با این مقامها اختلاف پیدا کرده و آنها وی را در حصر قرار داده‌اند اما در نهایت از حصر فرار کرده و به انگلیس گریخته است.

به گزارش ایسنا، کارپیچکوف مدعی است که اطلاعاتش را از جانب یکی از عوامل اطلاعاتی در سازمان GRU، یکی از سازمانهای اطلاعاتی متعدد روسیه کسب کرده است. او می‌گوید که این منبع به او گفته است که پوتین در حدود زمانی که حادثه سقوط هواپیمای مسافربری روسیه اتفاق افتاد به همپیمانان کرملین نگرانی‌اش را درباره از دست رفتن نفوذ سیاسی در سوریه و خاورمیانه ابراز کرده بود. او ادامه می‌دهد که پوتین نگران سرنوشت بشار اسد،‌ رئیس جمهور سوریه به عنوان همپیمان دیرینه کشورش در منطقه با توجه به حمایت غرب از گروه‌های شورشی که برای سرنگونی‌اش تلاش می‌کنند، بوده است.

وی در ادامه ادعاهایش می‌گوید که به گفته منبع مورد استنادش در روسیه به همین دلیل مقام‌های سازمان اطلاعات GRU طرحی را به منظور بازپس گیری نفوذ افول پیدا کرده روسیه در منطقه تدوین می‌کنند تا "با یک تیر دو نشان بزنند" و دست کم یک تایید بین‌المللی خاموش برای عملیات نظامی گسترده علیه دشمنان بشار اسد را به دست آورده و هم تجارت تسلیحاتی چند میلیارد دلاری روسیه را در خاورمیانه تقویت کنند.

این ادعاها در یک پرونده که از سوی این جاسوس سابق کا.گ.ب تدوین شده مطرح شده است. او در پرونده‌اش مدعی می‌شود: کرملین به منظور رسیدن به همه این هدفها و به دست آوردن رضایت غربی‌ها برای جنگش علیه داعش (که اساسا پشتیبانی رسمی از باقی ماندن حکومت بشار اسد محسوب می‌شود) نیاز به نوعی توجیه داشت تا یک جلب توجه جهانی و همدلی کامل بین‌المللی و تایید مداخله نظامی برای روسیه ایجاد کند.

در این گزارش درخصوص کارپیچکوف گفته شده که وی فارغ التحصیل آکادمی کا.گ.ب در شهر مینسک بوده و از جمله کسانی بوده که در این آکادمی آموزش دیده که چطور اقدام به انجام قتل بدون برجای گذاشتن هیچ ردپایی کند. وی بیش از یک دهه در سیستم اطلاعاتی روسیه خدمت کرده و به درجه سرگردی کا.گ.ب رسیده و به همین دلیل به سطح بالایی از اسرار کرملین دسترسی داشته است. وی بخش زیادی از کارش را در لتونی انجام داده و متخصص ضد اطلاعاتی کا.گ.ب در این جمهوری بوده است. هنگامی که شوروی سابق فرو می‌‍پاشد، او همچنان در کشور جدید التاسیس لتونی می‌ماند و به سرویسهای اطلاعاتی این کشور می‌‍پیوندد اما در عین حال همچنان به عنوان یکی از عوامل اطلاعاتی کرملین به کارش ادامه می‌دهد و به روسای قدیمی خود اطلاعات را فاش می‌سازد. او پس از اختلاف مالی با روسایش به مدت دو ماه به زندان می‌افتد. پس از آن که او در لتونی در حبس خانگی قرار می‌گیرد از چهار گذرنامه جعلی که در زمان جاسوس بودن برایش صادر شده بود استفاده کرده و از این کشور فرار می‌کند و یک دهه پیش نیز سر از انگلیس در آورده است.

با این وجود ادعاهای این فرد به حدی باور نکردنی و عجیب است که این نشریه انگلیسی نیز صحت آنها را تایید نمی‌کند و احتمال می‌دهد که وی به قصد بدنام کردن روسای سابقش در کرملین و انتقام‌گیری از آنها چنین افترایی را علیه آنها ساخته و پرداخته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین