کد خبر: ۴۹۶۹۳۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰

تشخیص و پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون با نانوالکترود

پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی با همکاری دانشگاه فرانسه موفق به ساخت الکترودهایی برای اندازه‌گیری میزان تجمع پروتئین‌ها در غلظت‌های پایین شدند و به گفته آنها این یافته می‌تواند در پیشگیری و تشخیص بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر موثر باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر فرشته چکین، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی و از محققان طرح در این باره گفت:«پروتئین‌ها، بعد از آب، بیشترین جزء سلولی را تشکیل می‌دهند و عملکرد آنها به طور ثابت بستگی به واکنش‌های متقابل با سایر مولکول‌ها دارد.

وی با بیان اینکه پروتئین‌ها در غلظت‌های بالای موجب رسوب و یا تجمع در بدن می‌شوند، اظهار کرد: تجمع پروتئین‌ها و تشکیل آمیلوئیدهای پروتئینی، از عوامل اصلی ایجاد بیماری‌های شایعی مانند دیابت، پارکینسون و آلزایمر هستند.

چکین اضافه کرد: به همین منظور در این طرح الکترودهایی طراحی شده‌اند که قادر به اندازه‌گیری پروتئین "لیزوزیم" و تأیید پدیده تجمع لیزوزیم با حد تشخیص پایین باشد.

به گفته این محقق این الکترود از جنس کربن شیشه‌ای است که سطح آن با استفاده از اکسید گرافن کاهش یافته متخلخل، اصلاح شده است.

چکین با اشاره به ویژگی‌های این الکترود خاطره نشان کرد: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد الکترود اصلاح شده توانایی تشخیص تجمع پروتئین حتی در غلظت‌های خیلی پایین را دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد آیت‌الله آملی کاهش هزینه‌ طراحی الکترود به دلیل استفاده از اکسید گرافن نانومتخلخل ارزان قیمت با قدرت جذب بالای پروتئین و قابلیت استفاده‌ مجدد از آن را از دیگر مزایای این الکترود نام برد.

وی ادامه داد: این نتایج می‌تواند برای تشخیص بیماری‌های شایع دیابت، پارکینسون و آلزایمر و همچنین در توسعه و طراحی دارو برای مقابله با این بیماری‌ها سودمند باشد.

به گزارش ایسنا، این طرح از سوی دکتر فرشته چکین عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی و محققان دانشگاه لیل (Lille) فرانسه اجرایی و نتایج آن در مجله Electrochimica Acta با ضریب تأثیر 4.803 منتشر شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین