کد خبر: ۵۳۴۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱

روزنامه کویتی: عراق روند صدور ویزا برای ایرانی ها را متوقف کرد/ این اقدام عراق می‌تواند در واکنش به توقف انتقال برق ایران به بغداد باشد

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این اقدام عراق می‌تواند در واکنش به توقف انتقال برق ایران به بغداد باشد. همچنین موضوع درخواست آمریکا در زمینه اعمال تحریم‌ها علیه تهران مطرح است.
آفتاب‌‌نیوز :
یک رسانه کویتی مشکل سیستم ارتباطی سفارت عراق با بغداد و اختلال در صدور ویزا را به علت جایگزینی برچسب غیر قابل جعل به جای مهر در گذرنامه مسافران ایرانی، به توقف انتقال برق ایران به عراق ارتباط داد.

روزنامه الجریده چاپ کویت مدعی شد: عراق از پنج ‌شنبه گذشته روند صدور ویزا برای ایرانی ها را متوقف کرد، اما از دیروز (یکشنبه) صدور روادید را به میزان کمتری از سر گرفت.

الجریده ادعا کرد: گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این اقدام عراق می‌تواند در واکنش به توقف انتقال برق ایران به بغداد باشد. همچنین موضوع درخواست آمریکا در زمینه اعمال تحریم‌ها علیه تهران مطرح است.

الجریده به نقل از یک منبع دیپلماتیک ایرانی در کربلا که نامش را فاش نکرده مدعی شد که اقدام عراق پیامی تهدیدآمیز برای ایران است و گفت:‌ دولت عراق به تهران اعلام کرد که توقف انتقال برق و آب به بغداد موجب خشم مردم شده و تهدیدی برای امنیت ایرانی‌ها در عراق است. بنابراین، برای اینکه بحران به‌وجود نیاید، صدور ویزا برای ایرانی‌ها را کاهش داده است.

الجریده افزود: دولت عراق چند روز پیش 9 ایرانی‌ را که از گذرنامه جعلی استفاده کرده بودند، بازداشت کرد و از آن روز به بعد، بغداد تدابیر لازم را برای صدور ویزا برای زائران ایرانی تشدید کرده است. از جمله این تدابیر استفاده از برچسب‌های غیرقابل جعل به جای استفاده از مهر در گذرنامه‌ها است.

باوجود این، یک منبع دیپلماتیک عراقی در تهران گفت: «لغو صدور ویزا به‌دلیل مشکل سیستم ارتباطی سفارت عراق با بغداد به ‌وجود آمده است و سفارت عراق در حال استفاده از برچسب‌های غیرقابل جعل به جای استفاده از مهر در گذرنامه‌ها است.»

در همین ارتباط، احمد محجوب سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که علت توقف دو روزه صدور ویزا، اجرایی کردن سامانه جدید الکترونیکی موسوم به «پنجره واحد» بوده است.

روز پنج شنبه «سید موسی علیزاده طباطبایی» معاون سفیر جمهوری اسلامی در بغداد به خبرنگار ایرنا گفت که وزارت خارجه عراق دستور العمل از سرگیری صدور روادید را به سفارتخانه و همه کنسولگری های خود در جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین