آفتابنیوز : سياوش مهرآيين - كارشناس خودرو - قيمت خودرو ساعتي شده است, بسياري از فروشندگان در آگهيهاي فروش خود ساعت را نيز اعلام ميكنند مثلاً ميگويند: «يكدستگاه خودروي پژو 206 تيپ 5 به قيمت 72 ميليون تومان- اعتبار قيمت تا ساعت 13» چنين شرايطي انسان را به ياد برخي از نمونههاي تاريخي اين نوع تورم مياندازد, به عنوان مثال ميگويند در زمان تورمي كشور ايتاليا؛ روزنامه نگاري منزلش را با اسكناسهاي معتبر كشورش كاغذ ديواري كرد و در گزارشي نوشت كه اگر ميخواستم كاغذ ديواري بخرم هزينهاش بيشتر ميشد! يا در نمونهي ديگري گفته شده مردم كشوري كه اقتصادش مبتلا به تورم بود, وقتي به رستوران مراجعه ميكردند در انتهاي غذاي خود با قيمتهاي جديدي در منو رستوران مواجه ميشدند.
به نظر ميرسد شرايط بازار اين روزهاي ايران دست كمي از وضعيت تورم جهنده يا چهار نعل نداشته باشد. كافي است براي خريد هر كالايي به بازار مراجعه كنيد ممكن است تا زماني كه كالا را دريافت ميكنيد چند نوع قيمت به شما اعلام شود.
اگر چه در چرايي اين وضعيت دلايل بسياري گفته شده است اما به نظر ميرسد گاهي پارهاي از دلايل خارج از منطق اقتصادي قرار ميگيرد. اينكه فقط و فقط خودروسازان را متهم به ايجاد چنين وضعي كنيم در حقيقت راهي ساده انگارانه را پيشه كردهايم. شرايط اقتصادي حاكم بر بازار به گونهاي است كه واقعاً نميتوان انگشت اتهام را فقط به سمت عرضه كنندگان كالا گرفت, با نگاهي به ساير بازارها متوجه ميشويم كه بجز بازار خودرو, بازار لوازم خانگي, بازار موبايل, بازار مواد مصرفي, لبنيات, ميوه و ... هم در تلاطمات قيمتي هستند. در اين بين نكته تعجب برانگيز حجم سيل آساي انتقادات به بازار خودروي كشور در رسانهها است. هر چند كه مسئوليت رسانه شفاف سازي و اطلاع رساني دقيق از وقايع اتفاق افتاده در كشور است اما مشاهده اين هجوم انتقادي به صنعت خودروسازي امريست كه نمونه آن را كمتر شاهد هستيم.
حمله بي امان به صنعت خودروسازي ممكن است مخاطرات بسياري براي اين صنعت ايجاد نمايد, به عنوان مثال ممكن است عدهاي گمان كنند كه قادرند با توسل به دستورات متعدد اين بازار را كنترل نمايند. در اين صورت بايد دانست كه هرگونه دخالت دستوري در بازار خودرو ممكن است وضعيت اين بازار را بدتر كند.