کد خبر: ۵۶۵۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
نیروهای کرد در سوریه نگران حمله احتمالی از جانب ترکیه هستند

برندگان خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه کدام بازیگران هستند؟

روسیه هرگونه راه حل امریکایی برای سوریه را وتو خواهد کرد. اکنون این وضعیت به نفع ایران و روسیه خواهد بود. اردوغان نیز می‌تواند به رای‌دهندگان ترک بگوید نه تنها در برابر امریکایی‌ها ایستاد بلکه آنان را وادار به عقب‌نشینی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- استراتژی ترامپ برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه باعث برد چند بازیگر می‌شود: روسیه، ایران و البته ترکیه. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "لوموند دیپلماتیک" در گزارشی با اشاره به برد بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به خصوص ترکیه از تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه می‌نویسد: "پس از مکالمه تلفنی ترامپ و اردوغان روسای جمهوری امریکا و ترکیه و موافقت ترامپ با خروج نیروهای امریکایی از سوریه احتمال بالا گرفتن منازعه میان دو کشور امریکا و ترکیه فروکش کرد. در این میان اما نیروهای کردی یگان‌های مدافع خلق در سوریه نگران حمله احتمالی از جانب ترکیه به شرق رودخانه فرات محلی هستند که اکنون تحت کنترل امریکایی‌هاست اما پس از فرمان ترامپ آن نیروها آنجا را ترک می‌کنند.

برندگان خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه کدام بازیگران هستند؟

آنکارا بارها خواستار توقف حمایت نظامی امریکایی‌ها از یگان‌های مدافع خلق شده است. آنکارا آن گروه را تروریستی و شاخه‌ای از پ ک ک می داند. سال‌ها جنگ مسلحانه میان نیروهای پ ک ک و ارتش ترکیه تلفات انسانی زیادی را بر جای گذاشته است. با این حال، برای امریکا یگان‌های مدافع خلق نیرویی غیرقابل جایگزینی برای مبارزه با داعش در سوریه بودند.

این وضعیت واشنگتن را در شرایط دشواری قرار داده است. از سویی ترکیه متحد طولانی مدت و بزرگترین قدرت نظامی در ناتو است و شریک نزدیک امریکا در مبارزه با تروریسم و شریک اصلی آن کشور در پیگیری اهداف کلی امریکا در خاورمیاه است و از سوی دیگر یگان‌های مدافع خلق قرار دارند که تنها نیروی رزمی قوی علیه داعش در شمال غربی سوریه بوده‌اند. واشنگتن راه دشواری را برای تعیین استراتژی در قبال این دو بازیگر متخاصم علیه یکدیگر پیش رو دارد. واشنگتن ماه‌ها پیش اعلام کرد که همکاری با کردها محدود و تاکتیکی است. با این حال، رویدادهای بعدی در تضاد با این وعده بودند و ترکیه را متقاعد نساختند. 

این نشریه در ادامه می نویسد: روابط امریکا و ترکیه پس از کودتای نافرجام سال 2016 میلادی بدتر شد. اردوغان امریکایی‌ها را به حمایت از فتح الله گولن واعظ مذهبی مقیم امریکا متهم کرد. او مدعی است که گولن پشت‌پرده کودتا بوده است؛ رهبری مذهبی که از سال 1999 میلادی در پنسیلوانیا به سر می‌برد. اردوغان خواستار استرداد او از سوی امریکا به ترکیه شد. 

تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در مورد وضعیت یگان‌های مدافع خلق و وضعیت گولن میان امریکا و ترکیه در جریان مذاکرات طرفین صورت نگرفته است. اکنون اما ترامپ با اعلام خروج نیروهای امریکایی از سوریه به نحو موثری به اردوغان کمک می‌کند تا هر نوع اقداماتی که خواست علیه نیروهای کرد در سوریه انجام دهد. واقعیت آن است که اگر ترکیه دست به اقدام علیه کردها بزند این موضوع بر منافع کلیدی امریکا در خاورمیانه تاثیر می‌گذارد. روسیه هرگونه راه حل امریکایی برای سوریه را وتو خواهد کرد. اکنون این وضعیت به نفع ایران و روسیه خواهد بود. اردوغان نیز می‌تواند به رای‌دهندگان ترک بگوید نه تنها در برابر امریکایی‌ها ایستاد بلکه آنان را وادار به عقب‌نشینی کرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین