کد خبر: ۶۱۲۶۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲

سخنرانی روحانی برجام را احیا می‌کند؟

روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی پرداخت و شرط ازسرگیری مذاکره را بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها دانست. این مهم در حالی است که مقامات دیپلماتیک ایران در چند روز گذشته نیز به انحای مختلف به این مهم اشاره کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

هرچند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دو روز گذشته با تکرار مواضع پیشینش ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد و با ادبیاتی نسبتا تند سخن گفت. همه این سخنان و شروط مطروحه برای مذاکره احتمالی حکایت از هرچه مبهم‌شدن فضای دیپلماتیک دارد.

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات، مهم‌ترین موضوع صحبت‌های حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل را ائتلاف منطقه‌ای دانست و به «شرق» گفت: «مهم‌ترین موضوع سخنان آقای روحانی ائتلاف منطقه‌ای بود؛ رویکردی که کشورهای منطقه‌ سال‌ها از آن غفلت کرده بودند. طرح این موضوع به معنای دعوت کشورهای منطقه به یک مذاکرات جامع است که نقش مهمی در ایجاد صلح در منطقه ایفا می‌کند. موضوع محوری دیگر سخنان رئیس‌جمهور مربوط به برجام بود. روحانی به صراحت این پیام را رساند که برای مذاکره در وهله نخست باید آمریکا به برجام بازگردد و در وهله دوم هدف مذاکره باید معلوم باشد».

سخنرانی روحانی برجام را احیا می‌کند؟

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم از مجموع سخنان ترامپ و روحانی ضرورت دیپلماسی برای ایران و آمریکا را نکته مهمی دانست و گفت: «سخنان دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا نشان داد که حل مناقشات و تنازعات فی‌مابین در کوتاه‌مدت میسر نخواهد شد اما از مجموع سخنان روحانی و ترامپ می‌توان ارزیابی کرد که در بلندمدت و بزنگاهی و با شرایطی دیپلماسی امکان‌پذیر است. روحانی در سخنانش گفت که تا زمان برقراری تحریم‌ها امکان مذاکره وجود ندارد. این سخن معنای مخالفی نیز دارد؛ به این معنا که اگر تحریم‌ها رفع شود و آمریکا به توافق‌نامه برجام پایبند باشد، ایران با این کشور پای میز مذاکره می‌نشیند. از سوی دیگر ترامپ هم گرچه با ادبیات تندی از دولت ایران یاد کرد اما مجموعه سخنانش نشان از تمایل به مذاکره در شرایطی خاص داشت. شاید با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک می‌شد چانه‌زنی کرد تا در وهله نخست آمریکا از برجام خارج نشود و در وهله دوم تحریم‌های گسترده این کشور حاکم نشود».

علی ماجدی، سفیر پیشین ایران در آلمان نیز درباره سخنان رئیس‌جمهور اظهار کرد: «با توجه به سخنان آقای روحانی در سازمان ملل آنچه در صحنه بین‌الملل رخ می‌دهد را می‌توان در اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت تفسیر کرد. مخاطب بخشی از صحبت‌های روحانی یعنی طرف آمریکایی به‌دنبال اهداف کوتاه مدت تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست و همه کسانی که با سیاست آشنا هستند، می‌دانند ترامپ در پی عکس یادگاری برای پیروزی در انتخابات است و همه رفتارهای او فقط در تحقق همین خواسته خلاصه شده است. به همین دلیل باتوجه به موضع روحانی در سخنانش باید گفت که نگاه درستی به مسئله مذاکره داشته است و باید مقدمات مذاکره فراهم شود. روحانی در سازمان ملل بحق سخنگوی دولت و ملت بود و نمی‌شود زیر سایه تحریم‌ها پای میز مذاکره رفت آن‌هم زمانی‌که همه می‌دانیم ترامپ به‌دنبال بهره‌برداری شخصی است».

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
0
0
قرار نبود از ابتدا برجام به فرجام برسد . این از ذات استعمارگری و زیاده خواهی و فریبکاری طرف مقابل مشخص بود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین