کد خبر: ۶۱۷۹۲۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
چهار قاره جهان در هفته گذشته شاهد اعتراض ضددولتی بودند

فصل نارضایتی و شورش؛ چرا جهان غرق در آتش اعتراض و تظاهرات است؟+عکس

هفته گذشته، سانتیاگو پایتخت شیلی صحنه هرج و مرج بود. اوایل این ماه، رهبر اکوادور پس از ناآرامی و شورش مردم، وضعیت اضطراری اعلام کرد. در هنگ کنگ آشوب و بی‌نظمی ماه‌ها است که ادامه دارد. بیروت پایتخت لبنان نیز صحنه اعتراض است‌. آن سوتر در اروپا، هفته گذشته بارسلونا دستخوش اعتراض بود و در روزهای اخیر در لندن موافقان و مخالفان برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- خبرگزاری "رویترز" در گزارشی با اشاره به علل گسترش ناآرامی‌های اخیر در جهان می‌نویسد: "روز دوشنبه مردم خشمگین بولیوی با نیروهای پلیس درگیر شدند‌. این درگیری پس از آن روی داد که رهبران اپوزیسیون از تقلب در انتخابات گفتند و اینکه ریاست جمهوری مجدد "اوو مورالس" را غیرقانونی دانستند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ هفته گذشته، سانتیاگو پایتخت شیلی صحنه هرج و مرج بود و معترضان به افزایش قیمت بلیت مترو اعتراض داشتند و اتوبوس‌ها را به آتش کشیدند. دولت مجبور به اعلام وضعیت اضطراری شد. اوایل این ماه، رهبر اکوادور پس از ناآرامی و شورش که به دنبال حذف سوبسید دولتی بر سوخت روی داد، در اقدام مشابهی وضعیت اضطراری اعلام کرد. این تنها ناآرامی در بخشی از جهان یعنی امریکای لاتین بود. در هنگ کنگ آشوب و بی‌نظمی ماه‌ها است که ادامه دارد. بیروت پایتخت لبنان نیز صحنه اعتراض است‌. آن سوتر در اروپا، هفته گذشته بارسلونا دستخوش اعتراض بود و در روزهای اخیر در لندن موافقان و مخالفان برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد ریشه اعتراضات به طور عمده یک مسئله خاص است: جهانی شدن و پیشرفت فناوری پیامدهایی داشته که یکی از آن‌ها افزایش شکاف و نابرابری بوده است.‌ همچنین، رسانه‌های اجتماعی باعث افزایش آگاهی شهروندان نسبت به نابرابری‌های جهانی شده‌اند".‌

این خبرگزاری با اشاره به اینکه عمده دلایل اعتراضات اخیر در کشورهای مختلف اقتصادی هستند، می‌نویسد: "دستکم در چهار کشور اعتراضات با ماهیت اقتصادی هستند. در شیلی و اکوادور حدف سوبسید و هراس مردم نسبت به افزایش قیمت سوخت عامل اصلی نارضایتی بوده است. در بیروت نیر تظاهرات اخیر که بزرگترین نمایش اعتراض در دهه‌های اخیر در آن کشور بوده به دلیل ناتوانی دولت از حل مشکلات اقتصادی است. اعتراضات عراق در اوایل ماه اکتبر نیز علت مشابهی داشتند‌. بیش از ۱۰۰ نفر در جریان اعتراضات در عراق جان باختند. عراق کشوری با جمعیت جوان بالا و بیکاری رایج در بین آن‌ها است".

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که تظاهرات در هنگ کنگ ریشه سیاسی دارد و هنگ‌کنگی‌ها دیگر سلطه چین بر آن منطقه را نمی‌پذیرند. ریشه اعتراضات در هنگ کنگ مشابه اعتراض در کاتالونیا اسپانیا است که خواسته‌های استقلال طلبانه و هویتی دارد.

جهان در آتش اعتراضات می‌سوزد

شبکه خبری "راشاتودی" نیز در گزارشی تحت عنوان "جهان در آتش می‌سوزد؛ چرا اعتراضات در دنیا همگانی شده‌اند"، می‌نویسد: "فساد، افزایش مالیات، مخالفت با نابرابری و مشکلات زیست محیطی از جمله علل اعتراضات اخیر در جهان هستند. با این حال، چرا اعتراضات گسترش یافته و همه‌گیر شده‌اند؟ چهار قاره در هفته گذشته شاهد اعتراض ضددولتی بودند. علت‌ها مختلف بودند: از اعتراض به تغییر قانون تا افزایش مالیات. در پژوهشی که دانشگاه آریزونا انجام داده این نتیجه حاصل شده است که اعتراضات مسری هستند و به کشورهای دیگر نیز شیوع پیدا می‌کنند. در این بررسی اشاره شده که خشونت و منازعات داخلی در کشورها به سطح روابط بین کشورها گسترش یافته و به کشورهای دیگر سرریز می‌شوند و ادامه می‌یابند شاید به گونه‌ای این موضوع شبیه ایده صدور انقلاب باشد‌".

"راشا تودی" می‌نویسد اعتراضات برای دولت‌ها شبیه به "زمین مین‌گذاری شده" هستند. اگر اقدامی انجام ندهند به بی‌کفایتی و ضعف متهم می‌شوند و اگر بیش از حد از نیروی پلیس استفاده کنند و سرکوب را ادامه دهند به خشونت‌ها دامن زده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
4
20
در عوضش اینجا آرام است وتنها کشوری هستیم با نود درصد ناراضی ولی خاموش
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
0
0
هرجا معلم های اخلاق , نسبت به نیاز خلقی انسان معاصر. اندیشه و خلاقیت نو. نداشته باشند. در مدیران و مردم. رفتار های نا هنجار. ترویج می یابد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
0
1
توی لبنان وعراق فتنه هست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین