کد خبر: ۶۱۸۳۱۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
همه چیز درباره نفت است، خون بی‌گناهان نیز برای نفت ریخته می‌شود

تصمیم اشتباه ترامپ به سود تهران؛ خشم کردها از آمریکا و احتمال نزدیک شدن به ایران

این مقام کردی می‌گوید با تصمیم اخیر ترامپ و بی‌اعتمادی کردهای سوریه به واشنگتن، کردهای عراقی نیز احتمالا با تغییر جهت در مواضع خود به دنبال شریکی تازه خواهند بود؛ احتمالا این شریک ایران است.‌
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه با فرمان ترامپ نه‌ تنها کردهای آن کشور بلکه کردهای کشور همسایه یعنی عراق را نیز خشمگین ساخته است، جایی که اقلیت کرد تا به امروز متکی به واشنگتن بودند. با این وجود، احتمالا به زودی آنان به دنبال جلب حمایت قدرت دیگری بر خواهند آمد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "نیوزویک" در گزارشی با اشاره به احتمال نزدیک شدن بیشتر کردهای عراق به ایران و دور شدن آنان از امریکا می‌نویسد: "در میانه منازعه ترکیه، یکی از اعضای ناتو و نیروهای کردی جنگجو علیه داعش، ترامپ خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه را اعلام کرد‌. او مدعی شد این بخشی از برنامه بلندمدت او برای جلوگیری از منارعات بیشتر در سوریه بوده است. با این حال، اعلام این خبر خود باعث تشدید درگیری‌ها شد".

خشم کردها از آمریکا و احتمالا نزدیک شدن به ایران

یک مقام کرد به"نیوزویک" می‌گوید: "همه چیز درباره نفت است. خون بی‌گناهان نیز برای نفت ریخته می‌شود".

این مقام کردی می‌گوید با تصمیم اخیر ترامپ و بی‌اعتمادی کردهای سوریه به واشنگتن، کردهای عراقی نیز احتمالا با تغییر جهت در مواضع خود به دنبال شریکی تازه خواهند بود؛ احتمالا این شریک ایران است.‌

"شیروان میرزا" یکی از اعضای کرد پارلمان اقلیم کردستان عراق به "نیوزویک" می‌گوید: "ما منتظر تغییر موضع آمریکا هستیم. اگر آنان موضع خود را تغییر ندهند ما به دنبال دوست دیگری خواهیم بود از جمله ایران کشور همسایه ما. بله، این تصمیم و گزینه ماست".

این نشریه در ادامه می‌نویسد: "ایران و امریکا هر دو سابقه کار و همکاری در کنار کردها را داشته‌اند. هر دو کشور از کردها علیه حکومت صدام حمایت کرده بودند. هر دو از کردها علیه داعش حمایت کردند. با این حال، در سوریه، پنتاگون (وزارت دفاع) امریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه تحت رهبری کردها بدون کسب اجازه از دولت مرکزی سوریه حمایت کرد؛ دولتی که متحد ایران است".

میرزا می‌گوید: "کردهای عراق از خروج نیروهای امریکایی از سوریه عصبانی هستند. آنان بسیار عصبانی هستند و نگران هستند که امریکا اقدام مشابهی را در مورد کردستان عراق انجام دهد. ما می‌خواهیم به صورت صلح‌آمیز و با آرامش در سرزمین‌مان زندگی کنیم".

"نیوزویک" می‌نویسد: "بسیاری از تحلیلگران از آشتی نیروهای کرد سوری با دولت دمشق می‌گویند. اکنون به نظر می‌رسد که نزدیکی احتمالی کردهای عراق به ایران نشانه‌ای دیگر از خطای استراتژیک امریکا در تصمیم‌گیری‌هایش باشد".

"نادر انتصار" استاد ایرانی دانشگاه الابامای جنوبی می‌گوید: "دولت اقلیم خودمختار کردستان عراق از ماه‌ها پیش از خروج نیروهای امریکایی از سوریه درصدد تعمیق و گسترش روابط با ایران بوده است. دولت اقلیم کردستان عراق از احزاب اپوزیسیون کردی که در خاک آن منطقه فعال هستند نیز خواسته تا مشکلات‌شان را با ایران حل و فصل کنند چرا که ادامه این وضعیت تاثیر منفی بر روابط اقلیم با ایران خواهد گذاشت.‌ با فشار اقلیم بود که دیداری میان مقام‌های ایرانی و مقام‌های احزاب اپوزیسیون کردی ایرانی در نروژ صورت گرفت.‌ اقلیم کردستان عراق و ایران هر دو به دنبال یافتن کانال‌هایی برای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی مرزی هستند."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
7
29
سلام،کردها تیره ای از نژاد آریایی ایرانی هستند وایران مام وطن آنهاست.استعمارگران مداخله گر درمنطقه ودولت جنایتکار عثمانی با جداسازی مناطق کردنشین از وطن اصلی کردها یعنی ایران زمین جنایتی مضاعف را درحق کردها ودر حق ایران روا داشتند.متاسفانه برخی از رهبران کرد با دادن مسیر اشتباه به مردم شجاع کرد وگاهی وصل شدن به شرق وگاهی وصل شدن به غرب سالها مردم کرد را به بیراهه برده اند غافل از اینکه مسیر صحیح حرکت بسوی رفاه ،امنیت ،پیشرفت وخوشبختی کردها از مسیر ایران یعنی سرزمین مادری آنها می گذرد مسیری که سالها آن را بصورت تحمیلی از یاد برده بودند.شادی مردم کرد شادی همه مردم ایران وغم مردم کرد غم همه مردم ایران است چرا که همه کردها فارغ از سرزمینی که درآن زندگی می کنند خواهران وبرادران عزیز دور افتاده از ما و وطن اصلیشان یعنی ایران هستند.
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
11
19
ای کاش کردها هم از ترور برادران سپاه ما در مرزهای اورمیه دست بردارند... چه در زمان جنگ تحمیلی و چه در زمان حاضر، نیروهای ایران را به شهادت می رسانند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
9
20
هرجا کورد هست آنجا ایران است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
6
3
کردها هم شاخه از ایرانی ها هستند و نیازی نیست که اینقدر خودتان را به درو دیوار بزنید تا کشور تشکیل بدهید... الان دهکده جهانی هست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
0
4
حقوق شهروندی. در گروه های چهار ملیتی به تجربه بهتر بوده است .
داریوش
|
France
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
0
0
سوریه میانجی شده به ایران نزدیک بشوند ?
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین