کد خبر: ۶۱۶۱۹۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
کنفرانسی درباره تنش‌زدایی در روابط ایران و عربستان در ابوظبی برگزار شد

سفر محرمانه ۴۸ ساعته مقام‌های ارشد اماراتی به ایران؛ "تهنون بن زائد" در تهران به دنبال چیست؟

کنفرانسی درباره تنش زدایی در روابط ایران و عربستان در ابوظبی؛ معاون سابق وزیر خارجه روسیه: بردن قوی‌ترین شطرنج بازان راحت تر از آشتی تهران و ریاض است؛ درباره قدرت نفوذ و تاثیرگذاری مسکو بر تهران مبالغه نکنید
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- "تهنون بن زائد" مشاور امنیت ملی امارات و برادر کوچک‌تر ولیعهد آن کشور، سفر محرمانه ۴۸ ‌ساعته‌ای به تهران با هدف تنش‌زدایی در روابط ایران و کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس داشته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت تحلیلی "میدل ایست آی" با انتشار این خبر می‌نویسد: "سفر تهنون به ایران، بلندپایه‌ترین دیدار میان مقام دو کشور برای رفع بحران بوده است".‌

سفر محرمانه ۴۸ ساعته مقام‌های ارشد اماراتی به ایران؛

این سایت اشاره می‌کند که این سفر نشان می‌دهد که امارات موضعی نرم‌تر در قبال ایران اتخاذ کرده است به خصوص پس از حمله روی داده اوایل سال جاری علیه چهار نفتکش در بندر فجیره امارات. علیرغم آنکه نظامیان امریکایی به این نتیجه رسیدند که حمله کار ایران بوده است با این حال، امارات هرگز انگشت اتهام را به سمت ایران نگرفت. در عوض، مقام‌های دریایی امارات با همتایان ایرانی خود برای تقویت امنیت مرزی دیدار داشتند. همچنین، وزیر خارجه امارات تلاش دولت‌های اروپایی برای کمک به تنش‌زدایی در منطقه را ستود. او گفت که امارات از نزاع با ایران خودداری می‌ورزد. او گفته بود که امارات خواستار خویشتن‌داری تمام طرفین است و سیاستی عملگرایانه با هدف کاستن از تنش‌ها و ایجاد فضای گفت‌‌وگوی سازنده را دنبال می‌کند.‌

"میدل ایست آی" می‌نویسد: "دیدار اخیر در حالی صورت گرفته که تلاش‌های موازی پشت‌پرده برای ایجاد کانال‌هایی به منظور گفت‌و‌گو میان ایران و عربستان در جریان است و سعودی‌ها از "عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر عراق خواسته‌اند تا به ایران پیام برساند. او نیز نقش میانجی‌گری برای زمینه‌سازی شرایط مذاکرات را انجام می‌دهد. همچنین، "عمران خان" نخست وزیر پاکستان، نقش مشابهی را برعهده دارد".

"میدل ایست آی" در ادامه اشاره کرده که خروج نیروهای اماراتی از یمن نشانه دیگری از تمایل امارات به تنش‌زدایی در روابط اش با ایران است.

کنفرانسی برای تنش‌زدایی در منطقه

سفر محرمانه ۴۸ ساعته مقام‌های ارشد اماراتی به ایران؛

در همین حال، نشریه "نشنال" امارات از برگزاری کنفرانسی در ابوظبی درباره موضوع تلاش برای تنش‌زدایی در روابط ایران و عربستان خبر داده است.

این نشریه در گزارش خود می‌نویسد: "نفوذ بر ایران دشوار است و این مسئله تنش‌زدایی میان کشورهای منطقه را دشوارتر می‌سازد. به تازگی در انستیتو بیروت در ابوظبی نشستی با هدف بررسی گزینه‌های دیپلماتیک در روابط میان کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال حملات اخیر صورت گرفته برگزار شد. اکثر تحلیلگران در این نشست باور داشتند که خصومت میان تهران و ریاض در آینده قابل پیش‌بینی حفظ خواهد شد و سفر "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه به ریاض نیز سبب گشایش قابل توجهی برای تنش‌زدایی در منطقه نخواهد شد. "آندری فدوروف" معاون سابق وزیر خارجه روسیه در این نشست گفت که نباید‌ درباره میزان و توان نفوذ روسیه بر ایران اغراق کرد. او گفت بردن یک شطرنج‌باز ماهر در بازی شطرنج راحت‌تر از حل مسائل منطقه خلیج فارس است. او افزود: "امکان اعمال نفوذ بر ایران وجود دارد. با این حال، نباید درباره آن مبالغه کرد. این نفوذی محدود است".

او افزوده است: "روحانی رییس جمهوری ایران در دیدار اخیرش با پوتین نشان داد تمایلی به شنیدن حرف‌های مسکو ندارد و ایران می‌خواهد راه خود را برود. ایران حتی تلاش می‌کند از شرایط ایجاد شده فعلی برای افزایش نفوذ خود میان روسیه، امریکا و بازیگران اروپایی استفاده کند. این خود یک مشکل است. با شناختی که از ایران دارم بعید می‌دانم تلاش‌های پوتین برای مذاکره میان تهران و ریاض نتیجه دهد. ایران اکنون روی نزاع ایجاد شده بازی می‌کند".

"ترکی الفیصل" دیپلمات سابق سعودی و رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان به همراه رییس شورای همکاری خلیج فارس که هر دو در نشست حضور داشتند، گفتند که خواستار بهبود روابط با ایران هستند. با این حال، آنان مدعی شدند که این رفتار تهاجمی و به زعم آنان مداخله‌جویانه ایران در امور داخلی کشورهای عربی است که‌ مانعی برای صلح است.

"محمود سریع القلم" استاد ایرانی نیز در نشست حضور داشت.‌ او گفت ناسازگاری‌هایی میان نگاه ایران و همسایگان نسبت به مسائل منطقه‌ای وجود دارند که بهبود را دشوار ساخته است. او گفت: "به نظرم در آینده نزدیک امکان رفع نزاع میان ایران و همسایگان وجود ندارد و به نظرم باید بر روی مدیریت نزاع تمرکز کرد".

در این نشست "رابرت بلک ویل" سفیر سابق امریکا و معاون امنیت ملی در دوره ریاست جمهوری جورج بوش بر لزوم یافتن راهی دیپلماتیک برای حل نزاع میان تهران و ریاض تاکید کرد و گفت: "من‌نگران هستم که منطقه به سوی بدترین وضعیت ممکن حرکت کند. به نظرم تمام کشورهای منطقه و روسیه و امریکا باید هر راه دیپلماتیک ممکنی را برای کاهش تنش و درجه نزاع بیازمایند. به نظرم امکان گسترش دامنه نزاع در پنج سال آینده بالاست و در این میان راه حل دیپلماتیک مهم‌تر از راه‌های نظامی است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
23
عصر،عصر تفاهم عصر تعامل سیاسی اگر قرار به جان همدیگر بیافتیم پس صد رحمت به قانون جنگل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
البته باید متذکر شویم عصر عصر توازن قدرت هم هست اگر ضعیف باشید زیر پا اول له بعد سرتان را می برند
باید توان نظامی بالا داشته باشید تا با شما وارد مذاکره شوند در غیر این صورت فقط یا محکوم به از بین رفتن هستید یا بله قربان گو باید باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
2
3
بردن یک شطرنج‌باز ماهر در بازی شطرنج راحت‌تر از حل مسائل منطقه خلیج فارس است.

چون برخی مسایل سیاسی و مقدسی را قاطی کردند ِ
ناشناس
|
Canada
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
2
به هيچ وجه پوتين قابل اعتماد نيست و فقط براي تأمين منافع خود و فروش تسليحات خود جلو آمده است. عمران خان مناسب تر است منافع مشترك بيشتري در اين ميان داريم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین