کد خبر: ۶۱۶۱۱۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳
حمله ترکیه به شمال سوریه فضایی برای ارتکاب "جنایت جنگی" را فراهم می‌سازد

پیامدهای معامله ترامپ و اردوغان علیه کردها؛ خطر نسل‌کشی و جان گرفتن دوباره داعش

نتیجه سیاست فعلی ترامپ و همکاری او با اردوغان قربانی‌شدن کردها خواهد بود. کردها مجبور به اتحاد با اسد برای حفاظت از خود و یا حرکت به سوی اعلام استقلال خواهند بود. خطرناک‌تر از آن امکان ظهور دوباره داعش است.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- خبرنگار شبکه خبری امریکایی "سی ان ان" به تازگی به شمال سوریه رفته و با اعضای نیروهای دموکراتیک سوریه صحبت کرده است. کردهای سوری می‌گویند احساس می‌کنند که امریکایی‌ها به آنان خیانت کرده‌اند چرا که پس از فرمان ترامپ برای خروج نیروهای امریکایی ارتش ترکیه با دست باز وارد خاک سوریه شده و علیه کردها اقدام می‌کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ یکی از جنگجویان کرد به "سی ان ان" می‌گوید: "امریکایی‌ها ما را فروختند. ما از آنان انتطار این کار را نداشتیم. اکنون نیز انتظار کمک آنان را در برابر ارتش ترکیه نداریم".

پیامدهای معامله ترامپ و اردوغان علیه کردها؛ خطر نسل‌کشی و جان گرفتن دوباره داعش

کارکنان نظامی امریکایی در پایگاه نطامی در شمال سوریه گفته‌اند که اجازه صحبت در این‌باره را به دلیل حساس بودن ماهیت موضوع ندارند. با این حال، از نظرات کردها مشخص است که رابطه جنگجویان کرد با نظامیان امربکایی به گرمی گذشته نیست.

مقام‌های نظامی به "سی ان ان" می‌گویند امریکا هنوز هزار سرباز در سوریه دارد. نیروهای امریکایی در جریان حملات ترکیه از پست‌های نظارتی خارج شدند. با این حال، آنان هنوز به طور کامل از سوریه عقب‌نشینی نکرده‌اند. یک ساعت پس از فرمان ترامپ نیز یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه امریکا تایید کرد که عملیات امریکایی‌ها در سوریه در جریان است. او گفت امریکا کماکان معتقد به مبارزه علیه داعش و تضمین ثبات در شمال شرق سوریه است.

این شبکه خبری در ادامه اشاره می‌کند که مقام‌های امریکایی تاکید می‌کنند که کردها در مبارزه علیه داعش در کنار امریکا بوده‌اند و نسبت به اقدام تند ترکیه ابراز نگرانی می‌کنند. با این حال، آنان از تصمیم ترامپ انتقادی نمی‌کنند. یک مقام نظامی امریکا می‌گوید هم اکنون نیروهای امریکایی در منبج در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه هستند و دوشادوش آنان در عملیات علیه داعش شرکت دارند. با این حال، مشاوران امریکایی به نیروهای دموکراتیک سوریه اطلاع داده‌اند که از آنان در برابر ارتش ترکیه حفاظت نخواهند کرد. از همین روست که کردها احساس می‌کنند امریکا آنان را رها کرده است. یک کرد می‌گوید: "ترکیه به روستاهای ما حمله می‌کند چون امریکا اجازه آن را صادر کرده است".

روزنامه بریتانیایی "گاردین" نیز در مقاله‌ای فرمان تازه ترامپ برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه را زمینه‌ساز وقوع جنایات جنگی قلمداد کرده و می‌نویسد: "تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای امریکایی از شمال شرق سوریه احمقانه بود. این موضوع خیانتی بهت‌آور از سوی او به نیروهای کرد بود که در کنار امریکایی‌ها علیه داعش جنگیده بودند. این فرمان راه را برای منازعه نظامی میان کردها و ترکیه باز می‌کند. این موضوع سبب می‌شود تا غیرنظامیان آسیب بیشتری را متحمل شوند؛ آن هم در کشوری که در هشت سال گذشته در جنگ به سر برده است. ترامپ تصمیم اخیر را برخلاف مشاوره نظامیان و دیپلمات‌های امربکایی صادر کرد. او پیش از اتخاذ این تصمیم مشاوره‌ای با بریتانیایی‌ها که در سوریه، نیروی نظامی در میدان نبرد داشته‌اند انجام نداد. او تنها پس از یک مکالمه تلفنی با اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه در عصر یکشنبه تصمیم مهم اخیر را اتخاذ کرد. اردوغان ماه‌ها خواستار ایجاد منطقه به اصطلاح امن در عمق ۲۰ مایلی سوریه بود".‌

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "اردوغان چندین هدف دارد: نخست وادار کردن کردن نیروهای کرد دموکراتیک سوریه که ۶۰ هزار جنگجو هستتد به پذیرش خواست ترکیه برای عقب‌نشینی از مرز سوریه با ترکیه. اردوغان آنان را تروریست و مرتبط با پ ک ک می‌داند. اردوغان با دشمن قلمداد کردن کردها از تاکتیک آشنای دامن زدن به احساسات ملی‌گرایانه برای تحکیم موضع اقتدارگرایانه خود در داخل ترکیه استفاده می‌کند. دومین هدف او بازگرداندن ۳ تا ۴ میلیون پناهجوی سوری به سوریه است که از سال ۲۰۱۱ وارد ترکیه شده‌اند.

پیامدهای معامله ترامپ و اردوغان علیه کردها؛ خطر نسل‌کشی و جان گرفتن دوباره داعش

حزب عدالت و توسعه و متحدان ملی‌گرای او ضدمهاجران هستند و خواستار اخراج مهاجران از شهرهای بزرگ ترکیه شده‌اند. آنان مهاجران را عامل رکود اقتصادی فعلی ترکیه می‌دانند و نه فساد و سرکوب داخلی در خود ترکیه و مدیریت ناکارآمد دولت آن کشور. از سوی دیگر، اردوغان نیازمند موفقیتی استراتژیک و سیاسی است چرا که حزب‌اش در انتخابات اخیر شهرداری‌ها در دو شهر بزرگ استانبول و آنکارا شکست خورد. نتیجه سیاست فعلی ترامپ و همکاری او با اردوغان قربانی‌شدن کردها خواهد بود. کردها مجبور به اتحاد با اسد برای حفاظت از خود و یا حرکت به سوی اعلام استقلال خواهند بود. خطرناک‌تر از آن امکان ظهور دوباره داعش است. ده‌ها هزار داعشی بازداشت شده در اردوگاه‌های شرق سوریه هستند و دو هزار نفر از آنان خارجی هستند. اگر آنان آزاد شوند، وضعیت خطرناک‌تر خواهد شد. اکنون با معامله اردوغان و ترامپ و هوشمندی پوتین، سوریه به مناطق مختلف تحت کنترل کشورهای دیگر تبدیل شده است: ترک‌ها، ایرانی‌ها، روس‌ها، اسرائیلی‌ها و سلفی‌های جهادی همگی در مناطق تحت نفوذ خود در سوریه حضور دارند و اسد نیز در دمشق پابتخت سوریه است. وضعیت امروز سوریه نتیجه سیاست‌های غرب است. این ننگ و شرمی برای ماست".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
8
10
کردهای غیور امید که پیروزی از آن شما باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
9
12
هر جا کوزرد باشد آنجا ایران است
کوردها در کنار لر و ترک و عرب و بلوچ و دیگر اقوام از اقوام اصیل ایرانی هستند و لر و کورد
فقط و فقط مختص ایرانند
امیدوارم اردوغان وحشی هم مثل صدام جنایتکار که کوردها را به خاطر دفاع از ایران شیمیایی کرد و هزاران نفر را کشت و اواره کرد به سرنوشتی مثل صدام گرفتار شود
از همه ی ایرانیان التماس دارم در مقابل این جنایت ساکتت ننشینند.........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
وقتي اين تروريستهاي اين قوم اصيل ايراني مزربانان كشورمان را شهيد ميكردند كجا بودي!!!!!؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
8
6
عملیات چشمه خون محکوم است
جاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
5
2
چقدر جالب فقط نظرات که ترکیه رو محکوم کرده و به نفع کوردا حرف زدن رو منتشر میکنید
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
چون سایت آفتاب ایرانی است مثل ما؛
اینجا ترکیه نیست که نظرات طرفداران عثمانی را منتشر کنه بهتر است تفکرات نو عثمانی گری را در سایتهای عثمانیها منتشر کنن اونجا گوش شنوا دارد.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
0
3
من یک کورد زبان هستم.
البته شکی نیست که تمام کردها ایرانی هستن. نباید ما رو با تعدادی انگشت شمار که ادعای تجزیه طلبی میکنن مقایسه کنید.
به امید رسوایی اردوغان.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین