کد خبر: ۶۲۶۹۸۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
بعضی از مردم، برای حفظ سلامتی خود و فرزندانشان، خانه‌ را رها کرده و رفته‌اند

کوت عبدالله و ملغمه‌ مشکلات غرق در فاضلاب؛ ۵۰ هزار نفر در معرض خطرند

در روزهای اخیر، استان خوزستان شاهد ورود سامانه بارشی بود؛ اما پس از باران، معضل همیشگی یعنی بالا آمدن فاضلاب‌های شهری رخ نمود. حالا کوت عبدالله با خروج فاضلاب‌های شهری و ورود آن به منازل مردم دست و پنجه نرم می‌کند تا حدی که بعضی از مردم، برای حفظ سلامتی خود و فرزندانشان، خانه‌ را رها کرده و رفته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

کوت‌ عبدالله مرکز شهرستان کارون‌، شهر جدیدی است که در زمستان سال ۹۱ با ایجاد شهرستان کارون از شهرستان اهواز جدا شد و به‌عنوان مرکز این شهرستان قرار گرفت. این شهر، از ادغام مناطق کوت‌ عبدالله، استیشن، خزامی، درویشیه، شریعتی‌، کوت نواصر، کوی منتظری، گاومیش آباد، گندمکار و هادی‌آباد ایجاد شده و در فاصله پنج کیلومتری اهواز واقع است.

به گفته مردم، سه سال است که این منطقه با این مشکل مواجه است و مسئولان تنها وعده می‌دهند و هیچ کار اجرایی انجام نداده‌اند. با گذشت چند روز از اتمام بارش‌ها در خوزستان، همچنان مردم شهرستان کارون و به‌ویژه شهر کوت عبدالله با مشکل عدم دفع آب‌های سطحی و پس‌زدگی فاضلاب به خانه‌های خود مواجه هستند.

کوت عبدالله و ملغمه‌ مشکلات غرق در فاضلاب؛ ۵۰ هزار نفر در معرض خطرند

معصومه خنفری، فرماندار کارون هم به‌تازگی به خبرگزاری ایلنا گفته در نتیجه این وضعیت، ۱۲ هزار نفر درگیر آب‌گرفتگی و ۵۰ هزار نفر در معرض خطرند. همچنین فروریزش دو نقطه از اتوبان اهواز- آبادان به این دلیل اتفاق افتاده است.

کوت‌ عبدالله همواره شهر مهمی بوده و وقتی از اهواز جدا شد هم به حاشیه نرفت. شهرتش به زمان کشف نفت در مسجد سلیمان و ساخت پالایشگاه در آبادان برمی‌گردد. چون برای انتقال نفت به تلمبه‌خانه نیاز بود و یکی از اصلی‌ترین تلمبه‌خانه‌ها در کوت‌ عبدالله قرار گرفت. همین امر و نزدیکی به اهواز، کوت عبدالله را به یکی از مراکز مهم استقرار و پشتیبانی شرکت نفت تبدیل کرد؛ چون به‌نوعی، نقش مرکزیت تلمبه‌خانه‌ها را ایفا می‌کرد. به دلیل همین اهمیت یک فرودگاه کوچک، یک کارخانه تولید آجر، یک کارخانه نساجی و از همه مهم‌تر، ایستگاه تولید نیروی برق که برق مناطق اطراف آن را تأمین می‌کرد در کوت‌عبدالله ساخته شد. اما با کشیدن خط لوله جدید اهواز- آبادان، کل نیاز پالایشگاه به نفت خام از بین رفت و نفت مسجدسلیمان از طریق خط صادراتی به خارک ارسال شد. از این تاریخ، تلمبه‌خانه‌های چهارگانه اهمیت خود را از دست دادند؛ دوران اوج کوت‌عبدالله به پایان رسید و با سخت‌تر شدن شرایط، بسیاری از امکانات آن در گذر زمان از بین رفتند. کارخانه نساجی و آجرسازی کارون هم تعطیل شد و بسیاری از کارگران آن بیکار شدند تا اینکه در سال ۹۱ با تشکیل شهرستان کارون، کوت‌ عبدالله به مرکز شهرستان تبدیل شد. در حالی که انتظار می‌رفت با این کار توجه به این شهر بیشتر و مشکلات کمتر شود، اما در حال حاضر مردم کوت‌عبدالله با حجم عظیمی از مشکلات روبه‌رو هستند که فاضلاب تنها یکی از آنهاست.

قدمت شبکه آب‌وفاضلاب استان و شهر اهواز بیش از ۷۰ سال است

در این میان، زینب شریفی، استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای در این باره می‌گوید: در تمام سال‌هایی که من کار رسانه‌ای می‌کنم روزی نیست که در مورد شبکه فرسوده فاضلاب، گزارش‌هایی در رسانه‌های مختلف منتشر نشده باشد. قدمت کل شبکه آب‌وفاضلاب استان خوزستان و شهر اهواز بیش از ۷۰ سال است.

شریفی توضیح می‌دهد: هر چند بارها مسئولان در این زمینه‌ تلاش‌هایی داشته‌اند، حالا چه به کمک بانک جهانی و چه به کمک فروش اوراق بهادار؛ اما هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است. اینکه به نتیجه هم نرسیده دلایل مختلفی دارد که ممکن است ضعف پیمانکارهای بی‌کفایت بوده باشد یا اساساً سهل‌انگاری خود مسئولان بوده است یا اعتباری که به آن اختصاص داده شده کفاف درست کردن و سروسامان بخشیدن به این وضعیت و این شبکه فاضلاب را نداده است. این است که با کمترین میزان بارش، همه مناطق درگیر این وضعیت می‌شوند.

مسئولان می‌گویند کمبود اعتبار داریم

این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: همین منطقه کوت ‌عبدالله که در حال حاضر جزو شهرستان کارون است، در تقسیمات قبلی جزو اهواز بود و در سال‌های اخیر جدا شد و شهرستانی تازه شد. در واقع این منطقه جزو شهرستان اهواز بوده است که شامل همان شبکه فرسوده می‌شود. بارها تلاش شده این معضل به گوش مسئولان کشور برسد، اما باز آب از آب تکان نخورده است.

این فعال رسانه‌ای می‌افزاید: شما اگر گزارش‌های قبلی ما را در مورد آبفا بخوانید متوجه خواهید شد موضوع چیست. در جریان سیل اخیر این معضل بیشتر نمایان شد. با اینکه بعضی از مسئولان می‌خواستند منکر این موضوع شوند، اما در نهایت خودشان هم اعتراف کردند که به علت کمبود اعتبار، از پس این معضل برنمی‌آییم.

مثلث شهرداری، اداره آب‌وفاضلاب و فرمانداری

از دیگر سو، قاسم آل‌کثیر، فعال اجتماعی هم که در جریان این وضعیت است به ایرناپلاس می‌گوید: این معضل در مثلث شهرداری، اداره آب‌وفاضلاب و فرمانداری گیر کرده است. عوامل شهرداری می‌گویند فقط وظیفه مدیریت آب‌های سطحی را داریم و این موضوع ارتباطی با ما ندارد. شورا هم می‌گوید ما نظارت می‌کنیم. نوک پیکان نقدها به سمت آبفا (اداره آب‌وفاضلاب) است. رئیس آبفا با حفظ سمت، رئیس آبفای شهر شیبان در شمال اهواز هم هست. اغلب منتقدان می‌گویند حضور او در شهر کوت‌ عبدالله در حد یکی دو روز در هفته است؛ به همین دلیل بیشتر انتقاد به عدم حضور رئیس آبفا است.

استاندار به وعده ۴۰ روزه‌اش عمل کند

آل‌کثیر توضیح می‌دهد: آقای شریعتی، استاندار خوزستان اینجا هم آمد و کلیپی هم از این بازدید منتشر شد و قول دادند تا ۴۰ روز آینده این مسئله را با اداره آب‌وفاضلاب حل کنند. در محلات آریا و درویشیه حفاری شده بود و در آنجا آب و فاضلاب بالا آمده بود. در این منطقه تعدادی پمپ وجود دارد که در چنین روزهایی که بارش و باران زیاد باشد، از کار می‌افتند و خراب می‌شوند و گاهی اوقات هم خاموش می‌شوند. به همین دلیل نگهداری از این پمپ‌ها سخت است.

مسئله اصلی تبعات بهداشتی و اجتماعی معضل است

این فعال اجتماعی می‌گوید: اگرچه البته در حال حاضر در این مناطق، زمین خشک شده است، اما همچنان وضعیت از نظر بهداشتی خطرناک و نگران‌کننده است و مسلماً تبعات بسیاری خواهد داشت. البته فاضلاب تنها یکی از مشکلات کوت‌عبدالله است. هنوز حتی محدوده شهری آن هم مشخص نیست. این منطقه از اهواز جدا شد که توسعه پیدا کند، اما به توسعه که نرسید هیچ، حتی ادارات و سازمان‌هایی که در آنجا مستقر شدند برای اینکه این شهر را مدیریت کنند، درگیر این وضعیت شده‌اند و هر کدام مسئله را به گردن دیگری می‌اندازد.

شرکت نفت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی کمک کند

آل‌کثیر اضافه می‌کند: اینجا ملغمه‌ای از مشکلات شده است. این وضعیت در حالی است که ظرفیت‌های بسیار زیادی در این منطقه وجود دارد. یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های نفتی کشور در این منطقه است، جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد و بسیاری از صنایع مختلف در این شهر قرار دارند. انتظار می‌رود شرکت‌های نفتی و صنعتی حداقل در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی به شکل ویژه‌ای به این منطقه بپردازند؛ چراکه فلرهای نفتیِ شرکت نفت از روی سر همین مردم بالا رفته‌اند و موجب بروز آلایندگی و آلودگی برای مردم شده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود شرکت نفت به بهبود وضع مردم کمک کنند.

زنان و کودکان را دریابید

وی هشدار می‌دهد: در این شرایط باید به وضعیت کودکان و زنان که آسیب‌پذیرند، توجه ویژه‌ای بشود چون به‌شدت در خطر هستند. بنابراین انتظار داریم استاندار به وعده‌ای که داده، عمل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
4
0
دولت کار را به قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) واگذار نماید تا مشکل را حل شود .
کامبیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
3
لبنان با کمک های ارزی مشکلات تاسیسات شهری اش را حل کرده ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
8
ایکاش به جای تکنولوژی هسته ای کشوری آباد و مردمی مرفه داشتیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
6
هیچی ندارم بگم.
بجایی که همسطح امارات باشیم از اتیوپی هم پایینتریم
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
3
مهندس گفته مسیر رودخانه نساز
مهندس گفته اینجا نساز
مهندس .....
.......توکل کن هیچی نمی شه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
6
خوزستان خطه نازنین درد کشیده فراموش شده ............
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین