کد خبر: ۶۳۶۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵

جشنواره فیلم فجر، دوگانه تحریم و حرمت

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در شرایط ملتهبی برگزار شد. در بین سینماگران و علاقه‌مندان سینما متاثر از ترومای اجتماعی وقایع جامعه، منتهی به روزهای جشنواره، میان تردید برای حضور یا غیبت، برگزار شدن یا نشدن، دو قطبی جدیدی شکل گرفت که واژه تحریم را به سبک دنیای مجازی همچون هشتگی برای جشنواره سی و هشتم ثبت کرد. گرچه پیش‌بینی این‌که وقتی متولی برگزاری این فستیوال فیلم، خارج از دایره اهالی سینما و دولتی است، اراده برخی از اهالی سینما برای برگزاری یا عدم آن، تا چه حد می‌توانست موثر باشد، خیلی کار دشواری نبود.
آفتاب‌‌نیوز :

تا همین روزی که جشنواره به پایان خود رسیده، مروری به نظر و آرای منتقدان و اهالی سینما نشان می‌دهد که جشنواره و فیلم‌های آن هیچ طیف و گروهی را راضی نکرده است؛ چه آن‌ها که با گله و اعتراض بیرون جشنواره ایستاده‌اند، چه آن‌ها که صندلی سینماهای جشنواره را پر کرده‌اند، چه آن‌ها که همواره با بودجه و کمک دولت و ارگان‌های وابسته، فیلم ساخته‌اند و چه آن‌ها که با سختی و عبور از موانع مختلف، فیلم‌شان را به جشنواره رسانده‌اند.

حتی اگر با خوش‌بینی، نیمه پر لیوان را بنگریم و به تولید سالانه حدود یک‌صد فیلم، تنوع نگاه فیلمسازان، حضور جوانان پر شور در این عرصه و دستاوردهای فنی و افزایش سطح تکنیکی سینمای ایران بی‌توجه نباشیم، حاصل آنچه روی پرده می‌بینیم، حکایت دیگری دارد. انگار چیزی در این میان گم شده که هرچه این ماشین با تمام اجزا و پیچ و مهره‌هایش کار می‌کند، خروجی جز اتلاف سرمایه و منابع نیست.

جشنواره فیلم فجر، دوگانه تحریم و حرمت

وقتی به تدریج، متولیان سینما و جشنواره شاید با مصلحت‌اندیشی، محافظه‌کاری و گاه ناداوری، دوره به دوره، دایره را تنگ‌تر کرده و تنوع سلایق و نگاه را در این عرصه محدودتر کردند، باید منتظر این روزها می‌بودیم. کار به اینجا رسیده که در یک وضعیت گروتسک، مجبور به تزریق نشاط و هیجان به جشنواره از طریق پخش مستقیم بازی دربی پایتخت در سالن‌های نمایش فیلم در میانه جشنواره شوند تا شاید اندکی از آن شور و نشاط دهه‌های نخست در سالن‌های جشنواره جاری شود.

از این روست که وقتی حرمت را متولی نگاه نداشته، شاید بهتر است تحریم را هشدار و تلنگری گرفت و از بحران فرصتی ساخت برای بازنگری در سیستمی که به قول فرنگی‌ها دیگر کار نمی‌دهد و علیرغم این همه برو و بیا و بالا و پایین، دیگر خروجی ندارد، باید طرحی نو افکند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین