کد خبر: ۶۷۴۶۳۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
۱۰۰ سال زمان برای احیای منابع طبیعی

آتشی که هر روز به جان سرمایه ملی می‌افتد

چند هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی اصفهان در بهار و تابستان امسال گرفتار آتش شد و سوخت؛ چرا جلوی این معضل گرفته نمی‌شود؟ آیا رواست در عصر آگاهی و دانش شاهد نابودی این سرمایه ملی باشیم؟ راه برونرفت از این مشکل چیست؟ عرصه‌های طمعه حریق‌شده حداقل ۱۰۰ سال زمان می‌برد تا دوباره احیا شود.
آتشی که هر روز به جان سرمایه ملی می‌افتد
آفتاب‌‌نیوز :

استان اصفهان با ۲۴ شهرستان، معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل(۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل(۶۴ درصد ) و سه میلیون هکتار بیابان معادل(۳۲ درصد) دربرگرفته است. جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده شده و سرانه جنگل در کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.

این استان از نظر تقسیم نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی، مناطق غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است و در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل می‌دهد که بطور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند و ۱۰ درصد از عرصه‌های منابع طبیعی این منطقه با توجه به شاخص پوشش گیاهی اعم از مرتعی و جنگلی بعنوان پهنه‌های بحرانی و نیمه بحرانی از حیث احتمال بروز حریق شناسایی شده است.

۸۵ فقره آتش‌سوزی در منابع طبیعی اصفهان در ۶ ماه
بارش‌های بهاری و افزایش پوشش گیاهی در سطح پهنه‌های طبیعی استان از یکسو و پیش بینی هواشناسی مبنی بر افزایش نسبی دما در بسیاری از روزها از سوی دیگر، احتمال حریق در جنگل‌ها و مراتع استان را افزایش داد که در نهایت بر اساس آمار اخذ شده از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان در نیمه نخست سال‌جاری ۸۵ فقره آتش‌سوزی در مراتع و چهار فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های این خطه رُخ داد.
این آتش سوزی‌ها در سطح ١۴٨ هکتار از جنگل‌ها و ۴۰۹ هکتار از مراتع استان اتفاق افتاد که در مقایسه با سال گذشته بیشتر بود، سال ۹۸ آتش سوزی‌ها به ۲۴۰ هکتار از مراتع و ۲.۵ هکتار از جنگل‌های دست کاشت استان آسیب زد.

سرهنگ علیرضا طاهری، رییس یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان در این باره گفت: وجود پوشش مناسب گیاهی در مناطق جنگلی شهرستان سمیرم واقع در جنوب استان اصفهان از یکسو و عمدی بودن آتش‌سوزی‌های این منطقه از سوی دیگر سبب شد که آمار امسال تا حد زیادی افزایش پیدا کند البته با کار اطلاعاتی و قضایی، سه نفری که به‌عمد در این حریق دست داشتند دستگیر و روانه زندان شدند. یکی از اقدامات مناسب در استان اصفهان برای رسیدگی به حوادثی مانند آتش‌سوزی مشارکت بخشی گروه‌های گشت و رصد عرصه‌های طبیعی با مشارکت مردم و ساکنان مناطق مختلف است .

وی افزود: تمام نهادهای دولتی در وقوع چنین حوادثی موظفند با مشارکت و همکاری در راستای مهار آتش و حفظ منابع طبیعی منطقه خود کوشا باشند و در این زمینه باید نقش مهم گروه‌های مردمی و سمن‌ها را بیش از گذشته درک کرد. پوشش گیاهی جنگل‌ها بدلیل وجود گونه‌های مختلف بویژه گونه‌های با قدمت بالا از ارزش بسیار زیادی برخوردار است و برای مثال وجود درختانی با عمر۱۵۰ تا ۲۰۰ سال می‌طلبد که همگان حضور در این عرصه‌های طبیعی را با دقت و احتیاط بیشتری همراه سازند. به این معنا که افروختن آتش و پس از استفاده از آن رها کردنش ممکن است آسیب جدی به جنگل‌ها بزند و بسیار دیده شده که با وزش باد، آتشی جزیی، جنگلی را نابود کرده و یک سرمایه بزرگ ملی و استانی را برای همیشه از بین برده است.

پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی، مهم‌تر از مهار
امیرمحسن ولی، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان نیز گفت: در موضوع آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها باید امور فرهنگی را در اولویت قرار داد و اینکه مردم بدانند چه مخاطراتی از طریق آتش به منابع طبیعی وارد می‌شود نقش شایانی در کاهش آن ایفا خواهد کرد. همچنین باید بدانیم که آموزش صحیح نقش کلیدی در این زمینه دارد و باید زیربنای کاهش آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی را در امور پیشگیرانه قرار دهیم در غیر این صورت نمی‌توان بطور کامل شاهد کاهش این حوادث و تخریب منابع طبیعی بود.

وی ادامه داد: بکارگیری ابزارهای نوین و تجهیزات و وسایل به روز می‌تواند در گام نخست سرعت سرایت آتش را کم کند و در این ارتباط مشاهده آتش از طریق ماهواره‌ها و استفاده از تجهیزاتی مانند بالگرد برای حضور در مناطق سخت گذر و کوهستانی باید بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد. یگان حفاظت از منابع طبیعی را باید به ابزارهای نوین و مورد نیاز به تعداد کافی تجهیز کرد از سوی دیگر انتظار از یک نهاد و یک سازمان که بتواند تمام عرصه‌های طبیعی را حفظ کند فکر اشتباهی است از این رو باید هم‌افزایی، مشارکت و تعامل نهادهای مختلف را ایجاد کرد.

اعلام آمادگی دوباره هوانیروز برای مهار آتش در ارتفاعات
امیر سرتیپ دوم محمود محمدعلی فام، فرمانده مرکز آموزش هوانیروز شهید وطنپور اصفهان در این رابطه اظهارداشت: هوانیروز آماده است در تمام حوادث طبیعی عملیات امدادی و کمک‌رسانی انجام دهد که یکی از مهمترین آنها اطفا آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها در مناطق مختلف است. مشارکت این نهاد در تمام حوادث در راستای کمک‌رسانی به مردم و حفظ داشته‌های با ارزش طبیعی با استفاده از بالگردهاست و این امر را در کنار امور نظامی وظیفه خود می‌دانیم. آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و بهبهان در استان خوزستان از جمله حوادثی بود که هوانیروز در امدادرسانی و اطفا حریق‌ها در مناطق کوهستانی و سخت گذر نقش‌آفرینی کرد.

به اعتقاد متخصصان امور جنگل و محیط زیست، عرصه‌های طمعه حریق شده، حداقل ۱۰۰ سال زمان می‌برد تا دوباره احیا شود. طبق آمار موجود مساحت جنگل های کشور ۱۲ میلیون هکتار و متوسط سرانه فضای جنگلی برای هر نفر ۱۸صدم و متوسط جهانی این رقم هشت دهم هکتار است پس استفاده از فناوری‌های نوین و پیشرفته برای اطفا حریق و بکارگیری هر راهبرد علمی و اصولی برای حفظ عرصه‌های جنگلی ضروری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین