کد خبر: ۷۲۶۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۰
دختران به شرط جداسازی جنسی و حفظ حجاب اسلامی می‌توانند درس بخوانند

طالبان: نمی‌خواهیم به ۲۰ سال قبل بازگردیم/ زنان باید بچه‌ها را بزرگ کنند

عبدالباقی حقانی، وزیر آموزش عالی طالبان روز یکشنبه اعلام کرد که دختران می‌توانند در دانشگاه تا بالاترین ادامه تحصیل دهند به شرطی که در کلاس‌های غیرمختلط حضور یابند و حجاب اسلامی را مراعات کنند.
طالبان: نمی‌خواهیم به ۲۰ سال قبل بازگردیم/ زنان باید بچه‌ها را بزرگ کنند
آفتاب‌‌نیوز :

حقانی این خبر را در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل اعلام کرد. همزمان پرچم سفید امارت اسلامی به نشانه آغاز به کار حکومت طالبان بر فراز ارگ ریاست جمهوری در کابل افراشته شد.

اعلام اعضای دولت طالبان در هفته گذشته واکنش‌های عمدتا منفی جامعه جهانی را برانگیخت. نبود زنان و نمایندگان اقلیت‌های دینی، قومی و زبانی اعتراض بسیاری از کشورهای جهان را در پی داشت. از جمله ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه طالبان را به دروغگویی متهم کرد و گفت که پاریس حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد.

ممنوعیت تحصیل دختران و زنان در دوران حکومت پنج‌ ساله طالبان (۱۹۹۶-۲۰۰۱) حساسیت‌های جهانی نسبت به رویکرد همین‌ گروه را که ادعا می‌کند «تغییر کرده است» به‌شدت برانگیخته بود.

وزیر آموزش عالی طالبان گفت: «ما نمی‌خواهیم به ۲۰ سال قبل بازگردیم. ساختن کشورمان را روی همین چیزی که موجود است آغاز می‌کنیم.»

وی با وجود تاکید بر اجباری بودن حجاب در دانشگاه نگفت که آیا این اجبار فقط ناظر به روسری است یا دانشجویان دختر باید صورت خود را هم بپوشانند.

در هفته‌های پس از به قدرت رسیدن طالبان تصاویری از جدا کردن میزهای دختران و پسران دانشجو در کلاس‌ها با پرده منتشر شده بود. آقای حقانی درباره اینکه آیا ممنوعیت کلاس‌های مختلط به همین جا ختم می‌شود یا نه هم توضیحی نداد.

پیش از این ذکرالله هاشمی، یکی از سخنگویان طالبان به شبکه طلوع گفته بود زنان باید بچه‌دار شوند و بچه‌ها را بزرگ کنند.

از بیست سال پیش تاکنون و پیش از به قدرت رسیدن دوباره طالبان، کلاس‌های دانشگاه‌ها به‌صورت مختلط و بدون قوانین خاص پوشش برگزار می‌شد. با این حال اکثر دانشجویان دختر با روسری به دانشگاه می‌رفتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین