کد خبر: ۷۳۲۰۹۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶

کرونا مشکلات جدیدی از حیث تمرکز و یادگیری ایجاد می‌کند

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کرونا مشکلات جدیدی از حیث تمرکز و یادگیری ایجاد خواهد کرد.
کرونا مشکلات جدیدی از حیث تمرکز و یادگیری ایجاد می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی امروز در "همایش ملی کرونا و سلامت روانی، اجتماعی و معنوی دانشجویان" برگزاری این همایش در شرایط فعلی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: در شرایطی که دانشگاه‌ها در آستانه بازگشایی و آغاز آموزش حضوری قرار دارند برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند به تصمیم گیری و سیاست گذاری در مواجهه با تبعات و آسیب‌های ناشی از کرونا بسیار مفید و موثر واقع شود.

وی در ادامه اضافه کرد: حدود دو سال است که دنیا و از جمله مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروسی به نام کوید ۱۹ با چالش مواجه شده اند. اینکه در دوران پساکرونا و همچنین کرونا بدانیم چه اقداماتی برای مقابله با این مهمان ناخوانده انجام بدهیم و چگونه می‌شود فرایند تحصیلی دانشجویان را در شرایط فعلی به صورت حضوری پیگیری کرد موضوعی است که نیازمند گفتگو‌های صاحب نظران و ارائه راهکار‌ها و دستورالعمل‌های لازم از سوی آن‌ها است، تا بدانیم در ترم جاری یا ترم‌های آینده چه برخوردی با دانشجویان داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: اگرچه کرونا به نوع خود یک ویروس ناشناخته نبود و ما در علم پزشکی انواع ویروس کرونا را داشتیم، اما رفتار کووید ۱۹ بسیار غیرقابل پیش بینی بود به همین جهت پیامد‌های منفی زیادی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، دانشجویی، فرهنگی و... ایجاد نمود.

معتمدی شرایط سنی دانشجویان در برابر کرونا را بسیار آسیب پذیرتر توصیف کرد و گفت: دانشجویان از نظر سنی اغلب در گروه سنی ۱۸ تا ۲۸ سال قرار دارند. در مطالعات تحولی جدید این گونه عنوان می‌شود که افراد در این سنین دنبال هویت یابی هستند. در واقع ما براساس این مطالعات جدید به این نتیجه می‌رسیم که جوانان تا ۲۹ سالگی دنبال هویت یابی هستند و خود را بزرگسال فرض نمی‌کنند. به همین جهت کرونا آن‌ها را با بحرانی به نام بحران هویت مواجه کرد.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی حضور دانشجویان در فضای مجازی در شرایط کرونا را خطرناک توصیف کرد و گفت: شرایط کرونا و آموزش مجازی موجب شده است که آن‌ها در دنیای مجازی سیر کنند در نتیجه در این فضا امکان هویت یابی آن‌ها دچار خدشه می‌شود و تبعات زیادی را از نظر روانی و... متوجه آن‌ها خواهد کرد.

معتمدی همچنین تأکید کرد: ترس از بیمار شدن و مرگ، اجتناب از مراجعه به بیمارستان به دلیل ترس از کرونا، ترس از عدم توانایی کار در دوران انزوا، اخراج از کار و از دست دادن درآمد و در نهایت ترس از قرار گرفتن در قرنطینه از مهم‌ترین واکنش‌هایی است که افراد در برابر کوید ۱۹ با آن مواجه می‌شوند.

وی به مهمترین چالش‌های سلامت روانی دانشجویان در دوران پساکرونا و کرونا اشاره کرد و گفت: زمانی که دانشگاه‌ها باز شوند و دانشجویان به صورت حضوری آموزش خود را دنبال کنند ما با افرادی مواجه خواهیم شد که سطح تاب آوری آن‌ها پایین آمده و به سطحی‌ترین مسائل نیز حساسیت نشان خواهند داد؛ بنابراین به نظر می‌رسد شرایط کرونا مشکلات شناختی جدیدی از حیث تمرکز و یادگیری برای دانشجویان ایجاد خواهد کرد که در نهایت ممکن است دانشجویان در مواقع تحصیل و کلاس‌های آموزشی و به طور کلی در حوزه تحصیلی با افت تحصیلی مواجه شوند.

او اضافه کرد: کاهش علایق معنوی، تعارض با هستی خود، تعارض با معنی زندگی، کاهش فعالیت‌های خلاقانه و تعارض با باور‌های انسانی از مهمترین علایم آسیب به سلامت معنوی دانشجویان به دلیل کرونا است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین