کد خبر: ۷۳۸۲۱۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۳
تأکید بر ضرورت «پیوندهای اقتصادی عمیق‌تر» با ایران

توافق آمریکا و کشورهای عربی برای روابط اقتصادی با ایران پس از رفع تحریم‌ها

آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای مشترک خاطرنشان کرده‌اند روابط اقتصادی با ایران بعد از رفع تحریم‌ها ذیل برجام به نفع منطقه است.
توافق آمریکا و کشورهای عربی برای روابط اقتصادی با ایران پس از رفع تحریم‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس بعد از برگزاری جلسه کارگروه خود در خصوص ایران در ریاض بیانیه مشترکی صادر کردند.

در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته تصریح شده واشنگتن و اعضای شورای همکاری خلیج فارس بر ضرورت «پیوندهای اقتصادی عمیق‌تر» با ایران بعد از رفع تحریم‌های آمریکا ذیل برجام تأکید کرده‌اند.

در ابتدای این بیانیه مشترک آمده است: «مقام‌های ارشد ایالات متحده آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس مطابق تصمیم وزیران خارجه آمریکا و آن شورا در روز ۲۳ سپتامبر جلسه کاری خود در خصوص ایران را روز ۱۷ نوامبر در مقر اصلی شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برگزار کردند.»

روز گذشته دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک تصریح کرده بود واشنگتن قصد دارد در قالب «ساز و کاری جدید»، با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران همکاری کند. 

آمریکا و اعضای شورای شورای همکاری خلیج فارس ایران را به سیاست‌های «ستیزه‌جویانه و خطرناک» متهم کرده‌ و مدعی شده‌اند ایران از طریق نائبانش، از موشک‌های بالیستیک پیشرفته و پهپاد برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی در عربستان استفاده کرده است.

در بخشی از این بیانیه درباره برنامه هسته‌ای ایران آمده است: «آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس توافق کردند برنامه هسته‌ای ایران منشأ نگرانی‌های جدی است، زیرا ایران گام‌هایی برداشته که به آنها نیاز غیرنظامی ندارد و برای برنامه تسلیحات هسته‌ای مهم خواهد بود. آنها ایران را به همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کردند.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

مطابق بیانیه مشترک، شورای همکاری خلیج فارس، آمریکا را در جریان «تلاش‌های خود برای ایجاد کانال‌های دیپلماتیک موثر با ایران» قرار داده است.

در این بیانیه آمده است: «اعضای شورای همکاری درباره تلاش‌های خود برای برقراری کانال‌های دیپلماتیک موثر با ایران به منظور کاهش تنش‌ها یا جلوگیری یا حل و فصل آنها به پشتوانه بازدارندگی قوی و همکاری دفاعی با ایالات متحده تأکید کردند.»

در ادامه بیانیه تأکید شده است: «آنها (اعضای شورای همکاری) چشم‌اندازهای این تلاش‌های دیپلماتیک در زمینه ترویج روابط صلح‌آمیز در منطقه بر پایه تاریخ دیرینه مبادلات اقتصادی و فرهنگی را تشریح کردند. آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس، تأکید کردند که روابط اقتصادی عمیق‌تر بعد از رفع تحریم‌های آمریکا ذیل برجام، در راستای منافع دوجانبه منطقه است.»

این بیانیه در شرایطی صادر شده که دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۴ با محوریت تلاش برای رفع تحریم‌های ضد ایرانی قرار است از هشتم آذرماه در وین برگزار شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین