کد خبر: ۷۳۸۷۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷

تصاویر| تخریب تدریجی بنا‌های تاریخی اراک

بازار تاریخی اراک نشان از قدمت و پیشینه این شهر دارد. یک بنای تاریخی که ۲۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد و از همان ابتدا بر اساس اصول مهندسی و معماری روز آن دوران و در قالب یک مجموعه فاخر اقتصادی و اجتماعی ساخته شده است.
تصاویر| تخریب تدریجی بنا‌های تاریخی اراک
آفتاب‌‌نیوز :

بااین حال مدتی است بی توجهی کسبه و مسئولین در مرمت و مراقبت‌های مستمر سبب شده که این روز‌ها قسمت‌هایی از این مجموعه تاریخی فرو بریزد. مسئله‌ای که مانع اصلی ثبت جهانی این اثر تاریخی محسوب می‌شود

خانه‌های تاریخی در اراک آرام آرام می‌میرند، بعضی اسیر چنگال‌های بی‌رحم لودر‌ها می‌شوند، بعضی‌ها هم کم کم ستون‌های قدیمی و زوار در رفته‌شان شانه از زیر بار تاریخ خالی می‌کنند.صنعتی شدن اراک و بنا‌های مدرنی که اخیرا در شهر ساخته شده‌اند، هرچند زیبایی و جلوه خاص خود را دارند، اما نشانی از هویت، تاریخ و فرهنگ مردم اراک در هیچ‌یک از آن‌ها دیده نمی‌شود.

برای احیای این ارزش‌ها نه تنها باید در حفظ خانه‌های تاریخی شهر اراک کوشید، بلکه لازم است با بازدید از آثار بی‌نظیر تاریخی، نسل‌های آینده را با این ارزش‌های مهم آشنا کنیم. بازار اراک یکی از بنا‌های نخستین شهر اراک است. مجموعه بزرگ بازار اراک شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبار‌ها، گذر‌ها و کاروانسرا‌ها در زمان فتحعلی شاه قاجار و توسط یوسف خان گرجی در سال ۱۲۲۸ هجری قمری در بافت مرکزی سلطان آباد (نام قدیم اراک) بنیان گذاشته شد.

بسیاری از خانه‌های تاریخی در گذر‌های اصلی بازار قرار دارند که جزو ساختار بازار هستند و متاسفانه بسیاری از این خانه‌های که دارای معماری ارزشمندی هستند رو به تخریب و نابودی گذاشته اند. مجموعه بازار تاریخی اراک و بنا‌های آن نیاز بسیار فوری و ضروری به بازسازی و مرمت دارند که لازم است این پتانسیل‌های ارزشمند تاریخی حفظ و نگهداری شوند که غفلت‌ها و کم کاری‌های مسئولین و در برخی موارد عدم همراهی ورثه‌های اماکن از موانع این امر می‌باشد.عدم توجه به مجموعه بازار تاریخی اراک باعث شده تا شاهد آسیب به آن باشیم که در صورت کم توجهی مسولین امر، خسارت قابل جبران نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین