کد خبر: ۷۴۷۰۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
خصومت و بی‌اعتمادی چندین دهه‌ای بین تهران و واشنگتن

آیا ایران می‌تواند در سال ۲۰۲۲ روابط خود را با غرب عادی سازد؟

خصومت و بی اعتمادی چندین دهه‌ای بین تهران و واشنگتن عمیق است و توسط نیرو‌های سیاسی قدرتمند در هر دو کشور حمایت می‌شود. انتظار نمی‌رود در چند سال آینده شاهد تغییر چشمگیری در روابط ایران و آمریکا باشیم.
آیا ایران می‌تواند در سال ۲۰۲۲ روابط خود را با غرب عادی سازد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سایت شبکه خبری "دویچه وله" با انتشار گزارشی اشاره می‌کند اگرچه ایران و امریکا هر دو علاقمند به احیای توافق هسته‌ای هستند با این وجود، بی اعتمادی عمیق و خصومت چندین دهه‌ای میان دو کشور بدان معناست که بعید به نظر می‌رسد هر دو طرف روابط خود را در آینده نزدیک عادی سازند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ "دویچه وله" می‌نویسد: رئیسی و تیم او اگرچه می‌گویند به دلایل اقتصادی می‌خواهند توافق هسته‌ای را نجات دهند، اما عادی‌سازی رابطه با غرب به ویژه با امریکا که اصولگرایان معتقدند هدف‌اش تغییر نظام در تهران است را رد می‌کنند.

"حسن احمدیان" استادیار مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا در دانشگاه تهران می‌گوید: "امریکا یک رویکرد کاملا ایدئولوژیک را در قبال ایران اتخاذ کرده است و به این رویکرد وفادار مانده است به جز در دوره کوتاه ریاست جمهوری اوباما".

احمدیان می‌گوید ایران در دهه‌های گذشته تلاش‌هایی را برای عادی‌سازی رابطه با امریکا انجام داد؛ به خصوص در دوره "هاشمی رفسنجانی" که سعی کرد راه را برای ورود شرکت‌های امریکایی به ایران هموار سازد و پیشنهاد‌های جذابی را به برخی از شرکت‌های بزرگ برای فعالیت در ایران ارائه کرد. با این وجود، از دید او به دلیل تلاش‌های لابی ضدایرانی در واشنگتن کنگره امریکا در سال ۱۹۹۵ میلادی قانون تحریم نفتی ایران را تصویب کرد که سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی ایران را هدف قرار داده بود. احمدیان اشاره می‌کند که این قانون در سال ۱۹۹۶ میلادی امضا شد.

او می‌افزاید: "در دوره خاتمی این امید وجود داشت که ابتکار عمل او برای گفتگوی تمدن‌ها و همکاری غیررسمی ایران و امریکا در افغانستان زمینه را برای عادی‌سازی روابط فراهم سازد اما دولت بوش ایران را عضو محور شرارت معرفی کرد".

او اشاره می‌کند که اوباما علیرغم موضع متفاوتی که در قبال ایران اتخاذ کرد فاقد سرمایه سیاسی کافی برای تغییر دائمی استراتژی امریکا در قبال تهران بود.

"نگار مرتضوی" روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی ایرانی مقیم امریکا می‌گوید: "به نظر می‌رسد پرزیدنت بایدن علاقه جدی به حل و فصل مسئله هسته‌ای با ایران از طریق دیپلماسی دارد و به دنبال درگیری نظامی دیگری در خاورمیانه نیست. با این وجود، برخلاف دولت اوباما، به نظر نمی‌رسد دولت بایدن استراتژی بلندمدت دیپلماسی با ایران داشته باشد. در حال حاضر به نظر نمی‌رسد هر دو کشور به چیزی بیش از بازگشت به توافق هسته‌ای دست یابند".

او افزود: "در حالی که هر دو طرف علاقمند به احیای برجام هستند من فکر می‌کنم که این سقف تعامل آنان با یکدیگر خواهد بود، زیرا خصومت و بی‌اعتمادی چندین دهه‌ای بین تهران و واشنگتن عمیق است و توسط نیرو‌های سیاسی قدرتمند در هر دو کشور حمایت می‌شود. انتظار نمی‌رود در چند سال آینده شاهد تغییر چشمگیری در روابط ایران و آمریکا باشیم".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
0
0
خیر نیش عقرب نه از ره کین است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
0
4
تا روسیه و عرب ها نخواهند روابط ما با غرب بهبود پیدا نمی‌کند...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین