کد خبر: ۷۴۶۸۶۴
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
مسئولانی که از مردم انتظار صبر و تحمل دارند چرا از حقوق خودشان کم نمی‌کنند؟

چرا مردم باید شرایط سخت را بپذیرند و تحمل کنند؟ مسئولان از خانواده‌های زیر خط فقر خبر دارند؟

بودجه کل کشور باید بگونه‌ای تنظیم و اجرا شود که بتواند گره‌های زندگی مردم را بگشاید. اینکه مسئولان کشور اعم از تقنینی و اجرائی بنشینند و تصمیم بگیرند و از مردم بخواهند برای اجرائی شدن مصوباتشان سختی‌هائی را تحمل کنند، در هیچ قانون و آئین‌نامه‌ای پیش‌بینی نشده است. آیا می‌دانند که ظرفیت تحمل مردم تکمیل شده و بیش از این نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت؟ آیا این حضرات از کارتن‌خواب‌های تهران که مرکز این کشور اسلامی است خبر دارند؟ آیا می‌دانند که اخیراً اتوبوس‌خواب‌ها هم بر قشر محروم اضافه شده‌اند؟ آیا آماری از خانواده‌های زیر خط فقر دارند؟ کسانی که در رنج مردم شریک نیستند چگونه به خود اجازه می‌دهند از مردم بخواهند شرایط سخت را بپذیرند؟
چرا مردم باید شرایط سخت را بپذیرند و تحمل کنند؟ مسئولان از خانواده‌های زیر خط فقر خبر دارند؟
آفتاب‌‌نیوز :

یک نماینده مجلس و یک مسئول دولتی در اظهارنظر‌های جداگانه‌ای در توجیه انقباضی بودن لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور گفتند با توجه به اینکه اصلاح روند بودجه‌نویسی یک ضرورت است و اگر امسال شیوه بودجه‌نویسی را تغییر ندهیم کارمان عقب می‌افتد، باید همکاری کنیم و اگر لازم باشد، مردم باید قدری شرایط سخت را بپذیرند.

در سخنان این دو کارگزار نظام، سه نکته وجود دارند که حساب هر یک از آن‌ها را باید از دیگری جدا دانست.
نکته اول اینست که بودجه‌نویسی باید اصلاح شود.

نکته دوم اینست که برای اجرائی شدن بودجه‌ای که اصلاح می‌شود باید با دولت همکاری کرد؛ و نکته سوم اینست که برای اجرائی شدن بودجه اصلاح‌شده، مردم باید قدری شرایط سخت را بپذیرند.

در صحت دو نکته اول و دوم تردیدی وجود ندارد. بودجه‌نویسی باید اصلاح شود و این حق دولت است که طبق میل خود در بودجه اصلاحاتی به وجود بیاورد. دولت‌های بعدی هم همین حق را دارند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را از این حق محروم کند.

برای اجرائی شدن بودجه‌ای که اصلاح می‌شود نیز باید با دولت همکاری شود تا دولت بتواند آن را به مرحله عمل برساند. این همکاری، به شکل‌های مختلف می‌تواند انجام شود که یکی از آن‌ها تحمل شرایط سخت معیشتی است.

سؤال بسیار مهم مربوط به نکته سوم است که چرا مردم باید شرایط سخت را بپذیرند و آن را تحمل کنند؟

درباره شرایط سخت اجرائی شدن بودجه‌ای که قرار است در سال ۱۴۰۱ به صورت قانون مصوب مجلس در دستور کار دولت قرار گیرد، راهکار مشخص اینست که این سختی را خود مسئولین تحمل کنند و یا با مردم در تحمل سختی‌ها شریک باشند. این، فرمایش امیرالمؤمنین علیه‌السلام به عثمان‌بن‌حنیف والی بصره است که: آیا درست است که من خودم را به اینکه به من بگویند امیرالمؤمنین راضی کنم در حالی که در سختی‌های روزگار با مردم شریک نباشم؟ أأقْنَعُ مِنْ نَفْسِی بِأَنْ یُقَالَ هذا امِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ لَا أُشَارِکَهُمْ فِی مَکَارِهِ الدَّهْر؟ (نامه ۴۵ نهج‌البلاغه).

بودجه کل کشور باید بگونه‌ای تنظیم و اجرا شود که بتواند گره‌های زندگی مردم را بگشاید. اینکه مسئولان کشور اعم از تقنینی و اجرائی بنشینند و تصمیم بگیرند و از مردم بخواهند برای اجرائی شدن مصوباتشان سختی‌هائی را تحمل کنند، در هیچ قانون و آئین‌نامه‌ای پیش‌بینی نشده است. قانون اساسی جمهوری اسلامی که میثاق ملی کشور است، مسئولین را ملزم به تصویب قوانینی کرده است که تمام شئون زندگی مردم اعم از معیشت، تعلیم، مسکن، شغل و حتی تفریحات را تسهیل کنند بطوری که عموم مردم بتوانند در رفاه و آسایش زندگی کنند.

حساب مقاطع استثنائی از قبیل زمانی که جنگی تحمیل شود و یا حوادث طبیعی مشکلات فوق‌العاده به وجود بیاورد، جداست، ولی در شرایطی که عملکرد خود مسئولین موجب بروز مشکلات اقتصادی می‌شود، باید خود مسئولین در تحمل سختی‌ها پیشقدم باشند و با کاستن از حقوق و مزایای خود، حذف کردن ردیف‌های زاید و بی‌خاصیت از بودجه و صرفه‌جوئی در هزینه‌های دستگاه‌های دولتی، مشکل کمبود بودجه را حل کنند و کشور را از مرحله دشوار اقتصادی عبور دهند.

بر این اساس، اکنون سؤال اینست که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای کاهش حقوق و مزایای نمایندگان مجلس، وزرا، معاونان وزرا، مدیران کل، رؤسای قوا و سایر مسئولین ارشد چه پیش‌بینی‌هائی شده است؟ برای حذف حق مأموریت‌ها، کاهش هزینه‌های تشریفاتی سفر‌های داخلی و خارجی، مخارج پذیرائی‌ها و برگزاری همایش‌های بی‌خاصیت چه تدابیری اندیشیده شده است؟ و سرانجام اینکه آن نماینده مجلس و آن مسئول دولتی که مردم را به پذیرش و تحمل سختی بیشتر دعوت کرده‌اند.

آیا می‌دانند که ظرفیت تحمل مردم تکمیل شده و بیش از این نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت؟ آیا این حضرات از کارتن‌خواب‌های تهران که مرکز این کشور اسلامی است خبر دارند؟ آیا می‌دانند که اخیراً اتوبوس‌خواب‌ها هم بر قشر محروم اضافه شده‌اند؟ آیا آماری از خانواده‌های زیر خط فقر دارند؟ کسانی که در رنج مردم شریک نیستند چگونه به خود اجازه می‌دهند از مردم بخواهند شرایط سخت را بپذیرند؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
0
15
هدف بودجه سال 1401 این است که مردم ایران میبایست ریاضت بکشند که در این صورت 2 حالت پیش می اید 1 - همگی از مشکل اضافه وزن راحت میشویم چون دیگر سفره ای نیست که بخواهیم پهن کنیم تا جه برسد بخواهیم کم بخوریم . که کمک شایانی به سلامت جامعه خواهد بود .2 - با تدبیر دولت انقلابی ان شا الله تعدادی نیز بر اثر ریاضت نیز به کراماتی نائل خواهیم شد .
اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
0
19
مسئولی که خونش بالاشهره و فرزندش پورشه سوار میشه چجوری میتونه فقر رو درک کنه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
0
11
اگر اقشار جامعه را شش دسته تقسیم کنیم
فقیر .
اقشار رو به فقیر
متوسط .
پولدار که تقریبا به زور در رفاه هستند
ثروتمندان کوچک
ثروتمندان کلان

در این میان قشر متوسط بیشترین ضربه را میخورند با قشری که در حال پرتاب شدن به قشر فقیر هستند و قشر عصبانی که هر لحظه در حالت انفجار قرار دارند و بیشترین نارضایتی در این قشر است
فقرا که بیجاره ها عادت کردن به فقر
پولدارها هم تا حدودی می‌توانند رفاه را تامین کنند..

ثروتمندان کوچک هم که معلوم هست وضعیتشان .
ثروتمندان بزرگ هم جای خود
بیشترین فشار تحریم روی دوش قشر متوسط بود که هر لحظه در حالت پرتاب به سمت فقر را دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
11
3
آفتاب ترمز بریده ای!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
1
6
اگر یک مسئول پیدا شود وخدا وکیلی مردم را قانع کند که شرایط سخت را بپذیرند
کل مشکل مملکت حل است وباید جایزه بگیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
16
3
جالبه خود اصلاحات مسبب اصلی مشکلات اقتصادی هست اون وقت در فاصله چند ماه از تحویل دولت دم از اقتصاد میزند همونی که با تورم ۴۵ درصد و کسری بودجه و خزانه خالی و تعهدات مالی تحویل دادند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
اصلاحات نمیتواند مسبب فقر باشد . منظورتان اگر دولت اصلاحات است که آن هم 16 سال قبل به ریاست آقای خاتمی به اتمام رسید .دولت تدبیر و امید هم به اندازه 3 ماه مخارج دولت فعلی ذخیره در خزانه داشت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
0
12
نمیدانم هدف از در تنگنا قرار دادن مردم چیست
ناشناس
|
Luxembourg
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
0
15
مقاومت و گرسنگی برای ما مردم و زندگی در آمریکا و غرب برای فرزندان مسولین
ایران گاو صندوق مسولین هست
mehriran
|
Germany
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
6
3
و چرا پس از گذشت این همه سال هنوز شما اصلاح طلبان فکر می کنید اینها مسئول هستند که
بهشون میگویید مسئولین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
0
2
دقیقا این نوشته حرف دل منم هست. ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
0
4
به خاطر اینکه خود کرده را تدبیر نیست. ظریف حرف حقیقت را زد...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین