کد خبر: ۷۴۸۱۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰

جزئیات نشست روسیه و آمریکا

عصر امروز، دوشنبه دور جدید مذاکرات روسیه و آمریکا در ژنو در چارچوب مذاکرات استراتژیک دو کشور با تمرکز بر مسائل تضمین‌های امنیتی خاتمه یافت.
جزئیات نشست روسیه و آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ایالات متحده پیشنهادات روسیه در زمینه تضمین را به صورت جدی بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف گفت: ایالات متحده پیشنهادهای روسیه در مورد تضمین های امنیتی را جدی گرفته است.

وی درباره نتایج مذاکرات روسیه و آمریکا در ژنو افزود: "مکالمه سخت، طولانی، بسیار حرفه‌ای، عمیق، ملموس، بدون تلاش برای آراستن چیزی. ما این تصور را به دست آوردیم که طرف آمریکایی بسیار جدی به پیشنهادات روسیه نزدیک شده و مطالعات عمیق در این باره انجام داده است".

ریابکوف اضافه کرد: ما به آمریکایی‌ها به طور مفصل بخش واقعی پیشنهادات‌مان را مطرح کرده و شرح دادیم برای چه تضمین‌های امنیتی برای عدم توسعه ناتو ضرورت مطلق است، چرا برای ما دستیابی به تضمین‌های قانونی ضروری است. سلاح‌های ضربه‌ای هرگز در مرزهای روسیه مستقر نخواهند شد و اینکه چرا ناتو باید از توسعه اراضی که بعد از سال ۱۹۹۷ به آن پیوسته‌اند، صرف نظر کند.

این مقام روس ادامه داد: ما به همکاران آمریکایی توضیح دادیم هیچ طرحی یا قصدی برای حمله به اوکراین وجود ندارد و این کار امکان ندارد رخ دهد، تمام تدابیر آموزش نظامی نیروهای ما در داخل خاک کشورمان است.

از طرف دیگر، آمریکا اعلام کرد، در جریان مذاکرات امنیتی با روسیه مخالفت خود با بستن درهای ناتو به روی کشورهاییی که خواهان پیوستن به آن هستند را اعلام کرده است. وندی شرمن همچنین به توافق طرفین بر سر لزوم علنت منع جنگ اتمی اشاره کرد.

شرمن در کنفرانس خبری در پایان مذاکرات ژنو گفت: ما مجموعه افکاری که می‌توان برای دو کشور در قالب تدابیر متقابل در نظر گرفت مطرح کردیم؛ تدابیری که منجر به تحقق منافع امنیتی و تقویت ثبات استراتژیک می‌شود.

وی اشاره کرد: آمریکا امکان تضمین عدم الحاق اوکراین به ناتو را بعید دانست؛ موضوعی که طرف روسی بر آن متمرکز است.

شرمن در این باره گفت: ما به شدت پیشنهادات امنیتی که آمریکا اصلا آنها را قبول ندارد رد می‌کنیم. ما به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم سیاست درهای باز ناتو را به هر کشوری ببندد.

شرمن تاکید کرد: آمریکا قصد ندارد هیچ تصمیمی درباره اوکراین بدون مشورت قبلی با رهبران این کشور بگیرد.

این مقام آمریکایی توضیح داد: ما به انجام رایزنی‌ها و حفظ هماهنگی با هم‌پیمانان و شرکای خود پیرامون مسائل امنیتی متعهد هستیم.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت، روسیه هیچ پیشنهادی درباره اینکه تنش در قبال اوکراین را خواهد کاست، مطرح نکرد.

شرمن تصریح کرد: تصور نمی‌کنم ما پاسخ به آن را بدانیم، ما توضیح دادیم بسیار دشوار است که ما دیپلماسی فعال و مثمر ثمر و موفق بدون کاهش تنش داشته باشیم، باید سربازان به پادگان‌هایشان بازگردند.

شرمن تاکید کرد: آمریکا و روسیه از اعمال محدودیت‌های متقابل در سطح رزمایش‌های نظامی در اروپا و بالا بردن شفافیت بر مبنای متقابل استقبال می‌کنند. این موضوع همچنین در برنامه‌های نشست شورای روسیه و ناتو در ۱۲ ژانویه در بروکسل خواهد بود.

شرمن همچنین یادآور شد، با هیئت روسیه گام‌های متقابل کاهش تنش درباره استقرار سامانه‌های موشکی در چارچوب معاهده کاهش موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد را بررسی کرده است.

وی تاکید کرد: آمریکا و روسیه معتقدند که وقوع جنگ اتمی اصلا ضروری نیست.

این نشست هفت ساعت و نیم ادامه داشت و پشت درهای بسته در مقر هیئت آمریکا برگزار شد، دو طرف چندین بار نشست را ترک کردند تا یک وعده غذایی کوتاه بخورند.

ریاست هیئت روسیه را سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع این کشور و از طرف آمریکا وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا برعهده داشت.

براساس تصاویر منتشر شده از جزئیات نشست مشخص شد، شرمن و ریابکوف به عنوان روسای هیئت آمریکا و روسیه به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل پاندمی کرونا با هم دست ندادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین