کد خبر: ۷۶۵۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲

فواد حسین: امیدوارم گفت‌وگوها بین تهران و ریاض دوباره از سر گرفته شود

وزیر امور خارجه عراق گفت: ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی با شدت میان دوکشور وجود دارد. زمانی که مشکل امنیت وجود داشته باشد باید راه گفتگو را در پیش بگیریم. امیدواریم این در‌ها در تهران برای گفتگو باز باشد. این واضح است که برادران ایرانی ما برخی مسائل یا شکایت‌هایی را دارند و ما در گفت‌و‌گوهایمان صریح صحبت کردیم.
فواد حسین: امیدوارم گفت‌وگوها بین تهران و ریاض دوباره از سر گرفته شود
آفتاب‌‌نیوز :

فواد حسین در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان گفت: از استقبال گرم همکار عزیزم تشکر می‌کنم. ما مثل همیشه نشست مهمی را داشتیم که در آن با صراحت با هم مذاکره کردیم و مسائل دوجانبه را مورد بررسی قرار دادیم. وقتی از مسائل دوجانبه صحبت می‌کنیم منظورمان روابط اقتصادی، تجاری و امنیتی است همچنان که در این گفت‌وگوها یک موضوع ثابت داریم که آن بحث زیارت و چگونگی تسهیل این سفر است. لذا مساله سفر زیارتی بخشی از گفت‌وگوهای ما بود.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که مورد گفت‌وگو قرار دادیم در حوزه مسائل دوجانبه و باب مسائل امنیتی بود که امنیت ایران و عراق مرتبط با امنیت منطقه است. وقتی با ایران صحبت می‌کنیم یعنی امنیت دو کشور با هم مرتبط و مرتبط به امنیت منطقه است. ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی با شدت میان دوکشور وجود دارد. زمانی که مشکل امنیت وجود داشته باشد باید راه گفت‌وگو را در پیش بگیریم. امیدواریم این درها در تهران برای گفت‌وگو باز باشد. این واضح است که برادران ایرانی ما برخی مسائل یا شکایت‌هایی را دارند و ما در گفت‌و‌گوهایمان صریح صحبت کردیم.

وی افزود: ما همچنین در خصوص مسائل منطقه صحبت کردیم. روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و روابط ایران با عربستان سعودی محور بخشی از گفت‌وگوهای ما بود. آقای وزیر در خصوص مسائل افغانستان صحبت کردند، ما در خصوص این مسئله بخصوص در افغانستان با ایران هم نظر هستیم که باید یک حکومت فراگیر در این کشور تشکیل و دربرگیرنده همه گروه‌ها باشد. افغانستان نیازمند ثبات است.

وزیر امور خارجه عراق گفت: عراق از آتش بس در یمن استقبال کرده است و از همه طرف‌ها قدردانی می‌کنیم. امیدواریم گفت‌وگوها ادامه پیدا کند و رنج مردم یمن پایان پیدا یابد. همچنین نیازمند ثبات در سوریه هستیم و امنیت این کشور تاثیر مستقیم بر امنیت عراق دارد. با طرف ایرانی هم نظر هستیم که باید به سوریه کمک کنیم تا امنیت و ثبات را در کشورش برقرار کند.

فواد حسین در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان نیز گفت: این گفت‌وگوها ادامه داشته و برای مدتی متوقف شد و امیدواریم دور بعدی این گفت‌وگوها بین ایران و عربستان برگزار شود. مشخص است که گفت وگو تا الان در چارچوب مشارکت دستگاه امنیتی دو طرف بوده است و از سمت ایران نماینندگانی از وزارت خارجه بوده‌اند ولی چارچوب گفت‌وگوها بین دستگاه‌های امنیتی بوده است. برخی مسائل بوده که باید بحث شود. امیدوارم بزودی نشست بعدی برگزار شود. گمانه زنی‌های درباره زمان آن مطرح شده است و به صراحت نمی‌توانم درباره زمان نشست صحبت کنم ولی طرفین مایل به انجام آن هستند.

وی افزود: امیدوارم بتوانیم به مراحل بعدی این گفت‌وگوها برسیم و از گفت‌گوهای بسته و محرمانه به گفت‌وگوهای علنی برسیم. وضعیت بعد از برقرار آتش بس در یمن سمت و سوی دیگری پیدا کرده است. آتش بس در یمن حاصل تلاش طرف‌های منطقه‌ای، یمنی و بین‌المللی بود و این آتش بس می‌تواند یکی از دلایلی باشد که زمینه از سرگیری گفت‌وگوها را فراهم کند که برسیم به گفت‌وگوهای دیپلماتیک و غیرمحرمانه. بخشی از گفت‌وگوها درباره مسائل منطقه‌ای بوده و عراق نقش پررنگی در این زمینه داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین