کد خبر: ۷۶۵۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸

استقبال آلمان از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

وزیر امور خارجه آلمان در اظهاراتی از دورنمای عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف ناتو استقبال کرد.
استقبال آلمان از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو
آفتاب‌‌نیوز :

فنلاند و سوئد در حال بررسی پیوستن به ناتو هستند. روسیه ضمن مخالفت با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هر دو کشور را تهدید کرده است.

به گزارش دویچه‌وله، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در جریان سفر آفریقایی خود به نیجر بر حق تصمیم‌گیری آزاد دو کشور اسکاندیناوی فنلاند و سوئد تاکید کرد.

بربوک در حاشیه بازدید از شهر نیامی، پاتیخت نیجر بیان داشت: این حق هر کشوری است که آزادانه متحدان و پیمان‌های دفاعی خود را انتخاب کند و این امر در مورد دو کشور اروپایی فنلاند و سوئد که عضو اتحادیه اروپا نیز هستند صدق می‌کند.

بربوک همچنین تصریح کرد، اگر فنلاند و سوئد بخواهند به ناتو بپیوندند، آلمان از این تصمیم آنها استقبال می‌کند. با این حال، این وزیر خارجه آلمان تأکید کرد که اتخاذ این تصمیم به عهده خود فنلاند و سوئد است.

به ادعای وزیر خارجه آلمان، "جنگ تجاوزکارانه" روسیه در اوکراین حمله‌ای به نظم مبتنی بر صلح اروپاست و کشورهای شریک در شمال اروپا به صراحت اعلام کردند که نگرانی‌های امنیتی آنها در نتیجه این جنگ افزایش یافته است.

استقبال آلمان از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو در حالی مطرح شد که دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه و رئیس جمهور سابق این کشور روز پنجشنبه هشدار داد که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) منطقه بالتیک هسته‌ای می‌شود و در کالینینگراد سلاح‌های هسته‌ای مستقر خواهد شد.

فنلاند و سوئد عضو ناتو نیستند اما جنگ اوکراین روند پیوستن این کشورها به ناتو را تسریع کرده و قرار است در آینده‌ای نزدیک در این مورد تصمیم‌گیری کنند.

هیتاناس ناوسدا، رئیس جمهور لیتوانی هم در اظهاراتی تهدیدهای مسکو را "توخالی" توصیف کرد. او در ویلنیوس گفت مسکو مدت‌ها پیش از حمله به اوکراین، در کالینینگراد تسلیحات هسته‌ای مستقر کردد. لیتوانی با کالینینگراد روسیه هم مرز است.

آرویداس آنوشاوسکاس وزیر دفاع لیتوانی نیز تهدید روسیه را "بسیار عجیب" دانسته و تائید کرد که تسلیحات هسته‌ای همیشه در منطقه کالینینگراد مستقر بوده است.

در جدیدترین واکنش مقامات روسیه به دورنمای عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، وزارت خارجه روسیه امروز جمعه نسبت به "عواقب" پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف نظامی ناتو هشدار داد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای گفت: "انتخاب در این خصوص به عهده مقامات سوئد و فنلاند است. اما آنها باید عواقب چنین اقدامی را برای روابط دوجانبه ما و معماری امنیت اروپا به طور کلی درک کنند."

وی افزود که عضویت سوئد و فنلاند در ناتو "بعید است به تقویت اعتبار بین المللی (آنها) کمک کند."

زاخارووا خاطر نشان کرد، که سیاست عدم تعهد دو کشور "سطح مطمئنی از امنیت را فراهم می کند" در حالی که عضویت در یک اتحاد نظامی "قادر به تقویت امنیت ملی آنها نیست".

زاخارووا تاکید کرد: آنها در صورت تحقق این عضویت، به طور خودکار، خود را در خط مقدم ناتو خواهند یافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین