کد خبر: ۷۶۵۴۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

نکات مهم روزه‌داری برای افراد مبتلا به دیابت، فشارخون و بیماران کلیوی

یک متخصص داخلی شرایط روزه‌داری برای افراد مبتلا به دیابت و فشارخون و همچنین بیماران کلیوی را تشریح کرد.
نکات مهم روزه‌داری برای افراد مبتلا به دیابت، فشارخون و بیماران کلیوی
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سید صدرالدین راثی هاشمی در خصوص شرایط روزه‌داری برای افراد مبتلا به دیابت اظهار کرد: بیماران دیابتیک در حال دریافت داروهای کاهنده قند خون نباید روزه بگیرند، چرا که احتمال حملات افت قند خون در این بیماران در شرایط روزه‌داری بسیار بالا است و عوارض قند خون پایین‌تر از مقدار قابل قبول، می‌تواند خطرناک باشد.

وی ادامه داد: در کنترل قند خون علاوه‌بر درمان‌های دارویی باید درمان‌های غیر دارویی که همان تغییر روش زندگی بیمار است، مد نظر قرار گیرد که شامل کاهش وزن، ورزش و پیاده روی روزانه، رژیم غذایی کم کالری(نشاسته، شیرینی و چربی کم)، رژیم غذایی کم پروتئین و رژیم غذایی کم نمک است.

وی در رابطه با افراد دارای فشارخون نیز گفت: افراد دارای فشار خون منعی از نظر روزه گرفتن ندارند و مصرف کم مواد غذایی و کاهش وزن در کنترل فشار خون بسیار موثر است و بالطبع روزه گرفتن در این بیماران مفید خواهد بود.

هاشمی افزود: توصیه می‌شود در این بیماران، پزشکان از رژیم دارویی تک دز (یک بار در روز) یا دو دز (دو بار) در روز در درمان دارویی این بیماران استفاده کنند.

وی در خصوص بیماران مبتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید نیز یادآور شد: بیماران دارای مشکلات تیروئید منعی از نظر روزه گرفتن ندارند و به راحتی و بدون هیچ مشکلی می‌توانند روزه بگیرند.

وی در پایان در ارتباط با بیماران کلیوی تاکید کرد: بیماران مبتلا به بیماری‌های کلیوی و سنگ کلیه نباید روزه بگیرند، چرا که کاهش مقدار مایع بدن و در نتیجه کاهش حجم خون دریافتی توسط کلیه‌ها، در این بیماران به کلیه‌ها آسیب می‌‎رساند و در بیمارن مبتلا به سنگ کلیه نیز روزه گرفتن باعت تولید سنگ جدید و رشد سنگ قبلی می‌شود؛ بنابراین نباید روزه بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین