کد خبر: ۷۶۶۵۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
کاخ سفید ژنرال بازنشسته را برای هماهنگی کمک‌ها به اوکراین فراخواند

جنگ اوکراین| سازمان ملل: کشتار ۵۰ غیرنظامی در بوچا با سند و مدرک ثبت شد| کی‌یف: مقاومت در ماریوپل ادامه دارد

تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده در روز پنجشنبه نیز حفر گور‌های دسته جمعی در نزدیکی ماریوپل را فاش کرد. مقامات محلی در ماریوپل، روسیه را متهم کردند که حدود ۹ هزار غیرنظامی اوکراینی را در این گور‌ها دفن کرده‌اند.
جنگ اوکراین| سازمان ملل: کشتار ۵۰ غیرنظامی در بوچا با سند و مدرک ثبت شد| کی‌یف: مقاومت در ماریوپل ادامه دارد
آفتاب‌‌نیوز :

بندر استراتژیک ماریوپل که مسکو مدعی است آن را تصرف کرده، همچنان در برابر نیرو‌های روسی مقاومت می‌کند و بر اساس اعلام اوکراین جنگنده‌های ارتش این کشور با تمام توان در حال دفاع از مجتمع عظیم ذوب‌آهن آزوفستال هستند که غیرنظامیان در آن پناه گرفته‌اند.

سقوط کامل ماریوپل، بندر صنعتی بزرگ که پس از نزدیک به دو ماه بمباران و محاصره روسیه به یک ویرانه بدل شده، یک پیروزی بزرگ برای مسکو خواهد بود که به دنبال برقراری ارتباط زمینی میان کریمه اشغال شده در سال ۲۰۱۴ و مناطق تحت نفوذ جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در دونباس است.

با این حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اطمینان داد که نبرد در ماریوپل همچنان ادامه دارد و این شهر بر خلاف ادعای «اشغالگران» به مقاومت در برابر ارتش روسیه ادامه می‌دهد.

تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده در روز پنجشنبه نیز حفر گور‌های دسته جمعی در نزدیکی ماریوپل را فاش کرد. مقامات محلی در ماریوپل، روسیه را متهم کردند که حدود ۹ هزار غیرنظامی اوکراینی را در این گور‌ها دفن کرده‌اند.

تازه‌ترین اخبار تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را در روز ۲۲ آوریل، دوم اردیبهشت را در ادامه می‌خوانید:

لاوروف: مذاکرات روسیه با اوکراین پیشرفتی ندارد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت که مذاکرات کشورش با اوکراین پیشرفتی ندارد.

زلنسکی نسبت به تلاش روسیه برای برگزاری «همه‌پرسی نمایشی» در مناطق اشغال شده هشدار داد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به شهروندان مناطق اشغال شده از سوی روسیه هشدار داد که «داده‌های شخصی» خود را در اختیار ارتش روسیه نگذارند.

او روسیه را متهم کرد که برای برگزاری «همه‌پرسی نمایشی» در مناطق اشغال شده اوکراین از جمله خرسون و زاپوریژیا تلاش می‌کند. ولودیمیر زلنسکی از شهروندان کشورش خواست تا شماره گذرنامه خود را در اختیار نیرو‌های روسی قرار ندهند. به گفته وی ارتش روسیه با اطلاعات شخصی شهروندان به جای ارائه کمک‌های بشردوستانه به دنبال زمینه‌چینی برای برگزاری همه‌پرسی در صورت دریافت دستوری در این راستا از سوی مسکو است.

سفارت اسپانیا در کی‌یف بازگشایی شد

دولت اسپانیا روز جمعه اعلام کرد که سفارت این کشور در کی‌یف، پایتخت اوکراین که به دنبال تهاجم نظامی روسیه بسته شده بود بازگشایی شد.

سفیر اسپانیا در اوکراین به همراه دیگر دیپلمات‌های این کشور پس از حمله روسیه به اوکراین به لهستان منتقل شده بودند. خبر بازگشایی سفارت اسپانیا در کی‌یف در حالی منتشر می‌شود که پدرو سانچز، نخست‌وزیر این کشور روز پنجشنبه در جریان سفر به اوکراین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرده بود.

۰۵:۱۷ PM
پوتین: کی‌یف مانع از تسلیم شدن جنگجویان اوکراینی در ماریوپل می‌شود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه دولت اوکراین را متهم کرد که مانع از تسلیم شدن جنگجویان اوکراینی در ماریوپل می‌شود.

آخرین گروه از نیرو‌های اوکراینی در یک مجتمع صنعتی در ماریوپل سنگر گرفته‌اند.

سازمان ملل: بیش از ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار اوکراینی از کشورشان گریخته‌اند

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز جمعه اعلام کرد که بیش از پنج میلیون و ۱۰۰ هزار اوکراینی به دنبال تهاجم نظامی روسیه از کشورشان گریخته‌اند.

بنا به اعلام این نهاد روند افزایش شمار پناهجویان اوکراینی نسبت به هفته‌های ابتدایی جنگ کندتر شده است. کمیساریای عالی سازمان ملل می‌گوید که ۹۰ درصد از پناهجویان اوکراینی را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

مقام اوکراینی: تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل در روز جمعه منتفی است

معاون نخست‌وزیر اوکراین روز جمعه گفت که تخلیه غیرنظامیان از طریق «دالان‌های بشردوستانه» در روز جمعه منتفی است. وی دلیل این امر را «ناامن» بودن وضعیت در ماریوپل ذکر کرد.

وی از شهروندانی که خواهان خروج از شهر ماریوپل هستند خواست تا «صبور» باشند. تخمین زده می‌شود که حدود هزار غیرنظامی در کنار نیرو‌های اوکراینی در مجتمعی صنعتی در ماریوپل پناه گرفته‌اند.

اتحادیه اروپا از پوتین خواست اجازه ایجاد «دالان‌های بشردوستانه» در ماریوپل را بدهد

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا روز جمعه در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از او خواست تا اجازه ایجاد «دالان‌های بشردوستانه» در ماریوپل را بدهد.

ارتش روسیه: هرلحظه برای آتش‌بس در مجتمع صنعتی ماریوپل آمادگی داریم

ارتش روسیه روز جمعه اعلام کرد که «هر لحظه» برای برقراری آتش‌بس در مجتمع صنعتی آزوف‌ستال در ماریوپل آماده است. آخرین گروه از نیرو‌های اوکراینی در این مجتمع صنعتی سنگر گرفته‌اند.

به گفته ارتش روسیه غیرنظامیانی که از این مجموعه خارج می‌شوند بین سفر به مناطق تحت کنترل روسیه یا مناطق تحت کنترل نیرو‌های اوکراینی انتخاب خواهند داشت.

مقام اوکراینی: آینده جنگ به سرنوشت ماریوپل بستگی دارد

پاولو کیریلنکو، فرماندار اوکراینی منطقه‌ای که ماریوپل را در بر می‌گیرد روز جمعه گفت که آینده جنگ در کشورش به سرنوشت این شهر بستگی دارد.

وی از ماریوپل به عنوان شهری «راهبردی» یاد کرد.

بوریس جانسون: سفارت بریتانیا در کی‌یف هفته آینده بازگشایی می‌شود

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید سفارت کشورش در کی‌یف، پایتخت اوکراین هفته آینده بازگشایی می‌شود. او این مطلب را در جریان نشست خبری مشترک با نارندرا مودی، همتای هندی خود بیان کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا حدود ۱۰ روز پیش به کی‌یف سفر کرده بود. وی در بخش دیگری از سخنان روز جمعه خود گفت «احتمال جدی» وجود دارد که جنگ در اوکراین تا «پایان سال ۲۰۲۳» طول بکشد.

شولتس «تهمت‌های وارده» درباره موضع حزبش در قبال روسیه را محکوم کرد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز جمعه «تهمت‌های وارده» درباره موضع حزب سوسیال دموکرات این کشور در قبال روسیه را محکوم کرد. وی در گفتگو با نشریه اشپیگل گفت: «دروغ‌پردازی‌ها و تهمت‌هایی درباره سیاست حزب سوسیال دموکرات در قبال اروپا و روسیه مطرح می‌شود که من را خشمگین می‌کند.»

مواضع حزب سوسیال دموکرات آلمان در قبال روسیه طی هفته‌های گذشته مورد انتقاد‌های زیادی قرار گرفت. گرهارد اشرودر، صدراعظم پیشین آلمان از این حزب روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه داشت. فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری کنونی آلمان از حزب سوسیال دموکرات نیز در دوران فعالیتش در مقام وزیر خارجه از حامیان احداث خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» و روابط تجاری با مسکو بود.

آدرس سفارت روسیه در جمهوری‌چک به خیابان «قهرمانان اوکراینی» تغییر کرد

شهردار پراگ، پایتخت جمهوری چک روز جمعه به طور رسمی نام خیابانی را که سفارت روسیه در آن واقع شده است به «قهرمانان اوکراینی» تغییر داد. شورای شهر پراگ پیش از این با تغییر نام این خیابان موافقت کرده بود.

سفیر اوکراین در جمهوری چک و شماری از سفرای کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در مراسم تغییر نام خیابان سفارت روسیه در پراگ شرکت کردند. دولت روسیه و سفارت این کشور در جمهوری چک تاکنون به تغییر نام این خیابان واکنشی نشان نداده‌اند.

بریتانیا و هند خواستار برقراری فوری آتش‌بس در اوکراین شدند

بریتانیا و هند روز جمعه خواستار برقراری فوری آتش‌بس در اوکراین شدند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا که به هند سفر کرده است گفت که لندن با گسترش روابط اقتصادی و دفاعی به هند برای کاهش وابستگی این کشور به روسیه کمک خواهد کرد.

دهلی نو کشتار غیرنظامیان در اوکراین را محکوم کرده است، اما ماه گذشته به تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل رای ممتنع داد.

یک فروند هواپیمای اوکراینی در منطقه زاپوریژیا سقوط کرد

مقاماتی محلی در منطقه زاپوریژیای اوکراین می‌گویند یک فروند هواپیمای ویژه جابه‌جایی نیرو‌های نظامی در جریان «پرواز فنی» در این منطقه سقوط کرد.

در این حادثه یک نفر کشته و دو تن مجروح شدند.

سازمان ملل: کشتار ۵۰ غیرنظامی در بوچا با سند و مدرک ثبت شد

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه گفت که کشتار ۵۰ غیرنظامی در بوچا و حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین با سند و مدرک ثبت شده است.

وی همچنین ارتش روسیه را به ارتکاب اقداماتی متهم کرد که «می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود».

هدف روسیه کنترل کامل منطقه دونباس و جنوب اوکراین است

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک ژنرال ارتش روسیه نوشت: «هدف ارتش روسیه برقراری کنترل کامل بر منطقه دونباس و جنوب اوکراین است.»

درخواست دوباره تخلیه کامل ماریوپل

شهردار ماریوپل روز جمعه باردیگر خواستار فراهم شدن امکان «تخلیه کامل» شهر جنوبی اوکراین شد.

به گفته او حدود ۱۰۰ هزار غیرنظامی در محاصره نیرو‌های روسی گرفتار مانده‌اند. هر چند که روسیه مدعی است بندر ماریوپل را به طور کامل تصرف کرده، ولی اوکراین از ادامه مقاومت در این شهر خبر می‌دهد.

«دست‌کم ۵۹۴ کودک در اثر جنگ کشته یا زخمی شده‌اند»

پارلمان اوکراین اعلام کرد که تا کنون بر اثر حمله نظامی روسیه به خاک این کشور حداقل ۲۰۸ کودک جان خود را از دست داده و ۳۸۶ تن نیز مجروح شده‌اند.

کی‌یف: تمام کریدور‌های تخلیه غیرنظامیان بسته شد

اوکراین اعلام کرد که با وجود این که حدود ۱۲۰ هزار غیرنظامی همچنان در شهر بندری ماریوپل تحت محاصره ارتش روسیه قرار دارند، تمامی کریدور‌های تخلیه غیرنظامیان روز جمعه بسته شده و تنها در روز پنجشنبه تعداد انگشت شماری اتوبوس موفق به تخلیه تعدادی از غیرنظامیان شدند.

زلنسکی از ایالات متحده برای کمک نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری تشکر کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از ایالات متحده برای موافقت با اعطای کمک نظامی جدید ۸۰۰ میلیون دلاری کمک نظامی تشکر کرد و گفت: «این همان چیزی بود که منتظرش بودیم.»

با موافقت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، کمک نظامی تازه این کشور شامل توپخانه سنگین، مهمات و هواپیما‌های بدون سرنشین برای کمک به ارتش اوکراین در نبرد در منطقه دونباس اختصاص یافت.

زلنسکی همچنین از کشور‌های غربی خواست که سرعت تحویل کمک‌های نظامی خود را به اوکراین افزایش دهند.

کاخ سفید ژنرال بازنشسته را برای هماهنگی کمک‌ها به اوکراین فراخواند

کاخ سفید تری ولف، یک ژنرال بازنشسته را برای هماهنگی کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین دعوت به کار کرد. آقای ولف در نبرد نیرو‌های ائتلاف به رهبری آمریکا با داعش ایفای نقش کرده و به عنوان افسر زرهی ارتش ایالات متحده در پنتاگون، ستاد مشترک ارتش، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا خدمت کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
بینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
3
1
از شیوه خبر نشان می دی که دروغ با تعهد میگی!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین