کد خبر: ۷۶۷۰۵۹
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
پایانی خونین برای چهار مدیر ارشد گازی روسیه مرتبط با حلقه داخلی کرملین

چهار خودکشی مدیران ارشد گازی روسیه

از جمله افرادی که مرگی مشکوک داشته‌اند می‌توان به «لئونید شولمان» ۶۰ساله مدیر ارشد گازپروم اشاره کرد که در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۲۲ جسد او در عمارتش پیدا شد.
چهار خودکشی مدیران ارشد گازی روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

پس از وقوع چهار «خودکشی» تازه در میان مدیران صنعت گاز مرتبط با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه این گمانه زنی مطرح شده که ممکن است او در حال پاکسازی حلقه داخلی خود باشد.

به گزارش سان، منابع روس از جمله یک سرهنگ سابق سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) در یک کانال پیام رسان تلگرام تمام خودکشی‌های رخ داده را «مشکوک» توصیف کرده اند.

هم چنین، اجساد «سرگئی پروتوسنیا» سرمایه دار در بخش گاز روسیه به همراه «ناتالیا» همسر ۵۳ساله و «ماریا» دختر نوجوان‌شان در عمارت اسپانیایی آنان در لورت دومار پیدا شد.

علاوه بر آن، جسد «ولادیسلاو آوایف» مقام سابق کرملین و معاون رئیس بانک گاز پروم بانک توسط دخترش پیدا شد. این ظن وجود داشت که آوایف، یلنا همسر باردارش و ماریا دختر ۱۳ساله شان را پیش از مرگ خود کشته است.

«گنادی گودکوف» نماینده سابق مجلس دومای روسیه و از منتقدان پوتین با نوشتن مطلبی در کانال تلگرام Mozhem Obyasnit که به معنی «ما می‌توانیم توضیح دهیم» است ادعا کرد که شباهت‌هایی در مرگ مدیران ارشد گازی روسیه و اعضای خانواده آنان وجود دارد.

او در ادامه نوشته است: «نگذارید «موش‌ها» فرار کنند ممکن است صحبت کنند. اگر پیش‌تر متوجه شدیم که رژیم در حال از بین بردن مخالفان و دشمنان خود است پس چرا با کسانی که خائن تلقی می‌شوند و از رژیم فرار کرده‌اند برخورد نمی‌کنند. بسیاری از موارد (مرگ‌های مشکوک) شبیه نوعی تسویه حساب هستند».

اظهارات او پس از مرگ «سرگئی پروتوسنیا» مولتی میلیونر ۵۵ساله و معاون سابق رئیس نوواتک شرکتی که نزدیک به کرملین است در اسپانیا صورت گرفته است. جسد پروتوسنیا در حالی که به طناب دار آویزان شده بود کشف شده است. گفته می‌شود این اتفاق پس از آن رخ داد که او ناتالیا همسر ۵۳ساله‌اش و ماریا دختر نوجوان‌شان را با چاقو به قتل رساند. این در حالی است که چند روز پیش از آن جسد «ولادیسلاو آوایف» ثروتمند ۵۱ساله و معاون سابق رئیس جمهور گازپروم بانک و از مقام سابق کرملین در پنت هاوس‌اش در مسکو پیدا شد.

در هر دو مورد، این ظن وجود دارد که مرگ ممکن است به عنوان خودکشی صحنه‌سازی شده باشد اگرچه کارآگاهان همچنان در حال بررسی موضوع هستند.

بر اساس نوشته‌های منتشر شده در کانال تلگرامی «موژم اوبیاسنیت» (Mozhem Obyasnit) این دو حادثه وحشتناک «در قبال کسانی رخ داده که هر دو با حلقه داخلی پوتین مرتبط بوده‌اند». این در حالی است که در سال جاری دو نفر دیگر از مدیران برجسته صنعت گاز نیز جان خود را از دست دادند.

در تاریخ ۲۵ فوریه، یک روز پس از آغاز جنگ اوکراین، جسد «الکساندر تیولاکوف» ۶۱ساله یکی از مقام‌های ارشد مالی و امنیتی گازپروم در سطح معاون مدیر کل توسط معشوقه‌اش کشف شد. جسد او در وضعیت آویزان شده از طناب دار در خانه ۵۰۰۰۰۰ پوندی‌اش پیدا شده بود.

با این وجود، گزارش‌ها حاکی از آن است که او اندکی پیش از آن که «خودکشی» کند به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود که منجر به گمانه زنی‌ها در این باره شد که وی تحت فشار شدیدی قرار داشته است. تنها سه هفته پیش از آن، جسد «لئونید شولمن» ۶۰ساله از روسای شرکت گازپروم اینوست پیدا شد. جسد او با ضربات متعدد چاقو و غرق در خون در کف حمام خود کشف شد. یادداشتی پیدا شده بود که محتوای آن فاش نشده است. گزارش شده که کمیته تحقیقات روسیه از بحث در مورد کشته شدگان خودداری کرده است.

یک منبع نزدیک به پروتوسنیا در مورد او می‌گوید که خانواده‌ای عالی داشت. یک کانال تلگرامی با عنوان Toad and Viper که مسائل مرتبط با فساد را پوشش می‌دهد اشاره کرده باورکردنی نیست که او خانواده خود را کشته باشد.

این کانال فاش ساخته که پروتوسنیا در بحبوحه درگیری حقوقی بر سر سهام‌اش در یک شرکت در قبرس جان‌اش را از دست داد. این وضعیت در بحبوحه تغییر مالکیت در تجارت روسیه رخ داد جایی که مالکان مخفی و نیابتی پدیده‌ای رایج هستند و ناشی از تحریم‌های غرب هستند که در نتیجه آن ثروت‌های هنگفتی از افراد بانفوذ در کشور‌های غربی مسدود شده‌اند.

پروتوسنیا مهندس، اقتصاددان و حسابدار ارشد شرکت نوواتک بزرگترین تولیدکننده مستقل گاز طبیعی در روسیه در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ میلادی بود و بعدا به سمت معاونت رئیس رسید. ادعا می‌شود که ارزش دارایی او ۴۴۰ میلیون دلار بوده است.

نوواتک متعلق به «گنادی تیمچنکو» دوست نزدیک پوتین است و این شرکت عظیم اخیرا از فرمان پوتین بر لزوم تجارت انرژی تنها از طریق روبل معاف شده بود. این شرکت هم چنین ارتباط نزدیکی با «پیوتر کولبین» دوست دوران کودکی پوتین دارد که گفته می‌شود «حافظ در سایه ثروت پوتین» بوده است.

گازپروم بانک کارفرمای سابق آوایف نیز نزدیک به حلقه پوتین قلمداد می‌شود و گفته شده توسط شخص پوتین و بستگان و نزدیکانش او مورد استفاده قرار می‌گیرد. گازپروم بانک پیش‌تر توسط پوتین به عنوان شرکت مجاز برای دریافت پرداخت‌های غرب برای خرید گاز به روبل انتخاب شد.

جسد آلایف که به طور مرموزی صاحب یک اسلحه متعلق به نهاد امنیتی روسیه بود پس از تیراندازی کشف شد. گفته شده که ظاهرا او یک تجارت مشترک در هنگام ترک گاز پروم بانک با دختر یکی از مدیران سطح بالای شرکت روستک یکی دیگر از افراد مورد علاقه پوتین داشته است.

کانال تلگرامی «موژم اوبیاسنیت» در این باره نوشته است: «بنابراین، تحت شرایط عجیب و مشابه خانواده‌های مدیران دو شرکت خصوصی کلیدی که پول اطرافیان پوتین را مدیریت می‌کردند جان‌شان را از دست دادند». رسانه‌های طرفدار دولت روسیه خبر مرگ آلایف را این گونه منتشر کردند که گویی او «چند ساعت پیش از کشتن همسرش او را شکنجه کرده بود با ضرب و شتم و شلیک گلوله به پا‌ها و دست‌ها» همسرش را به قتل رسانده بود چرا که معتقد بود که او از مرد دیگری باردار بوده است.

ادعا می‌شود که او به خیانت همسرش با راننده‌اش که به مولداوی فرار کرده بود مشکوک شده بود و سعی کرد پیش از کشتن همسرش با شلیک گلوله به اندام‌های وی کاری کند که مجبور به اعتراف شود. گفته می‌شود در حالی که بین این زوج اختلافاتی وجود داشت آنان در دادگاه و از طریق رویه قضایی در حال حل و فصل موضوع بودند.

پلیس اسپانیا اعلام کرده فرضیه اصلی این است که پروتوسنیا همسر و دخترش را قبل از اینکه جان خود را در یک ویلای مجلل در شهر تفریحی لورت دومار کاتالونیا بگیرد با تبر کشته است. با این وجود، این پرونده با برخی از عناصر که حاکی از یک پرونده خشونت خانگی نیست کماکان باز مانده است.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین