کد خبر: ۷۶۸۹۴۵
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

وزیر خارجه سوئد: درخواست عضویت فنلاند در ناتو قطعی می‌شود

در شرایطی که هلسینکی و استکهلم در تلاش برای عضویت همزمان در ناتو هستند، وزیر خارجه سوئد، درخواست عضویت فنلاند در ناتو را تا حدی زیادی قطعی دانست.
وزیر خارجه سوئد: درخواست عضویت فنلاند در ناتو قطعی می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

«آن لیند» در گفت و گو با یک کانال تلویزیون این کشور خاطرنشان کرد: کم و بیش خبر داریم که فنلاند برای عضویت در ناتو اقدام می کند و این موضوع موازنه را به کلی تغییر خواهد داد.

به گزارش رویترز، وی با اشاره به هشدار روسیه درباره عضویت این دو کشور اروپای شرقی در ناتو، گفت: اگر فنلاند یا سوئد، هر کدام به عضویت ناتو در بیایند تنش ها در منطقه افزایش پیدا خواهد کرد.

جنگ اوکراین موجب شد دو کشور سوئد و فنلاند که پیش از این اعلام بی طرفی کرده بودند خواستار عضویت در ناتو شوند.

«پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند روز جمعه ابراز امیدواری کرد که هلسینکی و استکهلم به طور همزمان درخواست عضویت در ناتو را ارائه کنند.

رسانه های منطقه اسکاندیناوی از وجود گزارش هایی درباره ارائه درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو تا اواسط ماه می(خرداد) خبر داده اند.

روزنامه فنلاندی «ایلتالهتی» در گزارشی اعلام کرد: استکهلم پیشنهاد کرده هر دو کشور در یک روز تمایل خود به عضویت در ناتو را اعلام کنند و هلسینکی هم این موضوع را پذیرفته است.

نخست وزیران سوئد و فنلاند، اوایل همین ماه میلادی اعلام کرده بودند که جنگ اوکراین چشم انداز امنیتی منطقه را تغییر داده و آنها خواستار عضویت در ناتو هستند.

سانا مارین نخست وزیر فنلاند که کشورش ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، گفته بود که خواستار پیوستن سریع چند هفته ای به ناتو است.

همتای سوئدی وی نیز گفته بود که سوئد باید برای هر اقدامی از سوی روسیه آماده باشد و جنگ اوکراین همه چیز را تغییر داده است.

کرملین درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هشدار داده و اعلام کرده که در صورت پیوستن این دو کشور به این پیمان نظامی، استحکامات نظامی خود در برابر ناتو را تقویت و تسلیحات اتمی در این منطقه مستقر خواهد کرد.

روزنامه «اکسپرسن» اعلام کرد که تقاضای دو کشور برای عضویت در ناتو ممکن است ۱۶ می که همزمان با بازدید رئیس جمهوری فنلاند از استکهلم است، ارائه شود.

نظرسنجی های اخیر حاکی از این است که ۶۸ درصد فنلاندی ها موافق پیوستن به ناتو و تنها ۱۲ درصد مخالف هستند و وضعیت در سوئد هم تقریبا به همین شکل است.

سوئد و فنلاند از سال ۱۹۹۵ و بعد از عضویت در اتحادیه اروپا، بی طرفی محض را رها کرده اند و در زرمایش های مشترک با ناتو شرکت می کنند اما هنوز به طور رسمی بی طرف محسوب می شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین