کد خبر: ۷۶۸۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰

واکنش فوری اتحادیه اروپا به قطع گاز روسیه

وزیران انرژی کشور‌های اتحادیه اروپا روز دوشنبه برای یک پاسخ هماهنگ به تقاضای روسیه از خریداران اروپایی برای پرداخت پول گاز به روبل یا ریسک قطع عرضه این کشور، دیدار می‌کنند.
واکنش فوری اتحادیه اروپا به قطع گاز روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

روسیه هفته گذشته عرضه گاز به بلغارستان و لهستان را پس از امتناع این دو کشور از عمل به درخواست مسکو برای پرداخت پول گاز به روبل، متوقف کرد.

این کشور‌ها پیش از آن تصمیم داشتند استفاده از گاز روسیه را امسال متوقف کنند و اعلام کردند می‌توانند با این توقف عرضه کنار بیایند، اما این نگرانی ایجاد شده است که سایر کشور‌های اتحادیه اروپا شامل آلمان که بیشترین وابستگی را به گاز روسیه دارد، ممکن است کشور بعدی باشد که عرضه گاز روسیه را از دست می‌دهند. همچنین این اقدام روسی، ریسک شکاف در جبهه واحد اتحادیه اروپا در برابر مسکو و اختلاف نظر درباره روند درست اقدامات را ایجاد کرده است.

در حالی که بسیاری از کشور‌های اروپایی باید تا پایان ماه میلادی جاری پول گاز روسیه را پرداخت کنند، دولت‌های این بلوک نیاز مبرمی به شفاف سازی برای شرکت‌ها درباره امکان ادامه خرید گاز روسیه بدون نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور بر سر حمله به اوکراین دارند.

مسکو اعلام کرده که خریداران گاز خارجی باید حسابی به یورو یا دلار در گازپروم بانک افتتاح کنند و پول واریز شده نزد این بانک به روبل تبدیل شود.

کمیسیون اروپا به کشور‌های اروپایی اعلام کرده است اجرای این طرح روسیه ممکن است نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا باشد و همزمان اعلام کرده است اگر پیش از تبدیل پول پرداخت شده به یورو، اعلام کنند پرداختشان تکمیل شده است، این پرداخت‌ها مطابق با تحریم‌های اعمال شده خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، پس از این که بلغارستان، دانمارک، یونان، لهستان، اسلواکی و کشور‌های دیگر خواستار توصیه شفافتری شدند، بروکسل در حال تدوین دستورالعمل جدیدی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین