کد خبر: ۷۷۸۱۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴

نگاهی به تورم در دولت روحانی؛ کمترین تورم در کدام سال‌ها بود؟

دوره کمترین تورم مربوط به دولت یازدهم طی سال‌های ۱۳۹۶- ۱۳۹۲ بوده است. روند کاهشی مستمر نرخ تورم از ۳۲.۱ درصد به ۸.۱ درصد طی ۵ سال اول این دوره را می‌توان ناشی از ثبات نسبی قیمت ارز طی سال‌های مذکور دانست.
نگاهی به تورم در دولت روحانی؛ کمترین تورم در کدام سال‌ها بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که براساس گزارش مرکز آمار که دیروز منتشر شده است، رکورد تورم پس از انقلاب شکسته شد و به نام دولت انقلابی ثبت شده است با این حال امروز رئیسی و برخی دیگر از دولتمردان حملات خود به دولت روحانی را تکرار کرده‌اند. به همین خاطر بد نیست مروری کوتاه بر نرخ تورم در دولت روحانی داشته باشم.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در سال ۱۳۹۲ زمانی که روحانی دولت را از احمدی‌نژاد تحویل گرفته بود، روند نرخ تورم افزایشی بود اما با حاکم شدن عقلانیت و دیپلماسی فعال دولت در عرصه سیاست خارجی و رویکرد تعامل و گفتگو با جهان، کاهش تورم نیز آغاز شد.

از ویژگی‌های دوران روحانی، روند کاهشی نرخ تورم در چهار سال اول به صورت مستمر و تک‌رقمی‌ماندن نرخ تورم در دو سال ۹۵ و ۹۶ به طور پیاپی است. روند کاهشی مستمر نرخ تورم از ۳۲.۱ درصد به ۸.۱ درصد طی ۵ سال اول این دوره را می‌توان ناشی از ثبات نسبی قیمت ارز طی سال‌های مذکور دانست.

همچنین در دوره روحانی بالاترین کاهش تورم هشت ماه ابتدایی آغاز بکار دولت‌ها رقم خورد. به این صورت که تورم نقطه‌ای مرداد ۱۳۹۲ که ۳۹.۴ درصد ثبت شده بود به تورم نقطه‌ای ۱۷.۴ درصدی فروردین سال بعد آن کاهش یافت که ۲۲ درصد کمتر شد.

دوره کمترین تورم مربوط به دولت یازدهم طی سال‌های۱۳۹۶- ۱۳۹۲ بوده است.

نگاهی به تورم در دولت روحانی؛ کمترین تورم در کدام سالها بود؟

دوره کمترین تورم در دولت روحانی، مربوط به زمانی بود که مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام در جریان بود. در این دوره، مردم امید به گشایش اقتصادی و حل مشکلات معیشتی خود داشتند. طی چندین سال نیز اقتصاد کشور در سایه ثبات و آرامش سیاسی داخلی و تعامل با جهان -همراه با حفظ منافع ملی- رونق گرفته بود و امید مردم به داشتن رفاه اقتصادی و آینده‌ای روشن نیز بیشتر شده بود.

اما پس از خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام، وضع تحریم‌های جدید علیه ایران و با جهش نرخ ارز، تورم نیز روند صعودی داشته که این نشان از تاثیر تحولات سیاسی به خصوص سیاست خارجی بر اقتصاد کشور دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ج. اسلامی
|
Australia
|
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
1
5
دستگاه مسؤل در حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم بانک مرکزی است که در این دوره با استفاده از شرایط بین المللی و استفاده بهینه از منابع موجود توانسته ضمن جلوگیری از نوسانات شدید در بازار ارز آرامش و ثبات را به اقتصاد برگرداند و با روند کاهشی تورم را در سال های ۹۵ و ۹۶ آن به زیر ۱۰ درصد هدایت کند. موفقیتی که در زمان وفور منابع سرشار ارزی در زمان احمدی نژاد به ویژه در دولت نهم که تحریم چندانی هم وجود نداشت نتوانست بدست بیاید. باید از مسؤلین امر در آن دوره قدردانی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
2
5
چند ده بیلیون تومان طلایی که از دست رفت رو هم کنار کاهش اسمی تورم ذکر کنید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین