کد خبر: ۷۷۸۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
رییس کل بانک مرکزی: مرجع اعلام نرخ تورم مرکز آمار است

تورم شهریور ۱۴۰۰ بیشتر بود یا خرداد ۱۴۰۱؟ مرجع اعلام نرخ تورم تغییر کرده؟

در حالی که خبرگزاری رسمی دولت نرخ تورم شهریور سال گذشته را ۶۰ درصد اعلام کرده و مدعی صدور بیانیه‌‎ای از سوی بانک مرکزی در خصوص آمار‌ها تورمی شده است، بررسی‎‌ ها نشان می‌دهد چنین بیانیه‌ای حتی در پورتال بانک مرکزی در دسترس نیست.
تورم شهریور ۱۴۰۰ بیشتر بود یا خرداد ۱۴۰۱؟ مرجع اعلام نرخ تورم تغییر کرده؟
آفتاب‌‌نیوز :

کلید واژه تورم ۶۰ درصدی مدتی است از سوی مقامات دولتی اعلام می‌شود و در مصاحبه‌های رسمی نیز استنادی به این مساله صورت گرفته که نرخ تورم در شهریور ماه سال گذشته در این محدوده قرار داشته است.
هر چند ایران از سال ۱۳۹۷، وارد موج سهمگین تورمی، در اثر شوک ارزی رخ داده شده است، اما هیچ آمار رسمی در خصوص تورم ۶۰ درصدی منتشر نشده و بی تردید استناد به آمار‌های غیر واقعی نمی‌توند تورم سهمگین رخ داده در ماه‌ها اخیر را توجیه نماید.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ خبرآنلاین در ادامه نوشته است: نرخ تورم نقطه‌ای در خرداد ماه ١٤٠١ به عدد ٥٢,٥ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طورر میانگین ٥٢.٥ درصد بیشتر از خرداد ١٤٠٠ (آخرین فصل کاری دولت روحانی) برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

ظهر دیروز گزارشی در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با عنوان «بانک مرکزی جزئیات تکان‌دهنده‌ای از تورم در دولت قبل را افشا کرد» که در آن آمده «پس از اظهارات رئیس‌جمهور در برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی مبنی بر تورم ۶۰ درصدی در آغاز به کار دولت سیزدهم، برخی رسانه‌ها نسبت به واقعی بودن این آمار تشکیک کردند. با این حال بر اساس اطلاعیه‌ای که بانک مرکزی امروز منتشر کرد، نرخ تورم متوسط ۱۲ ماهه در پایان شهریور ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد بوده است.»

ایرنا به «اطلاعیه بانک مرکزی» استناد کرده، اما در سایت بانک مرکزی چنین اطلاعیه‌ای منتشر نشده است و فقط در ساعات پایانی روز گفت‌وگویی با معاون اقتصادی بانک مرکزی در سایت بانک مرکزی منتشر شده که او به تورم ۵۹.۳ درصدی در شهریور ۱۴۰۰ اشاره کرده است.

این اطلاعیه برای سایر رسانه‌های رسمی کشور ارسال نشده است. تلاش برای دستیابی به متن دقیق اطلاعیه روشن کرد که آنچه ایرنا بدان استنا کرده جوابیه‌‎ای بوده است که برای یک رسانه خبری در واکنش به گزارش منتشر شده، ارسال شده بود.

افزون بر آن تنها مرجع آمار رسمی در کشور، مرکز آمار است که نرخ تورم سالانه شهریورماه ۱۴۰۰ را ۴۵.۸ درصد اعلام کرده بود.

گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۳.۷ بود. نرخ تورم ماهانه شهریور ۱۴۰۰ نیز به ۳.۹ درصد رسید. در گزارش‌های منتشر شده بانک مرکزی نیز که گزارش‌های پولی و مالی سال ۱۴۰۰ را در فصول مختلف منعکس کرده به این آمار در مورد تورم شهریور ۱۴۰۰ اشاره‌ای نشده است.

نکته مهم اینجاست که یک هفته قبل علی صالح آبادی در خصوص عدم اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی و مرکز آمار ایران آمار‌هایی را در زمینه نرخ تورم تهیه می‌کنند، اما چند سالی است که بانک مرکزی آماری را در زمینه نرخ تورم اعلام نمی‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در حال حاضر نرخ تورم توسط مرکز آمار ایران اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام نمی‌کند؟، گفت: این تصمیم طی سال‌های گذشته و در دولت قبل گرفته شده و اطلاعات مرکز آمار ایران در بحث تورم به عموم اعلام می‌شود.

در چنین شرایطی روشن نیست مرجع اعلام آمار مذکور چیست و استناد به گزارش رسمی کدام مرجع صورت گرفته است.

نکته قابل تامل اینجاست که در فاصله استقرار دولت سیزدهم در نیمه مرداد ماه تا پایان شهریور سال گذشته، اقتصاد ایران دستخوش تغییراتی شد و روندی افزایشی بر قیمت ارز در بازار حاکم گشته و بهای دیگر کالا‌های پیشران نیز دستخوش افزایش گردید. این واکنش نیز در رصد وضعیت تومی شهریور ماه سال گذشته باید مد نظر قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین