کد خبر: ۷۷۸۳۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

ایندیپندنت: زندانیان سیاسی در عربستان مورد تجاوز و قتل قرار می‌گیرند

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به موارد نقض حقوق زندانیان سیاسی در عربستان پرداخت و نوشت، آنها در زندان‌ها مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و به قتل می‌رسند.
ایندیپندنت: زندانیان سیاسی در عربستان مورد تجاوز و قتل قرار می‌گیرند
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس در گزارشی ویژه نوشت، زندانیانی که در عربستان به دلیل مخالفت‌هایشان با دولت ریاض بازداشت شدند، در زندان‌ها با قتل، تجاوز جنسی و آزار و اذیت وحشیانه‌ای مواجه هستند.

در تحقیقی که موسسه خیریه حقوق بشری "گرانت لیبرتی" انجام داد، ۳۱۱ زندانی سیاسی در دوره محمد بن سلمان، ولیعهد و معاون نخست وزیر و وزیر دفاع فعلی عربستان رصد شدند.

محققانی که در تدوین این گزارش با ایندیپندنت همکاری داشتند، احتمال دادند که ۵۳ زندانی مورد آزار و اذیت قرار گرفتند که از این تعداد شش تن مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند و ۱۴ تن دیگر نیز مجبور به اعتصاب غذا شدند.

در این گزارش به مشکلات ۵۴ خبرنگار بازداشت شده و ۲۳ فعال زن حوزه حقوق زنان پرداخته شده که ۱۱ تن از آنها هنوز در زندان به سر می‌برند.

طبق این گزارش، ۲۲ تن به دلیل جرائمی که در کودکی مرتکب شده بودند، بازداشت شدند که پنج تن از آنها اعدام شدند، ۱۳ تن دیگر در انتظار اجرای حکم اعدام هستند و چهار تن دیگر آنها نیز در زندان فوت کردند.

لوسی رای، از موسسه گرانت لیبرتی به ایندیپندنت گفت: تاسف‌آور است که بدرفتاری با زندانیان سیاسی در عربستان ادامه دارد و در حالی که جهان به سکوت خود ادامه می‌دهد، زنان با نقض‌های مستمر و وحشیانه حقوق اولیه انسانی خود مواجه هستند.

لوسی رای در ادامه از عربستان خواست به ادعای خود مبنی بر اینکه یک کشور مدرن و مترقی است، عمل کرده و افراد بی‌گناهی را که ربوده، بازداشت کرده و در دادگاه‌هایی صوری محاکمه کرده، آزاد کند، حبس، شکنجه و بدرفتاری با مادری مسن همانند عایده الغامدی به دلیل اینکه پسرش درخواست پناهندگی داده، قطعا اقدامی نفرت‌انگیز و اشتباه است.

عبدالله الغامدی، فعال سیاسی و حقوقی عربستانی اعلام کرد، پس از اینکه به دلیل فعالیت‌هایش علیه سیاست‌های استبدادی در عربستان، تهدید شد، از این کشور فرار کرده و در حال حاضر مادر و دو تن از برادرانش در بازداشت هستند، آنها نه به دلیل اینکه جرمی مرتکب شده باشند بلکه به دلیل فعالیت‌های حقوقی و سیاسی من بازداشت شدند.

الغامدی که در حال حاضر در انگلیس زندگی می‌کند، گفت: بیش از سه سال است که خاندان حاکم در عربستان مادر ۶۵ ساله و برادر کوچکترم را بازداشت کرده است، آنها در سلول انفرادی حبس هستند و با آتش سیگار و ضرب و شتم و شلاق تحت شکنجه جسمی قرار دارند، برقراری تماس با خانواده‌ام بسیار سخت است چون آنها به خطر خواهند افتاد و دولت عربستان از آنها خواسته با من تماس نگیرند و هیچ گونه اطلاعات جدیدی از وضعیت مادر و برادرم به من ندهند، در واقع من در مورد اتهاماتی که علیه مادرم مطرح شده‌اند، اطلاع دقیقی ندارم.

این فعال سیاسی و حقوقی عربستانی افزود: مادرم بیشتر از یک سال در زندان مرکزی ذهبان در جده بازداشت بود سپس به زندان الدمام منتقل شد. او دیابت و فشار خون دارد و به دلیل بدرفتاری‌ها و شکنجه در زندان، سلامت روان او آسیب دیده است.

الغامدی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۴ در راستای برقراری عدالت و آزادی مردم عربستان و تحقق دموکراسی با یک دستگاه قضایی مستقل مبارزه کرده، گفت: محمد بن سلمان و خاندان حاکم مادرم را به عنوان گروگان بازداشت کردند و از من می‌خواهند برای توقف شکنجه و فوت احتمالی او به عربستان بازگردم تا صدای افرادی همانند من که از عدالت، برابری و جامعه‌ای عادلانه دفاع می‌کنند، خاموش شود.

او در ادامه از جامعه جهانی، سازمان ملل و هر شخصی که صدایی دارد، خواست، علیه این رفتار زشت صحبت کند.

لوسی رای در ادامه به پرونده لجین الهذلول اشاره کرد و گفت: این فعال زن عربستانی به دلیل فعالیت‌هایش در کمپینی برای دفاع از حقوق زنان، ممنوع السفر شده و در زندان حبس شد.

برخی نهادهای حقوق بشری می‌گویند، الهذلول در مدت حبسش بدرفتاری‌های زیادی از جمله شوک با برق، ضربات شلاق و تعرض جنسی را تحمل کرد.

لجین همراه با ۱۰ فعال زن دیگر در حوزه حقوق زنان در عربستان، مه ۲۰۱۸ بازداشت شد و فوریه سال گذشته میلادی آزاد شد.

برخی مقامات سعودی ادعاهای مطرح شده درباره شکنجه الهذلول در زندان را تکذیب کردند.

لوسی رای در ادامه تاکید کرد: باید مردم درباره وحشیگری و جرائمی چون قتل و تعرض جنسی در حق زندانیان سیاسی در عربستان آگاه شوند و ما به عنوان انسان موظفیم از افراد بی‌گناه دفاع کنیم. عربستان نمی‌تواند پس از کنار گذاشتن درآمدهای نفتی، با وجود مطرود بودن در داخل و خارج و از دست دادن سرمایه‌های خارجی و درآمدهای گردشگری، اقتصاد موفقی داشته باشد و اکنون زمان مناسبی برای فعالان است که پیشرفت کنند و برای تغییرات در این کشور فشار بیاورند.

همچنین ایندیپندنت نوشت، با ریاض برای گفتگو درباره این گزارش تماس گرفته شد اما پاسخی ندادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین