کد خبر: ۷۷۹۶۶۱
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴

کناره‌گیری بنت بحران سیاسی اسرائیل را تشدید کرده/قوت گرفتن احتمال بازگشت نتانیاهو به قدرت

تصمیم کناره گیری نخست وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی از سیاست، دودستگی‌های داخلی در این رژیم را افزایش داده و احتمال بازگشت بنیامین نتانیاهو را قوت بخشیده است.
کناره‌گیری بنت بحران سیاسی اسرائیل را تشدید کرده/قوت گرفتن احتمال بازگشت نتانیاهو به قدرت
آفتاب‌‌نیوز :

 تصمیم نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کناره گیری از سیاست برای مدتی دودستگی‌های داخلی در اسرائیل و اساسا در داخل جنبش‌ها و احزاب راست‌گرای مخالف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق این رژیم را شدت بخشیده است هرچند که یائیر لاپید درحال حاضر براساس توافقی که با بنت داشته نخست وزیر شده است.

به گزارش سایت روزنامه العربی الجدید، نتانیاهو تا دقیقه ۹۰ عمر دولت قبلی فعالیت خود را افزایش داده و روز پنجشنبه در سخنرانی‌اش در مقابل کنست قبل از انحلال آن چشم‌اندازهای تبلیغات انتخاباتی خود را ترسیم کرد که مبتنی بر ادامه تحریک علیه دشمنانش در راست‌گرایان و اقدامات تحریک آمیزتر علیه فلسطینی‌ها و اعراب در اسرائیل و نه فقط علیه مشروعیت هرگونه نقش سیاسی برای آن‌ها در دستگاه سیاسی اسرائیل است.

نتانیاهو کلیات نبرد انتخاباتی را که عملا با آغاز بی ثباتی دولت شروع شده به طور خلاصه اعلام کرد. وی گفت: درباره حل اوضاع دولت صحبت کردند و تجاربی را اجرا کردند و شکست خوردند. این زمانی اتفاق می‌افتد که "راست‌گرایان دروغگو" و چپ گرایان افراطی همدست می‌شوند واخوان المسلمین و لیست مشترک را نیز با هم همراه می‌کنند.

این اظهارات تنها کلیات نبرد انتخاباتی جدید در اسرائیل نیست بلکه میزان وحدت موجود در ائتلاف راست گرایان با رهبری نتانیاهو و آمادگی این ائتلاف برای قبول آنچه نتانیاهو در راه بازگشت به دولت انجام می‌دهد را نشان داد حتی اگر بهای آن گرفتن مشروعیت حتی از نظر فکری از احزاب راست‌گرای رقیب باشد.

تعدادی از مخاطبان مطبوعات رژیم صهیونیستی پیش بینی می‌کنند که این جمله‌های ساده و کوتاه پایه و اساس نبرد انتخاباتی بسیار داغ در اسرائیل باشد که احتمالا آن را به وضعیت قطب‌بندی اجتماعی و نه فقط سیاسی که در زمان انتخابات پارلمانی ۱۹۷۷ بود، بازگرداند. زمانی که مناحیم بیگن، نخست وزیر پیشین اسرائیل توانست احساسات قومی یهود شرقی را علیه چپ گرایان با رهبری حزب کارگر بشوراند.

این‌ها همان گروه‌هایی هستند که ائتلاف مخالف نتانیاهو را رهبری می‌کنند مثل لیست مشترک عربی با رهبری ایمن عوده و لیست مشترک اسلامی با رهبری منصور عباس که نتانیاهو آن را نه تنها لیست اخوان المسلمین بلکه لیست ضد یهود می‌داند. این درحالی است که این لیست در ائتلاف دولتی با رهبری بنت مشارکت داشت و اسرائیل را به عنوان دولت یهود قبول دارد.

نتانیاهو طرح تبلیغات انتخاباتی خود را بر حقیقت ثبات قدرت حزب لیکود به عنوان بزرگترین حزب با ۳۴-۳۵ کرسی و افزایش کرسی‌های ائتلافش به ۵۹ در مقابل کاهش کرسی‌های دشمنانش در راست‌گرایان و چپ گرایان به کمتر از ۵۲ در صورت خارج شدن دو لیست عربی از معادله توازن‌ها و ائتلاف‌ها بنا کرده است.

نتانیاهو برای تثبیت این مسئله در ذهن مردم اسرائیل و افزایش حمله به بقایای احزاب راست گرای مخالف وی به ویژه حزب یمینا با رهبری آیلت شاکید تلاش خواهد کرد.

به نظر می‌رسد دلیل اینکه نتانیاهو بیشتر احزاب کوچک مخالف خود و مشخصا "یمینا" و "تکفا حداشاه" را "راست‌گرایان دروغگو" می‌داند برای ممانعت از رأی دادن ده‌ها هزار نفر به آن‌ها است.

نتانیاهو معتقد است که سقوط هر حزبی در راست گرایان و پایین آمدن حزب مرتس باعث می‌شود بتواند کرسی‌های بیشتری را به دست آورده و به اکثریت در کنست دست یابد و باعث شود دیگر نیازی به باج دادن به حزب صهیونیسم دینی با رهبری بتسلئیل سموتریتش و هم پیمانش ایتمار بن غفیر نداشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین