کد خبر: ۷۹۲۷۸۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸

دیابتی‌ها از این آش خوشمزه غافل نشوند

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذا را در درمان بیماری‌های ویروسی و کاهش قندخون موثر دانست.
دیابتی‌ها از این آش خوشمزه غافل نشوند
آفتاب‌‌نیوز :

آش حلبه (شنبلیله) و زیره نیشابور یکی از غذا‌های محلی نیشابور در استان خراسان رضوی و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، آهن، کلسیم، فیبر، فسفر، موسیلاژ، سلنیوم، روی (زینک)، مس، ایزولوسین، ساپونین‌ها و ... است.

برای بررسی خواص آش حلبه و زیره نیشابور و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص آش حلبه و زیره نیشابور

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص آش حلبه و زیره نیشابور گفت: تقویت لوزالمعده، کاهش قند خون مخصوصا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و ضد نفخ و بادشکن بودن از مهم‌ترین خواص این آش است.

وی افزود: آش حلبه و زیره نیشابور جزو غذا‌های رژیمی است، لذا موجب لاغری و تناسب اندام می‌شود.

عظمایی بیان کرد: مصرف این آش موجب تقویت سیستم قلبی عروقی شده و از تصلب شراین پیشگیری می‌کند.

وی گفت: آش حلبه و زیره نیشابور برای افراد مبتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا، سرفه و ورم لوزه مفید بوده همچنین برای سالمندان و بیمارانی که دوران نقاهت را سپری می‌کنند بسیار اثربخش و سودمند است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: این آش برای زنانی که تازه وضع حمل کرده و به بچه شیر می‌دهند بسیار مفید است و باعث افزایش شیر می‌شود، البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

وی گفت: آش حلبه و زیره نیشابور باعث کاهش درد‌های قاعدگی و علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی می‌شود.

عظمایی بیان کرد: کاهش درد مفاصل و زانو، کنترل فشار، چربی و کلسترول بدخون (LDL)، تقویت، طراوت و جوان سازی پوست، رفع سوزش سردل و رفلاکس از دیگر خواص این آش است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این آش خاصیت ضدمیکروبی، ضدویروسی و ضد التهابی داشته و به دلیل فیبر بالا موجب عملکرد بهتر روده، هضم آسان غذا و رفع یبوست می‌شود.

وی اظهار کرد: آش حلبه و زیره نیشابور دارای آهن و اسید فولیک است که باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم خونی می‌شود.

عظمایی بیان کرد: کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین D موجود در غذا، استخوان و دندان را تقویت کرده و از بروز پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: آش حلبه و زیره نیشابور سرشار از ویتامین‌های A، E، و C است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان می‌شود.

وی افزود: از دیگر خواص این غذا اثربخشی و فواید بسیار آن برای سلول استخوانی و بیماران مبتلا به راشیتیسم است.

منع مصرف آش حلبه و زیره نیشابور

عظمایی اظهار کرد: مصرف این غذا برای زنان باردار ممنوع است، افرادی که مشکلات ریوی و آسم شدید دارند نیز باید با مشورت پزشک از این آش مصرف کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین