کد خبر: ۷۹۵۹۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵

گیاه دارویی موثری برای کنترل پرفشاری خون وجود ندارد

دانشیار دانشکده داروسازی استان زنجان گفت: تا کنون داروی گیاهی موثری برای کنترل پرفشاری خون شناسایی نشده و موار بسیار محدودی را شامل می‌شود.
گیاه دارویی موثری برای کنترل پرفشاری خون وجود ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علیرضا یزدی نژاد روز دوشنبه افزود: بیماری پر فشاری خون علت‌های مختلفی دارد و با توجه به پیچیدگی‌های مختلف آن در بسیاری از موارد نمی‌توان علت خاصی را برای بروز آن اعلام کرد.

وی اظهار داشت: طبق اعلام متخصصان؛ بیماری پر فشاری خون علائم خاص شناخته شده از دیدگاه عموم مردم ندارد و فرد مبتلا به واسطه علت‌های دیگری به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه می‌کند و دارو‌های مختلفی برای کنترل آن تجویز می‌شود.

عضو گروه گیاهان دارویی دانشکده داروسازی زنجان ادامه داد: بطور رسمی داروی خاص و واحدی برای درمان بیماری پرفشاری خون وجود ندارد و همین مساله مهم لزوم توجه به نکات و مصرف دارو‌های تجویز شده طبق برنامه زمان بندی مشخص را بیش از گذشته مهم می‌کند.

وی اضافه کرد: دارو‌های گیاهی برای کنترل پر فشاری خون نیز بسیار محدود بوده و حتی گروه‌های هدف نیز با مراجعه به داروخانه‌ها به داروی مورد نظر خود نمی‌رسند و این موضوع به دلیل محدود بودن آن است.
یزدی نژاد افزود: بر این مبنا برگ زیتون به عنوان کاهنده فشار خون و قند خون عمل می‌کند و در این میان بیماران مبتلا به بیماری فشار خون به عنوان داروی گیاهی مکمل و به علت تداخل با دارو‌های کاهنده فشار خون تحت نظر پزشک مصرف کنند.

استادیار دانشکده داروسازی استان زنجان ادامه داد: چای ترش نیز به واسطه وجود ترکیباتی در کاهش فشار خون بسیار مؤثر بوده، اما این نوع داروی گیاهی برای مبتلایان به مشکلات گوارشی اسید معده مضر بوده و عوارض متعددی ر ا به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: گریب فروت و هندوانه نیز به دلیل وجود ترکیباتی کاهنده فشار خون به ویژه در برخی افراد بصورت بصورت ژنتیکی مستعد هستند که در صورت مصرف ان‌ها فرد دچار افت فشار خون می‌شود و به این موضوع باید توجه کرد.

عضو گروه گیاهان دارویی دانشکده داروسازی زنجان ادامه داد: در مقابل داروی گیاهی شیرین بیان نیز که برای رفع مشکلات معده توسط گروه‌های هدف مورد مصرف قرار می‌گیرند و از جمله عوارض ان افزایش فشار خون است که عموم توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: عموم جامعه توجه کنند که مصرف بی رویه گیاهان دارویی مختلف فعالیت‌های روزانه فرد را با اختلال مواجه می‌کند و چه بسا عوارض جبران ناپذیری را بر ارگان‌های بدن بر جا بگذارد.

گفته می‌شود که در ایران هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ نوع آن جزو گیاهان دارویی هستند، گل گاوزبان، آویشن، گزنه، پونه و پونه کوهی، بیدمشک، بابونه، بومادران، گلپر، رنجبویه و رزماری از مهمترین گونه‌های گیاهان دارویی کشورمان بشمار می‌روند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین