کد خبر: ۸۰۲۳۰۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
ایران ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد می‌کند

نشست شورای امنیت درباره ادعای ارسال پهپاد‌های ایرانی به روسیه| توضیحات نماینده ایران

برخی دیپلمات‌ها با اشاره به گزارش‌های ادعایی در خصوص ارسال تسلیحات از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، اعلام کرده‌اند که آمریکا، بریتانیا و فرانسه امروز -چهارشنبه- این موضوع را در نشست غیرعلنی شورای امنیت مطرح می‌کنند.
نشست شورای امنیت درباره ادعای ارسال پهپاد‌های ایرانی به روسیه| توضیحات نماینده ایران
آفتاب‌‌نیوز :

در پی ادعا‌های کشور‌های غربی در خصوص ارسال تسلیحات از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، شورای امنیت بعدازظهر چهارشنبه به وقت محلی نشستی غیرعلنی در این‌باره برگزار کرد.

آمریکا، انگلیس و فرانسه در این نشست که پشت در‌های بسته برگزار شد، ادعای ارسال پهپاد‌های ایرانی به روسیه و بکارگیری آن در جنگ اوکراین را مطرح کردند.

پیش از این نیز برخی دیپلمات‌ها اعلام کرده بودند که آمریکا، بریتانیا و فرانسه روز چهارشنبه این موضوع را در نشست غیرعلنی شورای امنیت مطرح می‌کنند.

این دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود، افزودند که به اعتقاد این سه کشور، ارسال این تسلیحات نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و از شورای امنیت خواهند خواست تا اعضا را در مورد این موضوع مطلع کند.

به نوشته ایلنا؛ «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار برخی ادعا‌های اثبات‌نشده در خصوص ارسال پهپاد‌های ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، آن را مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خوانده بود.

وی با اشاره به این‌که فرانسه و بریتانیا ارزیابی خود را به طور علنی اعلام کرده و تأکید کرد‌ه‌اند که اقدام ایران در تأمین این پهپاد‌ها برای روسیه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است، گفت که واشنگتن نیز با این ارزیابی موافق است.

پاتل در پاسخ به پرسشی درباره پایان یافتن مهلت تحریم‌های تسلیحاتی ایران مدعی شد که واشنگتن معتقد است پهپاد‌هایی که از ایران به روسیه منتقل شده و روسیه از آن در جنگ اوکراین استفاده می‌کند، از جمله تسلیحاتی هستند که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شامل تحریم‌ها می‌شود.

وی افزود که از ماه جولای درباره پهپاد‌های ایرانی ارسال‌شده به روسیه، هشدار داده بودیم.

توضیحات نماینده ایران

به دنبال نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست اوکراین و برای بررسی موضوع نقش پهباد‌های ایرانی در جنگ در این کشور برگزار شده بود، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم کشورمان با حضور در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران پیرامون بحران در اوکراین و تلاش برخی از کشور‌ها برای مرتبط ساختن بحران اوکراین و قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص توافق هسته‌ای را تشریح کرد.

وی موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد شرایط اوکراین را روشن و پیوسته خواند که از ابتدای شروع بحران در اوکراین بطور مستمر مورد تاکید قرار گرفته است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: ما همواره براین امر تاکید داشته ایم که همه اعضای سازمان ملل باید بطور کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین الملل از جمله حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی احترام بگذارند.

ایروانی ادامه داد: ایران بعنوان کشوری که تجربه ۸ سال تجاوز و جنگ تحمیلی را پشت سرگذارده، بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و از طرف‌ها خواسته تا خویشتن داری به خرج داده، از افزایش تنش اجتناب نموده و در یک پروسه واقعی برای حل و فصل اختلافات وارد شوند وبه ریشه‌های ایجاد این شرایط پرداخته شود. ما از تلاش‌های جاری برای یافتن راه حل برای این مناقشه حمایت کرده و در این رابطه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتایان خود در دوطرف درگیری در مناسبت‌های مختلف تماس گرفته است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان خاطرنشان کرد: ایران همواره گفته است که ادعا‌های بی اساس در مورد انتقال پهباد برای استفاده در درگیری اوکراین را رد می‌کند.

وی از این‌که برخی کشور‌ها دربحران اوکراین فقط انگیزه‌ها و اهداف سیاسی را دنبال می‌کنند، ابراز نامیدی کرد و افزود:این کشور‌ها با ایجاد یک کارزار ضد اطلاعاتی و جنگ روانی علیه ایران تلاش می‌کنند، از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل یک تفسیر گمراه کننده ارائه نموده وبین ادعا‌های بی اساس و قطعنامه ۲۲۳۱ ارتباط برقرار نمایند.  ایران تاکید دارد که موضوعات حول درگیری جاری در اوکراین کاملا با قطعنامه ۲۲۳۱ در شکل و محتوا غیر مرتبط است و هر فعالیتی در این رابطه خارج از قطعنامه و دستور کار دبیرخانه است. بعلاوه قاطعانه اعتقاد داریم که هیچ یک از سلاح‌های صادراتی ایران از جمله پهباد به سایر کشور‌ها مشمول پاراگراف ۴ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ نیست.

به نوشته اینسا؛ سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تعامل سازنده خود را برای حل وفصل درگیری‌ها در اوکراین ادامه می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
1
2
خخخخخخخ. همینو کم داشتیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
1
4
پروژه ای را انتخاب کردند که برسر صدام حسین آوردند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
0
5
حداقل آفتاب تو میدونی که این حرفها ادعای صرف نیست و همه ش درسته
نادحیتس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
0
2
به به.همین یه کار کم داشتیم.
خدا به مردم ایران رحم کند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین