کد خبر: ۸۴۹۳۲۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
«شلیک موشک‌های یک میلیون دلاری منطقی نیست»

نبرد بی‌سابقه پهپاد‌ها؛ جایزه ۳ میلیون دلاری برای مقابله با پهپاد‌های ایرانی!

صد‌ها مهندس و مخترع ماه گذشته دور از چشمان کنجکاو برای دیدار با مقامات نظامی اوکراین در زیرزمینی در مرکز کی‌یف، پایتخت، گردهم آمدند تا با همفکری بتوانند راه‌هایی بهتر برای مقابله با پهپاد‌های انتحاری ارزان روسی که به تهدیدی پیوسته و ویرانگر برای شهر‌های اوکراین بدل شده‌اند، بیابند. برگزار‌کنندگان این رویداد جایزه‌ای سه میلیون دلاری را بین سه تیم از متخصصان که گمان می‌رود بهترین پهپاد‌ها و یا فناوری‌های جنگ الکترونیک را برای مقابله با پهپاد‌های انتحاری شاهد ایرانی اختراع کرده‌اند، تقسیم کردند. 
نبرد بی‌سابقه پهپاد‌ها؛ جایزه ۳ میلیون دلاری برای مقابله با پهپاد‌های ایرانی!
آفتاب‌‌نیوز :

این دیدار نگاهی اجمالی به رقابت فناوری و تسلیحاتی کی‌یف با مسکو داشت و مبتکران بخش خصوصی اوکراین را برای مبارزه با سرمایه عظیم دولتی روسیه و هزاران پهپاد این کشور دور هم آورده بود.

میخایاو فدوروف، معاون نخست‌وزیر و وزیر تحولات دیجیتال اوکراین در حاشیه این دیدار گفت: «جنگ امروز نبرد فناوری است. هر روز شاهد تغییرات فناوری به کار گرفته شده در میدان جنگ هستیم.»

برگزار‌کنندگان این رویداد جایزه‌ای سه میلیون دلاری را بین سه تیم از متخصصان که گمان می‌رود بهترین پهپاد‌ها و یا فناوری‌های جنگ الکترونیک را برای مقابله با پهپاد‌های انتحاری شاهد ایرانی اختراع کرده‌اند، تقسیم کردند. 

ایران بارها ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است.

بر اساس داده‌های رسمی، روسیه در طول ماه مه با ۳۰۰ پهپاد به اوکراین حمله کرد. این حمله‌ها که بعضا به زیرساخت‌های انرژی صورت گرفت، برای تامین‌کننده‌های انرژی به چالشی جدی برای حفظ زنجیره عرضه سوخت در زمستان بدل شده است. روسیه در زمستان گذشته تلاش کرد با حملات هوایی، شبکه توضیع برق اوکراین را فلج کند. 

الکساندر کوبراکوف، معاون نخست‌وزیر اوکراین می‌گوید: «ما می‌خواهیم در جهت پاسخ‌گویی به این چالش‌ها خود را برای زمستان آینده آماده سازیم.»

به نوشته یورونیوز؛ پهپاد‌های ایرانی آن‌قدر پایین پرواز می‌کنند که می‌توانند از دید سیستم‌های دفاع هوایی بگریزند، همچنین سیستم راهبری آن‌ها به قدری قوی است که سرنگونی‌شان با استفاده از تسلیحات ضد پهپاد در جنگ الکترونیک و ایجاد اختلال در امواج رادیویی آن‌ها بسیار دشوار است.

به گفته مقامات اوکراینی، اگرچه غرب برای مقابله با حملات موشکی سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای را در اختیار این کشور قرار داده است، اما سرنگونی پهپاد‌های ۵۰هزار دلاری با موشک‌های یک میلیون دلاری منطقی به نظر نمی‌رسد.

آقای فدوروف می‌گوید: «این اصلا به صرفه نیست. ما باید هزینه‌ای را که برای سرنگونی پهپاد‌های شاهد به کار می‌گیریم پایین آوریم. ما برای شناسایی و در نهایت سرنگونی پهپادها، سنسور‌های صوتی و همچنین دیگر وسایل را به کار می‌گیریم.»

الکساندر، یکی از مخترعانی که در این جلسه شرکت کرده بود می‌گوید که تیمش کوادکوپتری را ارائه کرده است که علاوه بر ملخ، بال هم دارد. درنتیجه می‌تواند از پهپاد‌های دیگر سریع‌تر و طولانی‌مدت‌تر پرواز کند. این پهپاد عمود پرواز است و می‌تواند پهپاد‌های دیگر را رهگیری کند، هدف قرار دهد و سرنگون کند و یا به دام اندازد.»

یوری، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان مدیر یک شرکت اوکراینی است که سامانه ضد پهپاد الکترونیکی را که برای مقابله با پهپاد‌های شاهد موثر عمل می‌کند، ارائه کرده است.

جنگ پهپاد‌ها

اگرچه از پهپاد‌ها از جنگ یمن و سوریه گرفته تا قره‌باغ به صورت گسترده استفاده شد، اما استفاده از آن‌ها در جنگ اوکراین بسیار وسیع‌تر است.

آقای فدوروف با اشاره به افزایش نوآوری نظامی اوکراین پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه می‌گوید: «این جنگ، نبرد بی‌سابقه پهپاد‌هاست.»

اوکراین سال گذشته با هدف ساخت «ارتشی از پهپاد‌ها» دست به تامین مالی جمعی زد. این پروژه سپس به یک برنامه دولتی بدل شد که همه‌چیز از تولید پهپاد تا آموزش هدایت‌گران آن را در بر می‌گیرد.

یوری شچهول، رئیس سرویس ارتباطات ویژه دولتی اوکراین می‌گوید: «تن‌ها چند ماه پس از آغاز تهاجم همه‌جانبه روسیه، تقریبا همه متوجه شدند که پهپاد‌ها مؤثرترین راه برای انجام عملیات شناسایی و شکست دشمن هستند.»

او می‌گوید که کی‌یف تا کنون ۱۵ هزار پهپاد خریداری کرده است که بیش‌تر آ‌نها توسط وزارت دفاع وارد شده‌اند، اما برخی دیگر را هم توضیع‌کنندگان دیگر و داوطلبان وارد مرز‌های اوکراین کرده‌اند.

اگرچه تعداد کل پهپاد‌هایی که ارتش اوکراین تا این لحظه از آن‌ها در جنگ با روسیه به‌کار گرفته نامشخص است، اما آقای شچهول می‌گوید: «هدف امسال ما خرید بیش از۲۰۰ هزار پهپاد تهاجمی و شناسایی بزرگ است. هر تعداد پهپاد را که در بازار موجود باشد، خریداری می‌کنیم.» 

فدوروف می‌گوید که امروزه تولید پهپاد‌ها به رغم تهدید‌های هوایی روسیه در تمام اوکراین در جریان است و از برخی از تولیدکنندگان خواسته شده تا برای کاهش اثربخشی حملات هوایی روسیه مراحل مختلف تولید را در مکان‌های مختلف پخش کنند. در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از پهپاد‌هایی که توسط ارتش اوکراین استفاده می‌شود ساخت این کشور هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
2
24
شما که میگفتید پهباد ایرانی به روسیه ندادید!!!!!!!
زارعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
8
6
همانطور که در جنگ یمن و سوریه شکست خوردند و نتوانستند رقابت کنند در اوکراین هم شکست می خورند بهتر این است که تسلیم شوند چون رقابت کردن دردی را دوا نمی کند بلکه هزینه های آنها افزایش می یابد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
11
13
پولش را ایران میده ولی ساخت چین هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
4
0
من یه ایده دارم که سالهاست بهش فکر میکنم
چطور میتونم ارائش بدم؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین