کد خبر: ۸۰۷۲۱۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

آیا در طاق‌بستان پروژه تله‌کابین اجرایی می‌شود؟

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به اینکه افق ما برای طاق‌بستان ثبت جهانی است گفت: باید سطح مغایرت احداث پروژه تله‌کابین در این مجموعه با پروژه ثبت جهانی آن به صورت کارشناسی بررسی و نظر نهایی وزارت‌خانه اعلام شود.
آیا در طاق‌بستان پروژه تله‌کابین اجرایی می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

رضا سامه در سفر به استان کرمانشاه در جلسه با شهردار کرمانشاه در خصوص پروژه تله کابین، اظهار داشت: در مورد یک موضوع حقوقی دنبال راه حل کارشناسی هستیم و از فرصت گفتگو برای رفع این مشکل استفاده می‌کنیم.

وی عنوان کرد: مسئولیت‌هایی بر عهده ما است که از ضوابط متقن و قوانین مشخص نشأت گرفته و ماهیت وزارت‌خانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر مبنای این قوانین شکل گرفته است.

سامه گفت: در موضوع تله‌کابین طاق‌بستان با عرصه‌ای مواجه هستیم که کاملاً متفاوت است و افق ما برای این اثر تاریخی ثبت جهانی است.

سامه با بیان اینکه افزایش تعداد ثبت‌های جهانی علاوه بر ارتقای منزلت و جایگاه کشور رونق گردشگری را نیز به دنبال دارد افزود: طاق‌بستان برای ثبت جهانی دست به نقد است و با یک همت می‌تواند استاندارد‌های ثبت جهانی را کسب کند.

وی با اشاره به اینکه باید ضمن حفاظت از اثر موانع را رفع و شرایط را آماده ثبت جهانی کنیم گفت: اکنون در مجموعه طاق‌بستان گرفتاری‌هایی داریم که اگر رفع نشوند امکان ثبت وجود ندارد، در کنار این‌ها اگر یک پروژه جدید را شروع کنیم به این مشکلات اضافه می‌شود.

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی کشور با طرح این پرسش که آیا ثبت جهانی اساساً اولویت استان و دولت هست یا نه اظهار داشت: آیا ما منافع بلند مدت کشور و استان را باید فدای یک اتفاق کنیم.

وی عنوان کرد: در سایت‌های تاریخی برای اجرای هرگونه تأسیسات قائل به بازگشت پذیری هستیم که بشود سریع به حالت قبل بازگشت و اصولا احداث تأسیسات سنگین و غیر قابل بازگشت در دستور کار نیست.

سامه با تأکید بر اینکه احداث تله‌کابین در طاق‌بستان نیازمند بررسی دقیق است گفت: اگر ما مجوز دادیم و یونسکو تله کابین را به عنوان مانع ثبت جهانی مطرح کرد، تکلیف چیست؟ ما باید دقت کنیم دچار خطایی نشویم که آیندگان ما را نبخشند. با بررسی کارشناسی کامل سطح مغایرت تله کابین با ثبت جهانی طاق‌بستان نظر نهایی خود را در آینده نزدیک برای احداث یا ممانعت از آن اعلام می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین