کد خبر: ۸۱۰۹۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱

غلبه بلغم و راه‌های اصلاح آن در طب سنتی

یک متخصص طب سنتی گفت: انسان اخلاطی دارد که باید آن‌ها را در حد تعادل نگه داشت که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
غلبه بلغم و راه‌های اصلاح آن در طب سنتی
آفتاب‌‌نیوز :

نعمت‌اله مرادی اظهار کرد: برای حفظ سلامتی باید در بدن اخلاط را به تعادل رساند یعنی برای نگهداری آن‌ها باید اخلاط صفرا، سودا، بلغم و دم را در حالت تعادل نگه داشت.

وی عنوان کرد: برای تقویت هرکدام لازم است غذای مخصوص همان ماده یا خلط را به بدن رساند که به این کار تقویت به عین می‌گویند.

مرادی با اشاره به این‌که هرگاه یک یا چند ماده در بدن افزایش پیدا کند باعث بروز بیماری می‌شود، عنوان کرد: برای درمان آن بیماری باید آن ماده را کاهش داد و برای کاهش ماده اضافی باید از ضد آن استفاده کرد.

این متخصص طب سنتی افزود: برای کاهش حرارت باید رطوبت را افزایش داده و از صفرا زُدا بهره گرفت و برای کاهش سردی و خشکی باید از حرارت و رطوبت یا سودا زُدا استفاده کرد.

وی بیان کرد: افرادی که بلغم مزاج هستند باید برای مدتی از خوردن لبنیات، ترشیجات و مصرف غذاهای سردی‌بخش بدون حضور مصلح خودداری کرده و بیشتر از غذاهای گرمی‌بخش مانند ارده، عسل، شیره انگور یا خرما و یا ارده و خرما استفاده کنند.

مرادی افزود: همچنین به جای چای از نوشیدنی‌های گرمی‌بخش، دم کرده دارچین و مقدار کمی زنجبیل استفاده و هنگام خوردن برنج از ادویه‌جاتی مانند هل، دارچین، زیره و شوید و نیز از میوه جات شیرین و رسیده مصرف کنند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که افراد بلغمی باید روزانه مقداری نرمش و ورزش انجام داده و یک روز در میان به حمام بروند، عنوان کرد: این افراد باید از تمام غذاهای گرمی‌بخش مانند: گوشت شتر، گوسفند، کبوتر، سار، بوقلمون کباب شده و از میوه‌جات رسیده و شیرین مصرف کنند.

وی عنوان کرد: این افراد همچنین باید از ادویجاتی مانند هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، جوز هندی، فلفل سیاه و سفید، دانه خردل و سیر و موسیر استفاده کنند و چغندر، شلغم، هویج، کلم قمری، ترب سیاه و سفید و کلم و ساقه کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، مرزه ترخون، تره و شوید نیز کنار غذاها حتماً استفاده کنند.

مرادی ادامه داد: افراد بلغمی حتی‌الامکان از مواد لبنی مانند شیر، ماست، دوغ و … بدون استفاده از ادویه جات گرم پرهیز کنند.

این متخصص طب سنتی افزود: ترشیجات، سرکه، شوری، برنج سفید، عدس، سیب‌زمینی، آب یخ، انواع نوشابه‌های گازدار، قهوه، نسکافه، میوه‌های ترش و کال، نارنگی، کیوی، گرمک، خیار، قارچ، ماش، جو، گوشت گاو و گوساله، انواع ماهی، سس، رب، گوجه فرنگی، پرخوری، کدو خورشتی، غذاهای فریز شده، آش رشته، ماکارونی، پفک، آدامس، بیسکویت و چیپس بپرهیزد زیرا مصرف این نوع مواد غذایی بدون وجود مصلح خلط بلغم را فعال کرده و آن‌را افزایش می‌دهد.

وی عنوان کرد: بلغم در واقع همان سیستم ایمنی بدن است که با این نوع تغذیه ضعیف‌تر شده و در نتیجه بدن آدمی در مقابل انواع پارازیت‌ها آسیب پذیرتر می‌شود.

مرادی تصریح کرد: در واقع سیستم ایمنی بدن علیه خود وارد عمل می‌شود که در اصطلاح پزشکی آن را اتوایمیون می‌نامند بهترین درمان برای بیماران بلغمی پرهیز از غذاهای یاد شده و اصلاح مزاج است.

این متخصص طب سنتی در رابطه با اصلاح مزاج بلغم، اعلام کرد: با رعایت مسائل بالا به زودی طبع آنان اصلاح و از کسالت و بیماری نجات پیدا می‌کنند و چنین اشخاصی حتی می‌توانند از مواد بلغم‌زا که برایشان مضر است، ولی با کمی تغییر، تبدیل یا همراهی مصلح آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال خوردن آب یخ برای این افراد بسیار مضر بوده و کبد چرب ایجاد می‌کند، بنابراین بهتر است که همواره از آب ولرم و یا حتی آب جوش کمی سرد شده میل کنند.

مرادی تصریح کرد: هنگام استفاده از ماست که مقادیر کم آن بلغم‌زا و مقادیر زیادش سودا زاست، بهترین کار آن است که از مصلح مزاجی ماست مانند پونه، نعناع، آویشن، زیره و … و یا حتی از مصلح تخصصی ماست یعنی زنیان استفاده شود.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: در مجموع بهترین کار آن است که شما از خوردن مولد تولید کننده بلغم که در بالا اشاره شد یا به کلی صرف نظر کنید که این امکان تقریباً وجود ندارد و یا اینکه حتی الامکان این گونه مواد را کمتر خورده و هر بار همراه با مصلح آن میل شود.

وی تأکید کرد: وضعیت مزاجی و مشکل هر فرد با شخص دیگر متفاوت بوده و نمی‌شود برای تمام افراد یک نسخه واحد پیچید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین