کد خبر: ۸۲۰۸۲۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
شیوه جدید اعلام نرخ روزانه ارز صرافی‌ها| دلار توافقی از معاملات بازار متشکل حذف شد

ناخدا هم رسما وارد بازار ارز ایران شد| دولت بازار جدید دلار راه انداخت؛ قیمت ۴۲ هزار تومان!

از امروز سه‌شنبه ۴ بهمن عنوان توافقی از معاملات دلار و یوروی بازار متشکل ارزی حذف شده و همین امر خریداران ارز و صراف‌ها را دچار سردرگمی کرده است. پیش از این نیاز‌های ارزی مردم در صرافی‌ها براساس معاملات توافقی دلار و یورو پوشش داده می‌شد. آخرین نرخ دلار در سایت ۴۲۷,۴۵۵ ریال و آخرین نرخ صرافی‌ها نیز ۴۲۹,۵۹۲ درج شده است. قیمت دلار در بازار آزاد نیز در کانال ۴۴ هزارتومانی خرید و فروش می‌شود.
ناخدا هم رسما وارد بازار ارز ایران شد| دولت بازار جدید دلار راه انداخت؛ قیمت ۴۲ هزار تومان!
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که در روز‌های اخیر قیمت دلار با عبور از کانال ۴۵ هزارتومانی، رکورد تاریخی ثبت کرده است، حالا دولت رئیسی نیز که در روز‌های اخیر قیمت ۴۵ هزارتومانی دلار را کاذب و عملیات روانی دشمن و کار افراد استانبول‌نشین دانسته بود،   رسما نرخ دلار را به بالای ۴۰ هزار تومان افزایش داد.

از اواخر خردادماه سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه‌اندازی کرد و امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شده بود. حالا گفته شده این بازار حذف شده است.

بانک مرکزی اعلام کرد: از امروز سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱، نرخ فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌ها در سایت بازار متشکل معاملات ارز ایران اعلام می‌شود.

طبق اعلام بانک مرکزی، از امروز (۱۴۰۱/۱۱/۰۴) کلیه صرافی‌ها مجازند نسبت به فروش ارز به صورت اسکناس با نرخ منتشر شده تحت عنوان "آخرین نرخ صرافی ها" در سایت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران به آدرس www.ice.ir اقدام نمایند.

همچنین سایت اکوایران در این خصوص نوشته است: همزمان با تحولات ظهر امروز در بازار متشکل و حذف قیمت‌های متنوع از این سایت، رئیس کل بانک مرکزی در توئیتر نوشت: «از امروز بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند. بانک مرکزی از این به بعد به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ‌ساز خواهد بود.»

دو شب قبل محمدرضا فرزین در تلویزیون اعلام کرده بود که قرار است سامانه ناخدا برای ورود بازارساز به بازار آزاد راه‌اندازی شود. او تاکید کرده بود که «به بازار آزاد هم وارد خواهیم شد و نرخ‌سازی خواهیم کرد.»

در همین راستا، ظهر امروز تمام نرخ‌ها از بازار متشکل حذف شد و پس از دقایقی که نرخ دلار در کنار یورو قرار گرفته و کمی بالاتر از آن اعلام شده بود، یورو نیز حذف شد و یک نرخ دلار باقی ماند؛ نرخی که به عنوان «آخرین نرخ» عنوان شده و ذیل آن «آخرین نرخ صرافی‌ها» نیز درج شده است.

تا ساعت ۱۵:۰۰ سه‌شنبه چهارم بهمن، آخرین نرخ دلار در این سایت ۴۲۷,۴۵۵ ریال و آخرین نرخ صرافی‌ها نیز ۴۲۹,۵۹۲ درج شده است.

قیمت دلار در بازار آزاد نیز در کانال ۴۴ هزارتومانی خرید و فروش می‌شود.

تزریق دلار صورت گرفت؟

معامله‌گران بازار ارز تهران می‌گفتند ناخدا وارد بازار دلار شد. برخی از معامله‌گران مدعی بودند با ورود ناخدا به بازار ارز عده‌ای از معامله‌گران ترسیده‌اند و به صورت هیجانی در موقعیت فروش قرار گرفته‌اند. عده‌ای از معامله‌گران مدعی بودند که تزریق هم صورت گرفته است.

دلار صرافی ملی پرواز کرد

امروز دلار صرافی ملی هم قد کشید. قیمت دلار صرافی ملی در ابتدای معاملات امروز در کانال ۳۹ هرار تومان قرار داشت، اما ظهر امروز بالای کانال ۴۰ هزار تومان معامله شده است. بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۳۲۰ و قیمت فروش دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۷۴۸ اعلام شد.

قیمت طلا و سکه

در بازار داخلی ایران قیمت طلای ۱۸ عیار ظهر امروز اندکی نزولی شد. آنطور که سایت اتحادیه طلا و ارز اعلام کرده قیمت طلای ۱۸ عیار امروز تا ۲ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۳۰۰ تومان بالا رفته است. قیمت طلای ۱۸ عیار ظهر امروز در زمان نگارش این گزارش ۲ میلیون و ۸۰ هزار و ۳۰۰ تومان بود که در مقایسه با عصر دیروز نزدیک به ۴ هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد. قیمت سکه امامی در مقایسه با دیروز ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده و به ابتدای کانال ۲۴ میلیون تومان برگشته است.

مداخله بانک مرکزی قیمت دلار را کاهش می‌دهد؟

کامران ندری، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه به بررسی توئیت جدید رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر آغاز دخالت در بازار ارز و آثار آن پرداخت و با تاکید بر این نکته که بعید است دخالت‌های بانک مرکزی در بازار ارز کارساز باشد، به تجارت‌نیوز گفت: بخشی از نوسانات بازار ارز جنبه روانی داشت و ناشی از تصمیم پارلمان اروپا بود که می‌توان انتظار داشت که این موضوع در روز‌های آینده فروکش کند و اثرات آن نیز کاهش یابد.  بخش دیگری از این نوسانات به محدودیت‌های اعمال شده توسط آمریکا برای بانک‌های عراقی است که بانک مرکزی در این زمینه نمی‌تواند کاری کند و به هر حال این محدودیت‌ها، اثرگذار خواهند بود. ممکن است که در چند روز آینده، مقداری از تب و تاب بازار ارز کاهش یابد، اما نمی‌توان این موضوع را به حساب مداخله بانک مرکزی گذاشت و بعید است که بانک مرکزی بتواند کار خاصی انجام دهد.

این استاد اقتصاد در ادامه به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی واکنش داد و اذعان کرد: صحبت‌های آقای فرزین، تا حدودی تکرار اقدامات گذشته روسای کل قبلی بانک مرکزی است. برای مثال قرار است یک بازار جدید در حوزه ارز ایجاد شود، اما ما از این بازار‌ها زیاد داریم. بازار‌های سنا، نیما، ETS و متشکل ارزی نمونه‌هایی از این بازار‌ها هستند و هر کدام از روسای بانک مرکزی، یک بازار به نام خودشان ثبت کرده‌اند.  نمی‌توان گفت که این اقدامات بی‌تاثیر است، اما اثرگذاری آن چشمگیر نیست. مساله بازار ارز ناشی از مشکلات ساختاری است و بانک مرکزی تا این لحظه یک برنامه ساختاری متعارف و مبتنی بر دانش اقتصادی ارائه نکرده است. برخی ترفند‌های اجرایی وجود دارند که آقایان از آن‌ها استفاده می‌کنند و ممکن است که تا حدودی به صورت مقطعی کارساز باشد، اما در بلندمدت کارآمد نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
dayani
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
2
29
اگر اعلام توسط مرکزی خوب است ، جمشید بسم الله هم خوب بوده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
1
37
پاک کردن صورت مسئله شده تدبیر آقایان برای حل مشکلات مملکت.
به قول قدیمی ها از این ستون به آن ستون فرج است!
آخرش که چی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
1
35
نرخ ارز را تحولات سیاست خارجی، اقتصادی و داخلی ایران تعیین می کنند.
اگر قرار بود در بانک مرکزی در خیابان میرداماد نرخ ارز تعیین شود، از چند ده سال پیش مشکلی به نام ارز در این مملکت وجود نداشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
0
29
کدخدا هم بیاد هیچکار نمیتونه بکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
2
31
همه چی زیر سر بانک مرکزی ودولته فقط بفکر فریب مردم هستند وبس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
1
39
ارز رو ۲۳۰۰۰ تومن تحویل گرفتند و الان حدود ۴۵ هزار تومن هست.با این جنگولک بازی ها ادای کنترل قیمت ارز رو در می آورند.وقتش که برسه و مولفه های اقتصادی مثل رشد نقدینگی و تورم و رشد اقتصادی و....حکم کنه دلار میشه صد هزار تومن و از نه از ناخدا کمی ساخته هست نه از فرزین و نه هیچ کس.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
1
37
قیمت دلار دستوری نیست با اقتصاد پویا سر وکار دارد اما در اینجا دستوری و موقت برای کسب منابع برای کسری بودجه است و هنوز دولت به این تصمیم نرسیده است تا میتواند به روش های گوناگون مردم را سرگرم میکند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین