کد خبر: ۸۲۰۳۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳

دلار ۴۵ هزار تومان شد/ فرزین: عامل نوسان نرخ ارز عملیات روانی است!

در حالی که امروز قیمت دلار وارد کانال 45 هزارتومان شد و قیمت سکه و طلا نیز رکورد جدیدی ثبت کرد، رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه عامل اصلی نوسان در نرخ ارز آزاد، فضاسازی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی در جامعه است، اعلام کرد: به‌زودی بازار مبادله طلا و ارز در راستای مدیریت بازار آزاد راه‌اندازی خواهد شد.
دلار ۴۵ هزار تومان شد/ فرزین: عامل نوسان نرخ ارز عملیات روانی است!
آفتاب‌‌نیوز :

جمعی از نمایندگان دانشجویی دانشگاه‌های مختلف پیش از ظهر شنبه در جلسه‌ای سه‌ساعته با «محمد مخبر» معاون اول رییس جمهور، «محمدرضا فرزین» رییس کل بانک مرکزی به تشریح دغدغه‌ها و ارائه پیشنهادات خود درباره مسائل جاری کشور خصوصاً در حوزه اقتصادی پرداختند.

محمدرضا فرزین در این جلسه به سوالات دانشجویان درباره بازار ارز و راهکارهای دولت برای ساماندهی نرخ ارز پاسخ داد و گفت: امروز بانک مرکزی از نظر منابع و ذخایر ارزی و طلا هیچ محدودیتی ندارد و عامل اصلی نوسان در نرخ ارز آزاد، فضاسازی های رسانه ای و عملیات روانی در جامعه است.

براساس گزارش خبرگزاری ایرنا؛ وی با بیان اینکه اختیارات لازم برای مدیریت بازار ارز اخذ شده است،‌ افزود: به زودی بازار مبادله طلا و ارز در راستای مدیریت بازار آزاد راه اندازی خواهد شد.  مدیریت ارز نیازمند ایجاد آرامش در بازار است و با توجه به گشایش های خوب ارزی که اخیرا صورت گرفته، فضای مثبت روانی در بازار تقویت شده و نرخ ارز به ثبات بیشتری خواهد رسید.

در این جلسه دانشجویان دانشگاه‌های مختلف نیز سوالات و دغدغه‌های خود را در خصوص بازار ارز، خودرو و سایر سیاست‌های پولی و مالی دولت مطرح و پاسخ‌های خود را دریافت کردند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه این نهاد به دنبال تامین نیازهای ارزی اقشار جامعه است، گفت: از این‌رو بانک مرکزی بازار مبادله ارز و طلا را در نیمه اول بهمن ماه افتتاح خواهد کرد.

محمدرضا فرزین با اشاره به راهکارها در راستای آرامش افزایی به بازار ارز تاکید کرد: در حال حاضر ما در بازار کالا، نیازهای ارزی را به طور رسمی تامین می‌کنیم، این در حالی است که نیازهای خدماتی ارزی را تامین نمی‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: به عنوان مثال فرزند فردی در خارج از کشور به سر می‌برد و نیاز به ارز دارد و یا اینکه بیماری در خارج از کشور ارز لازم دارد و یا اینکه فدراسیونی برای رفع نیازهای خود باید ارز داشته باشد. بنابراین دهها نیاز ارزی بدین شکل وجود دارد و ما هیچ کدام از این موارد را به طور رسمی تامین نمی‌کنیم و این نیازها به بازار آزاد سوق داده می‌شود.

فرزین تصریح کرد: بنابراین ما درصدد ایجاد بازار مبادله ارزی هستیم تا به تمام نیازهای ارزی پاسخ دهیم و کمتر نیازی به بازار آزاد برود. اگر نیاز ارزی به بازار آزاد کم شود، بازار مبادله ارزی مبنای نرخ ارز خواهد شد و به ثبات بازار ارز کمک خواهد کرد.به همین منظور، ما در نیمه اول بهمن ماه بازار مبادله ارز و طلا را در کشور افتتاح خواهیم کرد تا به نیازهای ارزی پاسخ داده شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین