کد خبر: ۸۲۱۹۸۰
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
یک کارشناس تغذیه:

مزاج‌شناسی را جدی بگیرید

کارشناس تغذیه بیمارستان الغدیر ابهر گفت: از دیدگاه بسیاری از متخصصان طب سنتی، یکی از مشکلات اصلی حوزه بهداشت و سلامت کشور، بی‌توجهی به علم مزاج‌شناسی به عنوان منشأ بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات است.
مزاج‌شناسی را جدی بگیرید
آفتاب‌‌نیوز :

زهرا محمدی با بیان اینکه شناخت مزاج هر فرد می‌تواند نقش موثری در نحوه تغذیه مناسب او داشته باشد، گفت: مزاج‌شناسی، علم گسترده‌ای است که کاربردهای جالبی برای تشخیص مشخصات فیزیکی و روحی هر فرد دارد و در تشخیص انواع بیماری‌ها و درمان آن‌ها بسیار کارآمد است.

وی با بیان اینکه هر غذایی که می‌خوریم، تأثیرات مهمی بر اعضای بدن ما می‌گذارد، ادامه داد: با شناسایی مزاج خود می‌توانیم از خوردن غذاهایی که برای ما مشکل‌ساز می‌شوند، پرهیز کنیم و بالعکس، غذاهایی که برای ما مفید هستند و به ذخیره‌سازی بیشتر انرژی کمک می‌کنند را بشناسیم. بین همه فاکتورهای سبک زندگی، رژیم غذایی به مراتب مؤثرترین و ساده‌ترین عاملی است که می‌تواند به طور کامل تحت کنترل فرد باشد.

این کارشناس تغذیه با توضیح اینکه در حالت کلی، دو نوع مزاج داریم که در مفهوم با یکدیگر متفاوت هستند، افزود: مزاج ذاتی، مزاج ناشی از بیماری و در علم مزاج‌شناسی، همه مواد غذایی با توجه به اینکه گرم، سرد، تر یا خشک هستند، طبقه‌بندی می‌شوند.

کارشناس تغذیه بیمارستان الغدیر ابهر با بیان اینکه این طبقه‌بندی غذاها، به مزاج‌های مختلف و تأثیراتی که هر یک از این مزاج‌ها بر روی خلق‌وخو و شرایط فیزیکی فرد می‌گذارد مرتبط است، تصریح کرد: برای مثال شیر، گرم و تر و مرغ، گرم و خشک است.

وی اذعان کرد: اگر مواد غذایی که منطبق بر مزاج شخص است، بیش از حد مصرف شود، می‌تواند بر سلامت شخص تأثیر منفی بگذارد، برای مثال مزاج فرد سرد است و بیشتر، مواد سرد مصرف کند و بالعکس.

محمدی با توضیح اینکه مزاج‌ها گرم و خشک (صفراوی)، گرم و تر (دموی)، سرد و تر (بلغمی) و سرد و تر (بلغمی) هستند، افزود: افراد با مزاج گرم و خشک (صفراوی) از نظر اسکلت بدنی، مفاصل درشت و محکمی دارند. دارای پوست خشک، موهایی زبر، کم‌پشت و چشمانی درشت هستند. آن‌ها افرادی زیرک، سخاوتمند، رک‌گو، عاطفی، با حافظه قوی و اشتهای خوب هستند و زود عصبانی شده و از این شاخه به آن شاخه می‌پرند. آن‌ها از نظر فعالیت فیزیکی بسیار فعال و از نظر فعالیت‌های ذهنی بسیار دقیق و منظم هستند. این افراد شرایط گرم و خشک را تحمل نمی‌کنند و ۵ تا ۶ ساعت خواب روزانه برای آن‌ها کافی است. افراد با این مزاج باید در روز، سه وعده غذا با حجم متوسط مصرف کنند.

کارشناس تغذیه بیمارستان الغدیر ابهر توضیح داد: افراد دارای مزاج گرم و تر دارای بدن تنومند و پرگوشت، استخوان‌بندی درشت و عضلانی، پوست نرم و متعادل هستند. بدن آن‌ها گرم و رنگ پوست آن‌ها مایل به قرمز است. دارای موهای ضخیم، پرپشت و چرب هستند و مویرگ‌های آن‌ها برجسته به نظر می‌آید.

وی ادامه داد: این افراد، شخصیتی متقاعدکننده، دوستانه، منعطف، بذله‌گو، خیالباف، عاطفی، شاد، جسورانه، هیجان‌زده و نگران دارند. همچنین حافظه و استقامت فیزیکی خوبی دارند و از نظر فعالیت بدنی فعال هستند. افراد با مزاج گرم و تر، تحمل شرایط گرم و مرطوب را نداشته و خواب آن‌ها عمیق است. خانم‌ها با این مزاج، قاعدگی‌های دردناکی را تجربه می‌کنند. افراد با این مزاج باید در روز، دو وعده غذا با حجم متوسط یا بزرگ مصرف کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین