کد خبر: ۸۲۲۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
این بالون چینی توسط جنگنده اف ۲۲ آمریکا سرنگون شد

انهدام بالون چینی در آمریکا| پکن: ناخرسندیم| بایدن: خودم دستور سرنگونی بالن را دادم

بالن یاد شده چینی که طی پنج روز گذشته مسیری مورب از جنوب شرقی آیداهو به کارولینا پرواز می‌کرد، در سواحل کارولینای جنوبی ساقط شده است.
انهدام بالون چینی در آمریکا| پکن: ناخرسندیم| بایدن: خودم دستور سرنگونی بالن را دادم
آفتاب‌‌نیوز :

آمریکا بالاخره بعد از چند روز از شناسایی «بالن جاسوسی» چین، این بالن را بر فراز اقیانوس اطلس منهدم کرد. این بالون چینی توسط جنگنده اف ۲۲ آمریکا سرنگون شد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا دستور شلیک به «بالون جاسوسی» چین را صادر کرده بود و این بالن که از پنج روز پیش وارد آب‌های آمریکا شده بود، ساقط شده است.

براساس گزارش رسانه‌ها؛ بالن یاد شده چینی که طی پنج روز گذشته مسیری مورب از جنوب شرقی آیداهو به کارولینا پرواز می‌کرد، در سواحل کارولینای جنوبی ساقط شده است.

بایدن از روز سه‌شنبه در حال گفت‌وگو با پنتاگون درباره گزینه‌های نظامی بود.

چین مدعی است این بالن به صورت تصادفی وارد حریم آمریکا شده است، اما پنتاگون روز جمعه ۱۵ فروردین اعلام کرد یک بالن دیگر مظنون به جاسوسی برای چین را بر فراز آمریکای لاتین رصد کرده است.

رهگیری بالن‌های چینی با واکنش شدید دولت آمریکا، شکایت رسمی به نمایندگی دیپلماتیک چین و اعتراض نمایندگان کنگره به خصوص از سوی حزب جمهوری‌خواه روبه‌رو شده بود.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا سفر خود به چین را به خاطر ورود بالن‌های چینی لغو کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز جمعه با لحنی که نسبتا «آشتی‌جویانه» توصیف شده گفت که این بالن یک «بالن غیرنظامی» و مختص پژوهش‌های هواشناسی است که از مسیر خود منحرف شده است.

چین با «اظهار تاسف» گفته است «بادها» عامل انحراف بالن به سمت حریم هوایی آمریکا شده است. یک مقام آمریکایی پیشتر در خصوص پرواز بالن چینی بر فراز خاک ایالات متحده گفته بود، پنتاگون معتقد است که این یک بالن هواشناسی نیست که از مسیر خود منحرف شده است.

به گزارش فاکس نیوز، یک مقام ارشد آمریکایی هم با اشاره به این‌که این بالن ابتدا از خاک چین بلند شد، گفت: «این (اقدام) عمدی بود».

بیانیه وزارت خارجه چین: حق پاسخگویی را محفوظ می‌دانیم

وزارت خارجه چین نیز نسبت به اقدام آمریکا در ساقط کردن این بالون ابراز ناخرسندی کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه چین، طرف چینی نارضایتی شدید و اعتراض خود را به استفاده از اعمال زور از سوی دولت آمریکا برای حمله به این بالون به گفته آنها "هواشناسی" ابراز کرد.

به گزارش راشا تودی، طبق این بیانیه آمده است: چین پس از بررسی و تفحص به طرف آمریکایی مکررا اطلاع داد که این بالون مختص استفاده غیرنظامی و برای هواشناسی است و به شکل ناخواسته وارد حریم هوایی آمریکا شده است؛ اما واکنش و پاسخ آمریکا کاملا دور از انتظار بود.

سخنگوی وزارت خارجه چین قبلا تاکید کرده بود: یک بالون غیرنظامی چینی برای تحقیق و به ویژه مطالعات هواشناسی استفاده می‌شده که به صورت ناگزیر وارد حریم هوایی آمریکا شد. نسبت به اقدام آمریکا برای سرنگون کردن این بالون مختص هواشناسی و بررسی آب‌وهو ناخرسندیم. پکن حق پاسخ‌گویی به این اقدام آمریکا را محفوظ می‌داند.

بایدن: خودم دستور داده بودم

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد که ارتش این کشور در پی دستور او، بالون چینی را با موفقیت سرنگون کرده است.

بایدن گفت که روز چهارشنبه خواستار سرنگونی بالون چینی از سوی پنتاگون شده بود اما به او توصیه شده که صبر کند تا بالون بر فراز آبها سرنگون شود.

رئیس جمهور آمریکا گفت: به پنتاگون دستور دادم تا در اسرع وقت آن را نابود کند. پنتاگون معتقد بود برای اینکه کسی آسیب نبیند، بالون را بر فراز آبهای سرزمینی هدف قرار دهند.

بایدن از پاسخ به سوالی در خصوص اینکه این حادثه چه تاثیری بر روابط آمریکا با چین می گذارد، خودداری کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین