کد خبر: ۸۲۲۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹

چین: باد، بالون غیرنظامی ما را به آسمان آمریکا منحرف کرد/ متاسفیم!

چین روز جمعه اعلام کرد "کشتی هوایی" (بالون) که بر فراز آمریکا پرواز می‌کند غیر نظامی است و برای اهداف هواشناسی و علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چین: باد، بالون غیرنظامی ما را به آسمان آمریکا منحرف کرد/ متاسفیم!
آفتاب‌‌نیوز :

چین همچنین از اینکه این بالون به حریم هوایی آمریکا منحرف شده است، ابراز تاسف کرد.

به گزارش "رویترز"، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که به ارتباط با آمریکا برای مدیریت مناسب این اتفاق غیرمنتظره ادامه خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: این کشتی هوایی متعلق به چین و ماهیت غیرنظامی دارد و برای هواشناسی و سایر تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل وزش باد‌های غربی و توانایی کنترل محدود، این کشتی هوایی از مسیر مورد نظر خود منحرف شد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: چین از انحراف اجباری و اشتباه این کشتی هوایی به سمت آمریکا متاسف است. چین به برقراری ارتباط با طرف آمریکایی برای مدیریت صحیح این حادثه ادامه خواهد داد.

مقامات آمریکایی پنجشنبه گفتند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین است که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است، اما پنتاگون تصمیم گرفته به دلیل خطرات و احتمال آسیب دیدن مردم آن را ساقط نکند.

کشف این بالون چینی بر فراز حریم هوایی ایالات متحده آمریکا، سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور را به تعویق انداخت.

یک مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی به رسانه‌های آمریکایی اعلام کرد بلینکن سفر آتی خود به چین را که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، به تعویق انداخته است چرا که نمی‌خواست با لغو سفر خود واکنش افراطی به وضعیت داشته باشد و همچنین نمی‌خواهد موضوع این بالون بر جلسات او با مقامات چینی مسلط شود.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد حضور بالون چینی بر فراز حریم هوایی آمریکا، نقض اشکار حاکمیت ملی ایالات متحده است.

کشف این بالون تنش روابط آمریکا و چین را افزایش داده است. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران گفت که ایالات متحده "اطمینان بسیار بالایی" دارد که این یک بالون چینی در ارتفاع بالا است که برای جمع آوری اطلاعات بر فراز سایت‌های حساس پرواز می‌کرد.

یکی از مکان‌هایی که بالون مشاهده شد، مونتانا بود که محل قرارگیری یکی از سه انبار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در پایگاه نیروی هوایی مالمستروم است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین