کد خبر: ۸۲۳۴۰۶
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱

انتقال فناوری هسته‌ای روسیه به ایران در ازای پهپاد؟

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقال فناوری‌های هسته‌ای روسیه به ایران را رد کرد.
انتقال فناوری هسته‌ای روسیه به ایران در ازای پهپاد؟
آفتاب‌‌نیوز :

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اظهار داشته است او معتقد نیست که روسیه هواپیما‌های بدون سرنشین جنگی را از ایران در ازای انتقال فناوری‌های هسته‌ای دریافت می‌کند، زیرا مسکو یکی از طرف‌های این معاهده است و خودش معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) را «به این صورت آشکار» نقض نمی‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، گروسی در نشست چتم هاوس لندن در پاسخ به این سوال که آیا ایران می‌تواند در ازای دریافت فناوری هسته ای، پهپاد‌های روسیه را تامین کند، گفت: «این فقط یک حدس و گمان است، چون روسیه در NPT است و من نمی‌توانم تصور کنم که آن‌ها NPT را به این شکل آشکار نقض کنند.»

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنان خود همچنین اعلام کرد که معتقد است انتقال فناوری هسته‌ای روسیه به ایران نمی‌تواند اتفاق بیفتد، زیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند همه آنچه را که در زمینه فناوری‌ها و پیشرفت‌های هسته‌ای در ایران اتفاق می‌افتد ببیند.

این در حالی است که کشور‌های غربی بار‌ها ایران را متهم کرده اند که پهپاد‌های جنگی را برای استفاده در اوکراین به روسیه می‌دهد. مسکو و تهران، اما این اتهامات را رد می‌کنند.

امیرعبدالهیان گفته بود که ایران تنها تعدادی پهپاد قبل از جنگ به روسیه داده است.

هفته گذشته نیز مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که برای ازسرگیری گفتگو‌ها احتمالاً ماه فوریه به ایران سفر کند. وی خطاب به کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا گفت: معتقدم برای گفتگو درباره این موضوع و دیگر موضاتی که برایتان شرح دادم، احتمالاً ماه فوریه به تهران بروم؛ شاید برای گفتگو‌های سیاسی با ایران که بسیار لازم است. امیدوارم که پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته باشیم.

رافائل گروسی گفت ایران علی‌رغم انباشبت مواد هسته‌ای، اقدام به اشاعه هسته‌ای نکرده و به همین دلیل لازم است که با ایران در تعامل باشیم.

مدیر کل آژانس بین‌المللی با این حال برجام را «پوسته توخالی» توصیف کرد و افزود هیچ‌کس مرگ آن را اعلام نکرده است، اما وظایف انجام نمی‌شوند و تمامی محدودیت‌هایی که در برجام وجود دارند، برای چندین بار نقض شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین