کد خبر: ۸۲۳۵۱۸
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸

یارانه نقدی بهمن امروز واریز می‌شود

یارانه نقدی بهمن از صبح امروز به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.
یارانه نقدی بهمن امروز واریز می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

واریز یارانه نقدی بهمن ۱۴۰۱ از امروز صبح آغاز شد. واریز یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی بهمن‌ماه از صبح امروز آغاز شده و تا پایان روز از سوی تمامی بانک‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

مبلغ یارانه نقدی در ۱۴۰۲ چقدر است؟

پیشتر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که دیرهنگام و البته پرحاشیه به دست بهارستان‌نشینان رسید، مشخص شد که قرار نیست سال آینده تغییری در مبلغ یارانه نقدی ایجاد شود؛ این جمله یعنی همان یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به دست سرپرستان خانوار می‌رسد. این در حالیست که رقم حقوق کارکنان برای سال آینده هم افزایش اندکی داشته و با رشد ۲۰ درصدی به هفت میلیون تومان رسیده است.

با اینحال، نگاهی هرچند کوتاه به آمار و ارقام موجود در لایحه که فعلا هنوز کلیات آن تصویب شده و نمایندگان در حال چکش‌کاری جزئیات آن هستند، نشان از این دارد که رقم درآمد‌های مالیاتی رشد بالایی داشته؛ افزایش حدودا ۵۹ درصدی. دولت که از همان ابتدا یکی از شعار‌های اصلی خود را گذر از اقتصاد نفتی قرار داده بود، حالا به نظر می‌رسد قرار است به این شعار جامعه عمل بپوشاند. درآمد‌های مالیاتی به ۸۳۸ هزار میلیارد تومان رسیده است، در عین حال پیش‌بینی شده که مالیات بر اشخاص حقوقی هم افزایش ۲.۲ برابری خواهد داشت. همین افزایش و رشد‌ها به دغدغه مردم و فعالان اقتصادی تبدیل شده؛ فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان می‌گویند اگر قرار باشد اقتصاد ایران کماکان در رکودتورمی باقی بماند، مالیات‌ستانی بیشتر به رکود و بیکاری بیشتر می‌انجامد. مردم هم نگران این موضوع هستند که وزن سنگین مالیات برای سال آینده بر دوش آن‌ها باشد، در شرایطی که قرار نیست تغییری در کمک‌های حمایتی ایجاد شود.

البته، یکی دیگر از دلایل دولت برای افزایش درآمد مالیاتی در سال ۱۴۰۲، جبران کسری بودجه است. کسری بودجه‌ای که کارشناسان می‌گویند تا پایان سال به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، هرچند پیشتر مرکز پژوهش‌های مجلس این کسری را ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. برای سال آینده هم آنگونه که تخمین زده شده این کسری ادامه خواهد یافت. به همین دلیل دولت یکی از راه‌های پیش روی خود را رشد مالیات می‌داند، موضوعی که همانطور که اشاره شد داد حقوق‌بگیران را درآورده است.

همزمان با اظهارات خاندوزی، داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز امروز خبر داد که فعلا دولت برنامه و سیاستی برای حذف یارانه‌بگیران تا پایان سال ندارد. چرا که پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر حدف تعدادی از یارانه‌بگیران در صورت اجرای طرح کالابرگ به گوش رسیده بود.

سیاست کالابرگ در ۱۴۰۲ ادامه دارد؟

در حالی قرار است دولت برای سال آینده هم یارانه نقدی به سرپرستان خانوار اختصاص دهد که سیاست کالابرگ حالا در چند استان کلید خورده است. طرحی که ۱۰ قلم کالا را شامل می‌شود و طراحان آن قیمت این کالا‌ها را به شهریور ۱۴۰۰ بازگردانده است. وزیر اقتصاد نیز در نشست امروز به این موضوع اشاره کرده و در نهایت گفته است که باید دید که آیا این حکم در لایحه بودجه سال آینده تکرار خواهد شد یا خیر. در این باره، ابوحمزه نیز یادآور شده که در حال حاضر این طرح در ۳ استان در حال اجراست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین