کد خبر: ۸۲۶۹۷۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
چرا بعد از گذشت ماه‌ها از مسمومیت‌های دانش‌آموزان، هنوز مسئولان علت آن را شناسایی نکرده اند؟

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان؛ از "بمب‌های بودار" تا "جریان هزاره‌گرا"| در مدارس دخترانه ایران چه خبر است؟

سریال حوادث با علائم مسمومیت در مدارس قم بیش از ۲ ماه آغاز شده است و حالا به برخی شهر‌های دیگر ایران رسیده است. امروز نیز برخی دانش آموزان در مدارس لرستان مسموم شده بودند. اخباری نیز از مسمومیت دانش آموزان در ساری منشتر شده بود که مسئولان آن را تکذیب کرده ان.
مسمومیت سریالی دانش‌آموزان؛ از
آفتاب‌‌نیوز :

مسمومیت دانش‌آموزان بعد از ماه‌ها همچنان ادامه دارد. امروز نیز برخی دیگر از دانش‌آموزان در لرستان مسموم شده‌اند. این در حالی است که اظهارات ضدونقیضی نیز از سوی مسئولان در این خصوص منتشر شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در حالی که معاون وزیر بهداشت از عمدی بودن این مسمومیت‌ها خبر داه بود، بعد از آن مقام دیگر وزارت بهداشت گفته که نتایج و مدارک قابل استنادی در این خصوص ندارند.

یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفته بود: «پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه، تعطیل شوند.»

بعد از این اظهارات معاون وزیر بهداشت، پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: درباره مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در قم، به نتایجی دست یافته‌ایم و محرز است که این مسمومیت‌ها منشأ ویروسی یا میکروبی ندارد و عوارض آن زودگذر بوده است. درباره علل بیرونی این مسمومیت‌ها هنوز نتایج قابل استنادی در دسترس نیست.

بمب‌های بودار

روزنامه هم‌میهن نیز در گزارشی که درباره مسمومیت دانش‌آموزان در بروجرد منتشر کرده، به ترکیدن چیزی شبیه بمب‌های بودار در این مدارس و بعد از آن بدحال شدن دانش‌آموزان اشاره کرده است.(جزئیات بیشتر)

همچنین اخباری در خصوص فوت یک دانش‌آموز دختر در قم بخاطر این مسمومیت‌ها منتشر شده بود که البته پدر این دختر ۱۱ ساله این ادعا‌ها را رد کرده و گفته که دخترش بخاطر عفونت درگذشت.

تاکنون مسولان به عوامل مختلفی از جمله استنشاق «گاز آمونیاک»، «اسپری حشره‌کش» و... برای این مسمومیت‌ها اشاره کرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش نیز که پیشتر این حوادث را به «شایعات موج‌های رسانه‌ای خارج از کشور» ربط داده بود حالا گفته "وزارت بهداشت پیگیر آن هستند و قرار شده وزارت بهداشت نتیجه را از طریق رسانه‌ها اعلام کند. "

ماجرای جریان "هزاره‌گرا"

همچنین طی چند روز گذشته از قول فاضل مبیدی خبری منتشر شد که گروهی موسوم به هزاره‌گرا پشت مسمومیت‌های سریالی مدارس هستند و مرکز ثقل این گروه هم قم و اصفهان است؛ این جریان یک جریان مذهبی و ضدمدرنیته است. حالا میبدی در گفتگو با ایرنا در توضیح این ادعا‌ها گفته است: من گفتم که نباید این مطلب مطرح شود، کار ناقض است. پژوهش در این رابطه ادامه دارد که متاسفانه این خانم از قول بنده زده، نباید این کار را می‌کرد. جریان هزاره گرا برای ایران نیست، افرادی هستند که اعتقاد دارند هر هزار سال مصلحی ظهور می‌کند، این دوست بنده گفته بود که تحقیقاتی کرده که این جریان در کشور در حال شکل‌گیری و مرکز آن در قم و اصفهان است، در مسیحیت و یهودیت هست.

مجلس مسمومیت‌ها را دنبال می‌کند

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز درباره مسمومیت دانش آموزان دختر در قم گفت: معاون وزیر بهداشت عمدی بودن مسمومیت دانش آموزان دختر را در قم تایید کرد که این خبر خوبی نبود؛ کمیسیون آموزش از ابتدا پیگیر این ماجرا بود و مساله را از وزرای مربوط و دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیری می‌کرد. طبق اخبار رسیده سم استفاده شده از سموم جنگی نیست که خطر بالایی داشته باشد، اما همین که اراده و فکر پلیدی پشت ماجرا بوده که بچه‌های این سرزمین به خصوص دختران را از آموزش بازدارند خطر مهمی است و خبر بسیار بدی محسوب می‌شود باید تلاش کنیم تا ریشه‌ها را پیدا کنیم. در ماجرای اغتشاشات اخیر عده‌ای به دلیل مصالح شخصی و سیاست‌های خود در جهان سعی کردند به نام حمایت از دختران جامعه ما موضوع را گسترش دهند که این اغتشاشات تازه به پایان رسیده است ممکن است برخی از آن جبهه که نتوانستند برای ما مشکل ایجاد کنند در اینجا پیگیر مساله باشند تا آموزش دختران را مختل کنند. کمیسیون آموزش به زودی جلسه‌ای با حضور وزرای بهداشت و آموزش و پرورش و اطلاعات برگزار می‌کنیم تا ابعاد و زوایایی این موضوع بررسی شود و بار دیگر شاهد اینگونه اتفاقات در بقیه مدارس نباشیم.

تشکیل کمیته حقیقت یاب

جلال رشیدی کوچی، رئیس کمیته امنیت کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها نیز در گفتگو با ایسنا با اشاره به مسمومیت سریالی دانش آموزان در قم و چندین شهر دیگر و تایید عمدی بودن این اتفاق، بیان کرد: با توجه به صحبت‌هایی که با رئیس کمیسیون امور داخلی کشور صورت گرفت، به زودی کمیته حقیقت یابی در کمیسیون امور داخلی کشور برای پیگیری این موضوع و روشن شدن ابعاد آن ایجاد خواهد شد. از نظر بنده اتفاقات خارج از عرفی در حال رخ دادن است. به نظر می‌رسد پشت این مسمومیت سریالی دانش آموزان اتفاق بدی است. کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها این موضوع را دنبال خواهد کرد.

ورود دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی

پیش از این نیز محمدجواد منتظری، دادستان کل کشور در نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب قم  از "حتمال اقدامات مجرمانه عمدی" خبر داده و خواستار بررسی  و شناسایی عوامل این حوادث شده بود.

با اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و سپاه به این حوادث ورود کرده بودند، اما هنوز نتایج شفافی در خصوص این مسمومیت‌های سریالی به مردم اعلام نشده است و مسمومیت‌های ادامه‌دار به نگرانی‌های مردم دامن زده است.

مشخص نیست که بعد از گذشت چندین ماه از آغاز این مسمومیت‌ها، چرا هنوز مسئولان نتوانسته‌اند علت و منشا آن را پیدا و به مردم اعلام کنند.

در جریان اعتراضات بعد از مرگ تلخ مهسا امینی نیز مسمومیت‌های سریالی در برخی دانشگاه‌های کشور رخ داده بود و صد‌ها نفر از دانشجویان مسموم شده بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ریما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
4
67
اینها همه اش ایجاد مسئله اس تا افکار مردم از بدبختی خودشون و سوئ عملکرد مدیران غافل کننه
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
5
64
امنیت داریم خیر سرمون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
1
61
بیشتر شبیه انتقام گیریه توسط....
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
0
56
متاسفانه در برخورد با این معضل که با جان افراد صورت گرفته حاکمیت کوتاهی نشون داده که آینده خوبی برای آن متصور نیست ...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین