کد خبر: ۸۲۸۷۳۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
ایران حق پاسخگویی به هرگونه اقدام منفی علیه خود را دارد

ایران چه تعهدی به آژانس داده است؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های داوطلبانه خود با آژانس را ادامه می‌دهد اظهار داشت: طبق بیانیه اخیر ایران و آژانس، همکاری‌های دوجانبه از منظر بازرسی‌ها و دسترسی‌ها به مراکز هسته‌ای ایران طبق مقررات آژانس و پادمان خواهد بود. «محسن نذیری اصل» نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی نیز گفت: تهران حق پاسخگویی به هر گونه اقدام منفی علیه خود را محفوظ می‌داند.
ایران چه تعهدی به آژانس داده است؟
آفتاب‌‌نیوز :

نذیری اصل در گفت وگو به شبکه المیادین به سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران اشاره کرد و گفت: این سفر بسیار حائز اهمیت بود، چرا که چارچوب کاری را برای هفته‌ها و ماه‌های آینده مشخص کرد. ایران متعهد است هر گونه اطلاعاتی را که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیاز دارد در چارچوب‌های الزام آور قانونی به آن ارائه کند؛ لذا ما با آژانس همکاری خواهیم کرد تا به اهداف مشترک دست پیدا کنیم.

در همین راستا، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین به سفر اخیر رافائل گروسی به ایران اشاره کرد و سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را سازنده خواند.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین گفت: ایران، روسیه و چین آماده نهایی کردن تصمیم برای بازگشت به پارامتر‌های اولیه توافق هسته‌ای هستند که تقریباً به طور کامل روی آن توافق شده است، اما نمایندگان انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا، فعلاً مایل به انجام این کار نیستند.  گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته یک سفر سازنده به تهران داشت.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۱۲ اسفند برای سفری دو روزه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال رسمی بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی قرار گرفت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر به تهران و دیدار با مقامات بلند پایه کشورمان را مهم ارزیابی و تصریح کرد که یک درک روشن درباره ادامه همکاری‌ها برای حل‌وفصل مسائل پادمانی حاصل شده است.

وی با اشاره به بیانیه مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت که چارچوب کلی برای حرکت رو به جلو بدست آمده است.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نتیجه سفر دو روزه گروسی به تهران، بیانیه مشترکی را صادر کردند که بر اساس آن ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.

مدیرکل آژانس ضمن ابراز رضایت از توافقات به‌عمل آمده به خبرنگاران گفت که در جریان دیدار با مقامات ارشد ایران، درباره عبور از گفت‌وگوی کلامی، به تحقق نتایج ملموس توافق شده است. تیم فنی آژانس به زودی راهی تهران خواهد شد و گروسی امیدوار است که مسائل در کوتاه‌ترین زمان رفع‌ورجوع شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین نسبت به هرگونه تحرک منفی طرف‌های غربی در نشست شورای حکام هشدار داد و تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران حق پاسخ متقابل را برای خود محفوظ می‌دارد. وی خاطر نشان کرد: چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد، به راه حل فنی بسیار نزدیک هستیم.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با حضور نمایندگانی ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد. در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد طیف مختلفی از مسائل هسته‌ای و موضوعات اجرایی آژانس، در دستور کار قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که هیچ قطعنامه ضد ایرانی جدیدی در دستور کار این دوره از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست.

سه دیپلمات غربی که خبرگزاری فرانسه نام آن‌ها را فاش نکرده است این مطلب را مطرح و یکی از آن‌ها ادعا کرده است: باید دید آنچه در (نتیجه سفر مدیرکل آژانس اتمی به) تهران توافق شده است به پیشرفت واقعی منجر می‌شود یا خیر.

بازرسی‌ها و دسترسی‌های آژانس به مراکز هسته‌ای ایران طبق پادمان خواهد بود

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با ایرنا، درمورد سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان و بیانیه مشترک ایران و آژانس درباره همکاری‌های دوجانبه گفت: این سفر برخی از دغدغه‌های خود ساخته و عمده که از سوی غربی‌ها در فضای رسانه‌ای مطرح شده بود را رفع کرد و نشان داد که فضا سازی دشمنان ملت ایران همچون گذشته ناکام مانده است. کشور‌های غربی وقتی می‌خواهند کشوری را تحت فشار قرار دهند ابتدا با فضا سازی رسانه‌ای شروع می‌کند و بعد اهداف مورد نظر خود را در مجامع بین المللی دنبال می‌کنند.

نماینده تربت جام اضافه کرد: غربی‌ها هجمه سنگینی را علیه ملت ایران به راه انداختند و مدعی شدند که جمهوری اسلامی به غنی سازی بیش از ۸۰ درصد رسیده است و چند سالی ست که می‌گوید ایران فاصله نزدیکی با تولید بمب اتم دارد، اما اظهارات گروسی پس از این سفر، توطئه آن‌ها را ناکام گذاشت.

رحیمی خاطر با یادآوری اینکه رسانه‌های غربی همواره پیش از نشست‌های فصلی شورای حکام علیه برنامه هسته‌ای ایران جنجال آفرینی می‌کنند، افزود: با سفر گروسی به ایران و دیدار با مقامات عالی رتبه کشورمان مشخص شد که تبلیغات غربی‌ها نادرست بود و گزارشی که گروسی ارائه داد مشخص شد که فضای ترسیمی غربی‌ها علیه برنامه اتمی ایران نادرست است.  در این سفر ما توافق خاصی با گروسی انجام ندادیم و در بیانیه مشترک تاکید بر همان همکاری‌های داوطلبانه ایران در قالب بازرسی‌ها، دسترسی‌ها و رفع دغدغه‌های آژانس بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سفر گروسی بیش از اینکه فنی باشد، سفر سیاسی بوده است، گفت: در این سفر سیاسی دغدغه‌های آژانس برطرف شد و غرب به اینجا رسید که ایران در پی ساخت بمب اتم نیست. ما امیدواریم که ارائه گزارش گروسی زمینه ساز احیای برجام شود و پرونده اتمی ایران برای همیشه بسته شود.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه ایران از ابتدای امضای برجام تا امروز همکاری داوطلبانه با آژانس داوطلبانه در زمینه نصب دوربین‌ها داشته است، گفت:جمهوری اسلامی همکاری‌های داوطلبانه خود با آژانس را ادامه می‌دهد و نمی‌خواهد که همکاری و عضویت ایران در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) دچار چالش شود.

وی افزود: ایران می‌خواهد فعالیتی شفاف در چارچوب آژانس داشته باشد و از مزایای انتقال تکنولوژی و فعالیت صلح آمیز هسته‌ای بهره‌مند شود، اما موضوعی که این پرونده را دچار مشکل می‌کند صحنه سازی‌ها و اخبار کذب صهیونیست‌ها و غربی‌ها در موضوع پرونده هسته‌ای ایران است. سفر رافائل گروسی به ایران ثمر بخش بوده است و گزارش وی نشان داد که ایران خواهان اقدام خاصی در حوزه هسته‌ای نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
0
21
حالا قهرمانانه بود یا نه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
3
14
چندین سال تعهد یک طرفه به آژانس و دریغ از منفعتی برای مردم ایران آن هم فقط بخاطر حفظ پست حکمرانی عده ای قلیل در کشور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
19
2
همون توافق روحانی هست چه طور روحانی توافق می‌کرد خوب بود رئیسی توافق کند بد است اصلاح طلبان دو رو دو رنگ
نکویی فرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
1
1
امروز در اگهی شهروند از طریق پیامک چای ویکتوریا را تبلیغ کرده، خوب بخونید تا ته اشو ایرانی فروش و حضور بیگانه در ایران اینها وقتی علنی درحال این اقدام می باشند جز این انتظاری است؟ .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
0
10
من بیش از شش کلاس سواد فیزیک دارم این کاری که سازمان انرژی اتمی ایران میکند یعنی غنی سازی کاری استکه در اواخر دهه سی میلادی امریکایی ها کردند و در پایان جنگ جهانی دوم هم بمب اش را روی هیروشیما انداختند بعد ها بقیه هم بدنبالش رفتند . آنچه امروز بدرد ما میخورد و اکثر کشور ها هم انجام میدهند شتاب دهنده ها هستند که نیاز های صلح آمیز هسته ای از آن بدست میاید عنی سازی بالای 20 در صد به هیچ درد ما نمیخورد ما که بدنبال بمب نیستیم هر نو آموز فیزیک هم میداند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
0
16
از اون تعهدات قهرمانانه
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
10
2
به نظرمن هرکسی درهرمقام ومسئولیتی که باشه باتوجه به اینکه سابقه بازرسی های آژانس بجزجاسوسی برای غرب نبوده ونیست،،، اگرحتی یک اسم ازدانشمندان کشوررودرزمینه های هسته ای،نظا می وعلمی به این ارازل بده،، ازنظرمن که عضوی ازاین ملت هستم خائن بوده وسزاوارمرگه و.........نکته دوم اینکه هیچ بازرسی خارج ازتعهدوداوطلبانه هم نبایدبه آژانس وارازل بازرس جاسوسش داده بشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین