کد خبر: ۱۰۰۸۷۶
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۶

ایران از نظر دیجیتال 10سال از دنیا عقب تر است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش آفتاب به نقل از همشهری این اعتراف به عقب ماندگی ایران از قافله صنعت دیجیتال دنیا در حالی صورت می‌گیرد كه دولت به‌عنوان اصلی‌ترین مقصر و عامل این عقب ماندگی دیجیتال در معرض نقد و انتقاد صاحب‌نظران قرار دارد.

محدود نگه داشتن سرعت اینترنت در ایران در حد 128 كیلوبیت در ثانیه، ارائه نشدن نسل‌های جدید تلفن همراه و سرویس‌های آن، توسعه نیافتن خطوط اینترنت پر سرعت در كشور و عقب ماندن آن از برنامه چهارم توسعه، محدود ماندن اینترنت در دانشگاه‌ها، اجرا نشدن طرح‌های مرتبط با دولت الكترونیك، نابسامانی تولید محتوای دیجیتال و تعدد متولیان بخش‌ آی‌تی كشور از جمله مهم‌ترین موضوعاتی هستند كه عامل عقب ماندگی دیجیتال كشور به شمار می‌روند.

با این حال صابر فیضی مدیرعامل شركت مخابرات ایران در گفت‌وگو با مهر ضمن خودداری از پاسخگویی در باره این مشكلات ادعا كرده است: «بستر و زیرساخت‌های فیزیكی ارتباطی در كشور آماده است اما از آن استفاده چندانی نمی‌شود. به گفته وی، استفاده نكردن از محتوا در كشور ما باعث شده است تا از ظرفیت‌های موجود استفاده مناسب و كامل صورت نگیرد.»

طبق گزارش معتبری كه مركز تحقیقات مخابرات ایران منتشر كرده حجم تولید محتوای وب فارسی یك هزارم كل وب جهان است. البته ناگفته نماند كه دولت در این تولید محتوا نیز نقش چندان مؤثری نداشته و بخش عمده‌ای از این محتواها محصول تلاش جوانان وبلاگ‌نویس، سایت‌های خبری و وب‌سایت‌های شخصی است و پرتال‌های دولتی عمدتا از اطلاعات و محتوای لازم تهی هستند.

دانشگاه‌ها به‌عنوان مراكز اصلی تولید اطلاعات و دانش از ضعف‌های اساسی در وب سایت‌های خود رنج می‌برند و گزارش‌های سالانه دانشگاه براون آمریكا كه به وبومتریك دانشگاهی مشهور است جایگاه بسیار پایینی را برای دانشگاه‌های ایران تبیین كرده است.

برنامه‌های ارائه خدمات الكترونیك به مردم در دستگاه‌های دولتی عمدتا در حالت انفعال به سر می‌برد، وب‌سایت موسوم به پرتال ملی ایران، تبدیل به لینكدونی ملی ایران شده، شورای‌عالی فناوری اطلاعات تعطیل شده و از جلسات آن سال‌هاست خبری در دست نیست!

طرح ای‌میل ملی با شكست مواجه شده است و دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی در سخنرانی رسمی خود در كنگره فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران كه همین 2 هفته پیش برگزار شد نسبت به ادامه وضعیت نابسامان فناوری اطلاعات در ایران هشدار داد.

البته اكثر مقامات دولتی در گزارش‌های خود بیشتر با خوش‌بینی و بزرگ نمایی آمار رشد دیجیتال و خدمات ارائه شده، چشم‌انداز مثبتی را در این زمینه ترسیم می‌كنند و امثال مدیرعامل مخابرات ایران كه با واقع‌بینی به موضوع نگاه می‌كنند اندك هستند.

به گفته وی « در زمان حاضر خدمات الكترونیكی در بسیاری از دستگاه‌ها راه‌اندازی نشده و بسیاری از مردم همچنان عادت به مراجعه حضوری به دستگاه‌ها دارند». وی با بیان اینكه بیش از 80 درصد مراجعات مردم به دستگاه‌ها برای دریافت اطلاعات از نحوه چگونگی انجام امور است،

اضافه كرد: «چنانچه این اطمینان برای مردم ایجاد شود كه می‌توانند تمامی امور را از طریق بسترهای الكترونیكی موجود انجام دهند، بسیاری از مراجعات كاهش می‌یابد.» به گفته فیضی با غنی‌سازی محتوا و فرهنگ‌سازی‌ در این حوزه می‌توان بسیاری از مباحث از جمله خرید الكترونیك، آموزش الكترونیك، بانكداری الكترونیك و به‌طور كل تمامی مراجعات یك شهر را در منازل ایجاد كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین