کد خبر: ۱۰۷۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۳
شریعتی، رئیس مرکز شبکه و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت:

با اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، پدیده زیرمیزی در نظام سلامت حذف می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: از سال 90 رئیس مرکز شبکه و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت گفت: با اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور پدیده زیرمیزی در نظام سلامت حذف می‌شود.

دکتر محمد شریعتی، روز دوشنبه در نشست خبری که به منظور اعلام آخرین اقدامات برای اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرها برگزار شد، گفت: با تغییر وزیر رفاه در دولت دهم حرکت تازه‌ای در اجرای برنامه پزشک خانواده آغاز شده که مهمترین نکته در این بین، امضای تفاهم‌نامه بین وزاری بهداشت و رفاه بوده است.

وی با اعلام اینکه وزیر رفاه قبلی اعتقادی به برنامه پزشک خانواده نداشت، افزود: همکاری و تعامل وزارتخانه های بهداشت و رفاه در راستای اجرای برنامه پزشک خانواده باعث شد اخیرا دستورالعمل نظام ارجاع و پزشک خانواده در مناطق شهری تهیه و به تصویب برسد.

قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به کاستیهایی که برنامه پزشک خانواده در روستاهای کشور دارد ادامه داد: روستاییان از وجود خدمات روانشناس بالینی و کارشناس تغذیه در تیم سلامت محرومند.

وی با عنوان اینکه بیمه ها در ایران بیمارنگر و درمانگرا هستند، افزود: ماهیت برنامه پزشک خانواده شامل پیشگیری و سلامت مردم می شود.

شریعتی با اشاره به اجرای فاز اول برنامه پزشک خانواده در 17 شهر سه استان سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان که جمعیتی حدود 514 هزار نفر را شامل می شود، گفت: تا پایان سال نتیجه اجرای فاز اول برنامه مشخص می شود و سپس از سال آینده و به دنبال بررسی نقاط ضعف و قدرت آن در این سه استان، آن را به سایر شهرهای کشور تعمیم می دهیم.

رئیس مرکز شبکه و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر دانشگاههای علوم پزشکی این سه استان تا 15 مهرماه فرصت دارند تمامی شرایط و امکانات و همچنین فرآیندهای پشتیبانی برای اجرای برنامه پزشک خانواده را بررسی و اطلاع دهند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از جمعیت این سه استان تحت پوشش بیمه کمیته امداد و نیروهای مسلح هستند، گفت: بر همین اساس وزیر بهداشت در نامه ای به وزیر دفاع و سرپرست کمیته امداد، خواستار همکاری با اجرای این برنامه شده اند.

شریعتی ادامه داد: با اجرای برنامه پزشک خانواده در این شهرها دفترچه‌های بیمه فعلی از درجه اعتبار ساقط شده و دفترچه‌های جدید که هنوز عنوان آن مشخص نیست، در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت همچنین از فراخوان دانشگاههای علوم پزشکی این سه استان برای دعوت از پزشکان داوطلب حضور در تیم سلامت پزشک خانواده خبر داد و گفت: کل جمعیت کشور به بلوکهای جمعیتی 10 هزار نفره تقسیم شده اند که یک تیم سلامت 17 نفره شامل 4 پزشک، کارشناس تغذیه، پرستار، روانشناس و... در آن حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه صدور دفترچه های جدید درمانی بر اساس نام پزشک و تیم سلامت انجام خواهد شد، افزود: افراد تحت پوشش تیمهای پزشک خانواده حق ندارند به پزشک دیگری مراجعه کنند و پزشک خانواده به پرونده سلامت افراد تحت پوشش خود دسترسی دارد.

شریعتی با عنوان این مطلب که در برنامه پزشک خانواده ویزیت پایه برای پزشک مربوطه تعریف شده است، ادامه داد: تیم سلامت در زمان مشخص می بایست نسبت به بررسی سلامت افراد تحت پوشش خود اقدام کند و منتظر مراجعه آنان نباشد.

وی از انجام معاینات و همچنین آزمایش بر اساس سن، جنس، شرایط جسمانی و... هر یک از افراد در این برنامه خبر داد و افزود: در این برنامه پزشک عمومی با استفاده از سه روش به پزشک خانواده تبدیل می‌شود که در نهایت می بایست دوره تخصصی را سپری کند.

رئیس مرکز شبکه و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در برنامه پزشک خانواده روش پرداخت به تیم سلامت بر اساس تعداد افراد تحت پوشش است، تصریح کرد: این روش باعث می شود پزشک از بیمار شدن فرد جلوگیری کند و در نتیجه دریافت زیرمیزی در نظام سلامت حذف می شود.

وی با اعلام اینکه 80 درصد پرداختی تیم سلامت به صورت علی‌الحساب در ابتدا پرداخت می‌شود، گفت: برای اینکه پرداخت‌ها عادلانه باشد، نظام پایش و عملکرد تیم سلامت را تهیه کرده‌ایم که هر 3ماه یکبار و به دنبال بررسی عملکرد تیم سلامت و بر حس امتیازی که می‌گیرند تا 40 درصد اضافه پرداخت هم خواهیم داشت.

شریعتی افزود: انتظار می‌رود با اجرای فاز اول برنامه پزشک خانواده در شهرهای بین 20 تا 50 هزار نفر جمعیت این استان، از سال آینده این برنامه در تمامی شهرهای کشور اجرا شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین