کد خبر: ۱۰۸۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۱
در آئین بهره‌برداری از فاز اول میدان تاریخی امام علی اصفهان

رئیس‌ مجلس: مجلس برای مقابله با دیکتاتوری در راس امور است

امروز تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران وجود دارد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر جمله میزان رای ملت است که توسط حضرت امام بیان شده است، گفت: این سخن که در راس امور بودن مجلس مربوط به زمانی است که نظام ایران پارلمانی بود، واقعی نیست. 

علی لاریجانی در آئین بهره‌برداری از فاز اول میدان تاریخی امام علی اصفهان، طی سخنانی با اشاره به اینکه امام در انقلاب خود چند پایه را ایجاد کرد، اظهار داشت: پایه اول نگاه نو به تفکر دینی است. امام یک احیاگر و فردی مسلکی بود و برای خوشایند کسی سخن نمی‌گفت. پایه تفکر ایشان بر اساس منهج مرجعیت و بقای اسلام بود. البته آن زمان برخی کنج‌اندیشان برخلاف روحانیت و حوزه‌ها سخن می‌گفتند و بسیاری از خطوط انحرافی قبل و بعد انقلاب هم به خاطر جدا شدن از این منهج بود. که یک زمان به سوی مارکسیسم و زمان دیگر به سمت سایر تفکرات سوق پیدا کردند. 

وی افزود: پایه دوم تفکر امام مردم‌سالاری دینی بود، زیرا ایشان دیکتاتوری قاجار و پهلوی را لمس کرده بودند و برای عدم تکرار آن نهادهای جدیدی را در قانون اساسی ایجاد کردند. امام اگر می‌گفت مجلس در راس امور است برای این بود که در ایران دیکتاتوری ایجاد نشود. 

وی یادآور شد: تاریخ ایران شاهان مختلفی داشت که برخی از آنان مانند شاه‌عباس خدماتی را نیز انجام دادند. اما امام مردم‌سالاری دینی را به وجود آورد چون مکتبی نو بود. زیرا تا قبل از آن دموکراسی وجود داشت، اما این مکتب امام یک مکتب جدید بود که مشکلات دموکراسی غرب درون آن وجود ندارد و ولایت‌فقیه نیز جایگاهی بود که برای مقابله با دیکتاتوری و صیانت از حقوق تک‌تک ملت و به خصوص پابرهنه‌ها ایجاد شد. 

لاریجانی تاکید کرد: مجلس، قوه قضائیه و دولت به‌طور مستقل از یکدیگر طراحی شدند تا بتوانند عدالت را در کشور محقق کنند تا کشور به گذشته برنگردد. 

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه حرکت به‌سوی توسعه توام با عدالت پایه سوم تفکر امام است، اظهار داشت: اینکه رهبر معظم انقلاب می‌گویند این دهه، دهه پیشرفت و عدالت است به این خاطر است که ظرفیت‌ها و نهادهایی در کشور شکل گرفته‌اند که موقعیت ایران در منطقه به خاطر این ظرفیت‌هاست که توسط مدیران و فرزندان این ملت در جبهه‌ها انجام شد و حال نیز بستر برای جهش فراهم است که در آن مولفه پیشرفت و گفت‌و گو وجود داشته باشد. دولت نیز باید در جهت سند چشم‌انداز بیست‌ساله و سیاست‌های کلی که رهبری تعیین کرده‌اند، حرکت کند. 

رئیس مجلس تاکید کرد: مدیران باید به دنبال خدمت باشند و دنبال سیاست‌ورزی امور فرعی نروند. دلیل تاکید رهبری بر اینکه به دنبال مسائل فرعی نروید نیز، به این خاطر است که کشور پیشرفت کند و تحصیل‌کرده‌ها بیکار نباشند. اگر گام‌ها وسیع باشد، اشتغال موضوع اول کشور است و در این راستا تولید باید روان باشد و دلیل تاکید بر اصل 44 نیز همین موضوع است. لذا بستر اشتغال باید فراهم شود که این مسأله نگرانی رهبری نیز است. 

رئیس مجلس با بیان اینکه امروز تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران وجود دارد، گفت: اوباما می‌گوید ما با مردم ایران مشکل نداریم، در حالی که اگر با آنها مشکل نداریم، چرا تحریم می‌کنید؟؛ کار شما سنگ‌اندازی مقابل ملت است. 

لاریجانی تاکید کرد: اگر هم‌صدا باشیم و روی مولفه‌های امام ایستادگی کنیم،‌ می‌توانیم پیشرفت کنیم. رئیس‌جمهور هم در سازمان ملل گفت که تحریم‌ها را به نقطه قوت تبدیل می‌کنیم که همین‌گونه است، زیرا اگر هم‌صدا بوده و مقصدمان خدمت به مردم باشد و به مسأله اصلی بپردازیم، تحریم‌ها به فرصت تبدیل می‌شود، به شرط اینکه به مسائل فرعی نپردازیم. 

رئیس مجلس در ادامه گفت: این روزها در کشور حرف‌هایی زده می‌شود که حرف اصلی نیست و روزها وقت مردم و رسانه‌ها به موضوع مکتب ایران سپری شد، در حالی که مکتب ایرانی بی‌معنی است، می‌توان از مکتب فلسفی و عرفانی ایران گفت، اما مکتب متعلق به ایدئولوژی است و اگر منظور از مکتب ایران نیز امور ناسیونالیستی است این حرف‌ها مربوط به شما نیست. اگر هم منظورتان مکتب اسلامی ـ ایرانی است، آن را روشن بگوئید که امام هم روی این مفهوم تاکید داشتند. 

وی ادامه داد: زمان مکتب ناسیونالیستی گذشته است و اگر ایران امروز قدرت دارد، به خاطر اسلام انقلابی و امام است و اگر در رژیم گذشته هم افرادی از تفکرات ناسیونالیستی حمایت می‌کردند، مقاصدی داشتند. 

وی در ادامه اظهار داشت: یک زمان هم راجع به کوروش سخن گفته می‌شود، من مخالف این هستم که در مورد پادشاهانی مانند کوروش و شاه‌عباس صحبت منفی شود، اما این سخنان را نباید برجسته کرد. مقصود از برجسته‌ کردن کوروش چیست؛ چرا پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد را نمی‌گوییم، چرا این افراد را برجسته می‌کنیم؟ اگر منظور فکر ناسیونالیستی است، اشتباه می‌کنیم و اگر نگاه‌مان به شرایط بین‌المللی دقیق باشد، این حرف‌ها را نمی‌زنیم و فعلا نگاه مردم‌سالاری نقطه قوت ماست. 

لاریجانی در ادامه این بحث تصریح کرد: گاهی می‌گویند کتیبه کوروش برجسته‌ترین سند حقوق بشر است، اما چرا این سخن امام علی (ع) به والی آذربایجان نادیده گرفته می‌شود که «مبادا بپندارید، حکومتی که به تو سپرده شده، طعمه است، بلکه امانتی است که به گردن تو گذاشته شده است و تو را روزی نرسد که به استبداد و دل‌خواه خود در میان مردم رفتار کنی». همچنین ایشان در فرمان مالک‌اشتر می‌فرمایند، «مبادا مانند یک درنده رفتار کنی که مردم یا مسلمان‌اند که در این صورت برادر دینی تو هستند و یا انسان که هم‌نوع تو هستند.» 

لاریجانی با اشاره به این سخنان امام علی در مورد حقوق مردم و حکومت بر یکدیگر ادامه داد: اگر می‌خواهیم منشور حقوق بشر را ببینیم باید در کلام امام علی ببینیم، علامه جعفری سال‌ها قبل کتابی را در این مورد نوشت که باید آن را الگو قرار دهیم و درست است که در منشور کوروش در مورد حقوق بشر چیزهایی آمده است، اما ما به منبع اصلی متصل هستیم. 

رئیس مجلس با اشاره به اینکه این روزها این سخن که مجلس در راس امور نیست و سخن امام در مورد این مسئله مربوط به دورانی است که نظام پارلمانی در ایران حاکم بود، تصریح کرد: این حرف واقعی نیست، زیرا نظام وقتی پارلمانی است که رئیس‌جمهور از درون پارلمان بیرون بیاید. اما در کشور ما نظام دو رکن دارد و این سخن امام مهم است و معنای آن این است که مردم وکلایی را انتخاب می‌کنند که نگاه‌بانی کنند تا دولت از مسیر درست خارج نشود و به حقوق مردم تعدی نکند، اتفاقا در زمان امام حقوق رئیس‌جمهور در برخی بندها بیشتر بود. 

رئیس مجلس با بیان اینکه این سخن امام درست بود زیرا مجلس باید نگاه‌بانی کند، یادآور شد: رهبری هم از مجلس به عنوان ریل‌گذار یاد کرده است، البته گاهی اوقات گفته می‌شود که تصویب قوانین برای بستن دستگاه‌هاست، ولی این‌گونه نیست و مجلس به دنبال آسان کردن کار آنهاست. همیشه قید گذاشتن به عنوان نقص نیست. بلکه این قیدها ریل‌هایی هستند که انسان را به سمت کمال رهنمون می‌کنند. 

رئیس مجلس تاکید کرد: وقتی رهبری در راس قوا هستند، سه قوه باید برادری پیشه کنند و در کنار هم باشند و این مسائل فرعی، مسأله ما نیست، بلکه مردم حل مشکلات خود مانند رفع تورم و گرانی، ایجاد اشتغال و ایستادگی مقابل اجانب را می‌خواهند.
 
لاریجانی گفت:‌ من متواضعانه از مسئولان کشور می‌خواهم که به پندهای پیر انقلاب مقام معظم رهبری توجه کنند، زیرا وقت برای این نظریه‌پردازی‌ها نیست. البته این نظریه‌پردازی‌ها پایه‌های قوی ندارد و اگر هم ما آنها را مطرح می‌کنیم به مصلحت نیست. 

وی بار دیگر گفت که متواضعانه از مسئولان می‌خواهم روی مسائل اصلی تاکید کنند که راه نجات کشور این است. 

وی با اهمیت خواندن پروژه میدان امام علی افزود: اینکه مسئولان دوش‌شان را زیر این بار گذاشته‌اند، نشانه آگاهی آنهاست. 

لاریجانی با اشاره به سابقه تاریخی شهر اصفهان و بیان اینکه این شهر یکی از کانون‌های تمدن اسلامی است، از جایگاه علما و دانشمندانی مانند علامه مجلسی، میرداماد و شیخ‌بهایی پرداخت و گفت: در برنامه 5 ساله باید توجه لازم به مدیریت شهری شود و مجلس هم آمادگی دارد که اگر طرحی در این زمینه ارائه شود، کمک کند، زیرا اعتماد مدیریت شهری برای مردم انقلاب مفید خواهد بود. 

لاریجانی تصریح کرد: شجاعت وارد شدن به کارهای بزرگ درس بزرگ امام به مسئولان بود تا مقاوم باشند و در میدان خدمت به مردم شب و روز نشناخته و با آنها صادق باشند. 

پیش از سخنان رئیس مجلس استاندار اصفهان، شهردار و رئیس شورای شهر اصفهان و نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان سخنانی را ایراد کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
0
0
راستی منظورتون از دیکتاتور کیه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۵
0
0
حرف حق جواب ندارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین