کد خبر: ۱۰۹۷۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳

فتوای مراجع عظام درباره اختلاط دختران و پسران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگر مسئولان نظام اسلامی برای این معضل فکری نکنند باید منتظر تحقق وعده این روایت شریفه باشند اگر چه برخی از معضلات مثل ناراحتی‌های روحی و روانی، سقط جنین‌ها و کثرت طلاق‌ها یکی از مصادیق این روایت شریفه می‌باشد. 

امام جمعه ورامین گفت: به دنبال به ‌وجود آمدن معضلات اختلاط دانشجویان از 11 مرجع تقلید جهان تشیع از جمله مقام معظم رهبری استفتاء شد که در ارتباط با اختلاط دختران و پسران در مراکز آموزشی کشور و وظیفه مسئولان فتاوای صادر کردند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن محمودی که به دلیل به‌وجود آمدن معضلات اجتماعی به دلیل اختلاط دختران و پسران در مراکز آموزشی نظرات علما و مراجع عظام تقلید را در این ارتباط جمع آوری کرده در این ارتباط گفت:

امروز یکی از معضلات جدی در مراکز آموزشی در سطوح عالی اختلاط بی‌حساب و کتاب دختران و پسران است که جای بسی تعجب است که در نظام تعلیم و تربیت، در مقاطع ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان پسران و دختران جداگانه تحصیل می‌کنند و در مقطع دانشگاه و در اوج غریزه آنها را به‌صورت مختلط می‌بینیم و این امر با کدام منطق دینی و عقلانی پذیرفتنی است.

کارشناس مسایل مذهبی و اخلاقی در ادامه افزود: من در این مدت حضور در دانشگاه‌ها موارد متعددی را سراغ دارم که دانشجویان متعهد به‌خاطر مزاحمت‌های اخلاقی مجبور به ترک تحصیل شده و یا احیانا گرفتار معضلات اخلاقی شدند و مواردی را سراغ دارم که برخی دانشجویان خوش استعداد و درس‌خوان به‌دلیل گرفتار آمدن در دام افراد بد اخلاق دچار مشکلات روحی شده و صدمات جبران ناپذیر خورده‌اند، واقعا آیا مسئولان دانشگاه‌ها از خود سئوال نمی‌کنند که مسئول این لطمات روحی و اخلاقی کیست.

استاد حوزه دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه این اختلاط‌ها و رقابت‌های ناسالم حتی ازدواج جوانان دانشجو را دچار مشکل کرده و این خود آرایی‌ها و فتنه‌های اخلاقی آسیب‌های جدی را به برخی خانواده‌ها وارد ساخته است.

محمودی از مسئولان وزارت علوم و مدیران دانشگاه‌ها خواست با شجاعت و جسارت با اقدام در این ارتباط دل مومنان را شاد کنند و دعای خیر خانواده‌های شهدا و صالحان را بدرقه راهشان کنند.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که فرمودند «بین مردان و زنان فاصله و جدایی بیندازید، زیرا هنگامی که آنان رودروی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند جامعه به دردی مبتلا می‌شود که درمان نخواهد داشت»، افزود: اگر مسئولان نظام اسلامی برای این معضل فکری نکنند باید منتظر تحقق وعده این روایت شریفه باشند اگر چه برخی از معضلات مثل ناراحتی‌های روحی و روانی، سقط جنین‌ها و کثرت طلاق‌ها یکی از مصادیق این روایت شریفه می‌باشد.

فقها و مراجع عظام تقلید حضرات آیات سیدعلی خامنه‌ای، جعفر سبحانی، سیدعلی حسینی سیستانی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، سیدعلی علوی گرگانی، سید یوسف مدنی تبریزی، حسین مظاهری، ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی به این استفتاء پاسخ داده‌اند.

وی افزود:موضوع استفتا این بود که «اختلاط دختران و پسران در برخی مراکز آموزشی مانند دانشگاه‌ها و عدم نظارت جدی بر این مراکز، ضمن ایجاد زمینه‌های گناه و خودآرایی، موجب رکود علمی و ایجاد رقابت‌های ناسالم و حرکات غیر اخلاقی شده، به طوری که بسیاری از خانواده‌ها و دانشجویان از وضعیت موجود رنج می‌برند.

آیا شرعا این اختلاط جایز است، وظیفه مسئولان آموزش عالی کشور و متولیان این مراکز چیست» و یازده مرجع تقلید در پاسخ به سئوال ذکر شده چنین مرقوم فرموده‌اند: 

آیت‌الله خامنه‌ای:
هر کس باید بر طبق مقررات به وظایف شرعی و قانونی خود، از جمله امر به معروف و نهی از منکر اقدام کند.

آیت‌الله بهجت‌(ره):
واضح است که باید از اختلاط پیش‌گیری کنند.

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی:
واضح است که اختلاط مذکور حرام است و علاوه بر آن مفاسد و تبعات سوء بسیار بر آن مترتب است و متاسفانه در اثر بی توجهی مسئولان روز به روز دامنه آن گسترده‌تر می‌شود؛ البته جدا کردن کلاس‌های دختران و پسران کار لازمی است، چون معلوم است که اختلاط بین نامحرم مفسده زیاد دارد، به‌طور کلی ورود زن بدون رعایت موازین اسلامی در صحنه اجتماع و دوشادوش مردان در همه امور شرکت کردن، مفاسد بسیار دارد که مجال شرحش نیست و بلکه از کثرت وضوح نیاز به شرح ندارد گذشته از اینکه به موازات آن، لطمه‌های فراوان به خانواده و تربیت اطفال و امور منزل وارد می‌شود.

خداوند متعال جامعه مسلمانان را از فتنه‌ها و مفاسدی که بیشترش در اثر غرب‌گرایی و تقلید از کفار و اعمال و رفتار آنها حفظ فرماید و عفاف و حجاب و شخصیت ارزشمند اسلامی بانوان مسلمان را در حصن حصین ایمان و تعهد خودشان از هر گزند و خطری مصون بدارد و مردها را نیز در اظهار غیرت، شجاعت و صراحت عطا فرماید و بر دانشجویان متعهد مسلمان است که مثل سایر مطالب که موکدا از اولیای دانشگاه می‌خواهند مراعات تعالیم و ظواهر اسلامی را بخواهند که هم دانشجویان در معرض محرمات قرار نگیرند و هم دانشگاه از یک جریان‌های ضد ارزشی و مفاسد مصون بماند.

آیت‌الله مکارم شیرازی:
در مواردی که امکان جداسازی هست باید این کار صورت پذیرد و در مواردی که این کار امکان پذیر نیست بر پسران و دختران لازم است که از خودآرایی و تحریک دیگران جدا بپرهیزند.

آیت‌الله نوری همدانی:
مسئولان محترم مربوطه در این جهت عنایت و قوت بیشتری داشته باشند.

آیت‌الله سبحانی:
در کشورهای اسلامی باید کوشش شود مراکز آموزشی از نظر دختر و پسر جدا باشند. وظیفه این است که از اختلاط در آموزشگاه‌ها جلوگیری شود و دانشگاه دختران غیر از دانشگاه پسران باشد.

آیت‌الله مظاهری:
اختلاط جایز نیست و گناه آن خیلی بزرگ است. در فرض مذکور باید اختلاط نباشد و بر مسئولان مربوطه واجب است این‌گونه مفاسد را رفع کنند.

آیت‌الله سیستانی:
امر مربوطه به خود فرد است اگر بیم افتادن به گناه نداشته باشد اشکال ندارد.

آیت‌الله علوی گرگانی:
لازم است متولیان امر آموزش از اختلاط نامحرمان جلوگیری کنند و حتی‌المقدور از اختلاط فضای دانشگاه‌ها جلوگیری کنند. این‌گونه اختلاط‌ها مناسب شئونات مراکز اسلامی نیست و هیچ‌گونه خدمتی به جامعه علمی نمی‌کند و لازم است مسئولان امر از این‌گونه مسایل جلوگیری کنند.

آیت‌الله مدنی تبریزی:
اختلاط دختر و پسر در مراکز آموزشی و غیره که منجر به گناه باشد جایز نیست.

آیت‌الله حکیم:
اختلاط بین آنها در مراکز مزبور مکروه است و لکن چون غالباً موجب کثیری از محرمات می‌شود لازم اجتناب از آن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین